Koszyk

Wiedza i rozwój to najważniejsze cele

| Autor: Iwona Wachol, Małgorzata Zielkowska-Okulanis

Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w Warszawie – 22 lata sukcesów!

W tym roku jubileusz obchodzi Wydział Kosmetologii, który istnieje już 15 lat. Rozmawiamy z mgr Iwoną Wachol oraz mgr Małgorzatą Zielkowską-Okulanis na temat wartości i idei, które towarzyszą uczelni od początku oraz planach na przyszłość.

Jakie momenty i osiągnięcia w historii uczelni uważają Panie za najważniejsze z perspektywy minionych lat?

Jest kilka przełomowych momentów w historii uczelni. Pierwszy to rok 2010, kiedy jako jedna z nielicznych w Polsce wygraliśmy projekt unijny i rozpoczęliśmy kształcenie kosmetologów we współpracy z pracodawcami.

To był początek systematycznego budowania oferty z zakresu nauk medycznych i nauk o zdrowiu, profilowania pod rynek beauty i przemysłu kosmetycznego oraz nawiązania stałej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Kolejne ważne etapy: wprowadzenie studiów II stopnia z kosmetologii w 2014 r., uruchomienie jako pierwsza w Polsce studiów inżynierskich z chemii kosmetycznej (2016), studiów II stopnia z technologii kosmetyku oraz podyplomowych z trychologii kosmetologicznej.

Obserwowaliśmy z uśmiechem, jak inne uczelnie bazowały na naszym programie studiów. Naturalnym krokiem było wejście w kształcenie kadr medycznych – uruchomienie studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo.

Jakie wartości i idee od początku towarzyszą uczelni i jak są pielęgnowane w jej codziennym funkcjonowaniu?

Uczelnia dąży do tworzenia środowiska, w którym wiedza i rozwój są najwyższymi celami. Dialog, współpraca i otwartość na nowe idee stanowią fundament codziennego działania.

Orodek pielęgnowania wysokich standardów kształcenia dba o równy dostęp do edukacji oraz różnorodność poglądów, kultur i doświadczeń. Wspiera osoby ze specjalnymi potrzebami i rozwija relacje z otoczeniem społeczno-gospodarczym, nie pomijając aspektów społecznej odpowiedzialności.

Jak zmieniły się potrzeby edukacyjne studentów oraz oczekiwania rynku pracy od czasu powstania uczelni?

Na początku studenci oczekiwali głównie teoretycznej wiedzy i dyplomu jako gwarancji zatrudnienia. Proces kształcenia był bardziej jednokierunkowy – zamknięty w murach szkoły wyższej.

Dziś studenci od pierwszego semestru wymagają praktycznego zastosowania wiedzy i rozwoju umiejętności praktycznych w realnym środowisku zawodowym. Rynek pracy stał się uczestnikiem kształcenia, narzucając konkretne efekty uczenia się do programów studiów.

Które inicjatywy badawcze, projekty lub współprace zewnętrzne szczególnie przyczyniły się do rozwoju uczelni i jej prestiżu?

Na pewno projekty finansowane z programów krajowych i UE – środki pozwoliły na modernizację zaplecza dydaktycznego, podniesienie kompetencji kadry i dostosowanie do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami.

Bardzo ważne są partnerstwa przemysłowe – wprowadzanie kierunków i modułów realizowanych we współpracy z firmami. Uczelnia angażuje się w międzynarodowe wydarzenia branżowe jako partner i patron merytoryczny, ma stałą obecność na targach BEAUTY FORUM.

Realizujemy też projekty badawcze na zlecenie przemysłu [file:2].

Jakie są plany na przyszłość, w jakim kierunku będzie rozwijać się Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia w kolejnych latach?

Uczelnia ma jasne, strategiczne cele skoncentrowane na naukach medycznych, naukach o zdrowiu i przemyśle chemicznym. Kilka lat temu rozpoczęliśmy kształcenie kadr medycznych i wyznaczyliśmy nowy kierunek na rynku szkolnictwa wyższego, który będziemy kontynuować.

Obecnie inwestujemy w infrastrukturę dydaktyczną skierowaną w stronę nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Zgodnie z planem zakończymy ją do końca 2025 r. [file:2].

Iwona Wachol

Dyrektor Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie

Małgorzata Zielkowska-Okulanis

Kierownik ds. kształcenia i rozwoju Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie