Koszyk
Na zdjęciu malowanie czoła kobiety
Źródło: iStock-Lashkhidzetim.

Czy każda skóra jest gotowa na zabieg kwasami?

| Autor: Patrycja Gerasik-Marciniak

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak prawidłowo ocenić kondycję skóry przed wykonaniem zabiegu kwasami.
  • jakie są najważniejsze przeciwwskazania i sytuacje wymagające ostrożności.
  • jak dobrać rodzaj kwasu do typu skóry, problemu oraz pory roku.

Jak ocenić kondycję skóry przed terapią? Zabiegi z użyciem kwasów na stałe wpisały się w ofertę gabinetów kosmetologicznych. Ich skuteczność w terapii wielu problemów skórnych, od trądziku, przez przebarwienia, po oznaki starzenia, sprawia, że sięgają po nie zarówno specjaliści, jak i klienci poszukujący szybkich i widocznych efektów.

Jednak sukces terapii kwasami nie zależy wyłącznie od rodzaju zastosowanego preparatu czy jego stężenia. Fundamentem skutecznej i bezpiecznej kuracji jest rzetelna ocena kondycji skóry przed jej rozpoczęciem. Bardzo ważna jest odpowiednia diagnostyka z wykluczeniem przeciwwskazań, ponieważ nie każda skóra jest gotowa na przyjęcie kwasów w danym momencie. Choć preparaty kwasowe są coraz nowocześniejsze i lepiej tolerowane, nie oznacza to, że są w pełni uniwersalne. Niektóre typy i stany skóry wymagają szczególnej ostrożności lub nawet wykluczają możliwość przeprowadzenia zabiegu. Niewłaściwe dobranie kwasu lub jego zastosowanie na skórze w złej kondycji może skutkować pogorszeniem stanu zapalnego, wzrostem wrażliwości skóry, pojawieniem się przebarwień pozapalnych, a nawet uszkodzeniem bariery hydrolipidowej.

Wywiad

Kwalifikacyjny wywiad kosmetologiczny powinien obejmować pytania o pielęgnację domową, stosowane leki (szczególnie retinoidy, antybiotyki, leki światłouczulające), choroby przewlekłe (np. AZS, łuszczyca, cukrzyca), nadwrażliwość na składniki aktywne i wcześniejsze reakcje na zabiegi chemiczne. Kolejny etap to ocena wizualna i palpacyjna skóry – jej grubości, nawilżenia, elastyczności, obecności zmian zapalnych, uszkodzeń naskórka, rumienia czy nadreaktywności.

Kwasy to substancje biologicznie czynne, działające złuszczająco, depigmentacyjnie, sebostatycznie, a nawet stymulująco na produkcję kolagenu. Niewłaściwe użycie może jednak wywołać stany zapalne, rumień, przebarwienia pozapalne czy uszkodzenie bariery ochronnej.

Przeciwwskazania

Do uniwersalnych przeciwwskazań należą m.in.: aktywny stan zapalny skóry, opryszczka, infekcje bakteryjne, uszkodzona bariera naskórkowa, świeża opalenizna, planowana intensywna ekspozycja słoneczna, ciąża i karmienie piersią (poza łagodnymi kwasami, np. mlekowym), doustne retinoidy (minimum 6 miesięcy od zakończenia kuracji).

Przy nadwrażliwości skóry – zaczerwienieniu, uczuciu pieczenia, kłucia, łuszczeniu, szorstkości – należy w pierwszej kolejności odbudować barierę i zastosować pielęgnację nawilżająco-regenerującą. Skóra naczyniowa i reaktywna wymaga łagodnych kwasów, niższych stężeń, wyższego pH i mniejszej częstotliwości zabiegów, np. kwasów laktobionowego, migdałowego czy azelainowego.

Pory roku

Latem i wiosną, przy silnym nasłonecznieniu, wiele kwasów zwiększa ryzyko przebarwień. W tym czasie warto sięgnąć po łagodniejsze, niefotouczulające substancje (np. azelainowy, laktobionowy) lub skupić się na terapiach regenerujących.

Dobór kwasu do rodzaju skóry jest kluczowy: • skóra tłusta/trądzikowa – kwas salicylowy, migdałowy, azelainowy; • skóra sucha/odwodniona – kwas mlekowy, laktobionowy; • przebarwienia – kwas glikolowy, kojowy, askorbinowy; • anti-aging – kwas ferulowy, pirogronowy.

Ochrona przeciwsłoneczna

Po każdym zabiegu z kwasami obowiązkowe jest stosowanie kremów z SPF 50 przez cały rok, aby chronić skórę przed powikłaniami i utrwalić efekty kuracji.

Podsumowując: kwasy są jednym z najskuteczniejszych narzędzi w kosmetologii, jednak wymagają dokładnej diagnozy, indywidualnego podejścia i świadomego doboru preparatów. Skuteczny zabieg to taki, który jest nie tylko efektywny, ale i w pełni bezpieczny dla klienta.

Patrycja Gerasik-Marciniak

Z wykształcenia kosmetolog i trener, obecnie wykładowca WSIiZ w Warszawie. Pasjonuje się holistycznym podejściem do profesjonalnych zabiegów pielęgnacyjnych. Uważa, że połączenie manualnych technik relaksacji z preparatami chemicznymi, przy zastosowaniu urządzeń high tech, daje efekty porównywalne z zabiegami medycyny estetycznej.