Z tego artykułu dowiesz się:
• Jaką rolę odgrywają pudry w sztuce makijażu?
• Do jakiej skóry rekomendowane są pudry prasowane z efektem matu?
• W jaki sposób dobrać odpowiedni rodzaj kosmetyku do potrzeb i kondycji skóry?
Niezbędnik wizażysty (cz. 2)
W pierwszej części cyklu artykułów Renata Godlewska opisała różnorodność właściwości i tekstur baz i podkładów, dziś skupimy się na pudrach, bez których trudno wyobrazić sobie profesjonalny makijaż.
Pudry są kosmetykami służącymi przede wszystkim do utrwalenia makijażu. Dzięki ich równomiernej aplikacji uzyskujemy efekt stabilizowania wcześniej zaaplikowanego podkładu i korektora, co w konsekwencji sprawia, że kosmetyki te się nie przemieszczają, nie ścierają i nie spływają pod wpływem dotyku czy podwyższonej temperatury. Warstwa pudru, izolując podkład od kolejnych kosmetyków stosowanych w konturowaniu na sucho, umożliwia również ich łatwiejszą i bardziej precyzyjną aplikację.
Matt & shine
W zależności od rodzaju pudry nadają matowe lub satynowe wykończenie, które dopasowujemy do potrzeb skóry oraz specyfiki wykonywanego makijażu. Skóra dojrzała lub przesuszona kocha sypkie pudry rozświetlające, których zdecydowanie nie należy mylić z rozświetlaczami, ponieważ dają znacznie delikatniejsze wrażenie wizualne. Zapewniają efekt odświeżenia, rozpromienienia, subtelnego blasku, który prezentuje się przede wszystkim naturalnie i zdrowo, odmładzająco, ale również elegancko, a nawet ekskluzywnie.
Puder rozświetlający może być aplikowany na całą twarz lub na jej fragmenty. Przy cerze dojrzałej ze skłonnością do przetłuszczania pudry rozświetlające wyglądają najkorzystniej na bocznych partiach twarzy, na kościach jarzmowych, skroniach, gdzie efektownie łapią i rozpraszają światło, dając efekt odmłodzenia i wysubtelnienia rysów twarzy. Przy takiej kombinacji cery na strefę T najlepiej jest aplikować produkt matowy, dobrze absorbujący sebum, zapewniający cerze niezbędny balans.
Cera tłusta i mieszana zdecydowanie potrzebuje zniesienia nadmiernego połysku i perfekcyjnej absorpcji sebum, dzięki czemu możliwa jest redukcja nieefektownego świecenia się twarzy, co zapewniają dobrej jakości pudry matujące. Jakość zdecydowanie ma tu znaczenie, ponieważ puder matujący nie powinien wysuszać skóry, podkreślać suchych skórek i dawać efektu maski. Idealnie jeśli dodatkowo nie podkreśla, ale daje efekt wygładzenia ujść gruczołów łojowych.
Do różnych efektów
Pudry klasyfikuje się uwzględniając współczynnik krycia. Z uwagi na to kryterium możemy wyróżnić pudry transparentne, czyli nieposiadające właściwości kryjących, dostępne w jednym kolorze (białe lub jasnobeżowe) dopasowującym się do koloru wcześniej zaaplikowanego podkładu; translucentne, zawierające niewielkie ilości pigmentów kryjących, oraz kryjące, które należy dobrze dobrać do makijażu, ponieważ posiadają zarówno właściwości koloryzujące, jak i kryjące, dzięki czemu dodatkowo wspomagają ukrywanie niedoskonałości.
Kamuflaż i fixer
Spośród ogromnej gamy pudrów możemy wyróżnić pudry do zadań specjalnych, czyli pudry fiksujące, przeznaczone do kamuflażu. Poprawnie zaaplikowany fiksujący puder sypki, zespalając się z kamuflażem, sprawia, że makijaż staje się wodoodporny, potoodporny i odporny na ścieranie. Puder fiksujący jest idealnie kompatybilny z kamuflażami, ale jego moc oddziaływania przekłada się również na inne kosmetyki kolorowe, więc zdecydowanie polecam jego stosowanie, jeśli zależy nam na wyjątkowej trwałości makijażu, nawet przy problematycznej cerze łojotokowej.
Exclusive beauty
Oprócz pudrów do zadań specjalnych możemy wyróżnić pudry specjalistyczne, na przykład puder bursztynowy, który jest wytwarzany metodą niskotemperaturowego miażdżenia bursztynu, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie efektów pielęgnacyjnych oraz również prozdrowotnych, między innymi antybakteryjnych i przyspieszających gojenie. Na wyróżnienie zasługują również pudry barwne, poprawiające koloryt cery.
Moc minerałów
Pudry mineralne to wyjątkowe kosmetyki o konsystencji sypkiej, zawierające w składzie wyłącznie minerały o właściwościach koloryzujących oraz leczniczych. Dzięki temu są wyjątkowo łagodne i nie wywołują podrażnień. Mogą być stosowane przez osoby o skórze wrażliwej, skłonnej do alergii, problematycznej, ze zmianami dermatologicznymi oraz po nieinwazyjnych zabiegach medycznych i kosmetologicznych. Wysokiej jakości kosmetyki mineralne charakteryzują się krótkim składem, możemy w nich znaleć: ditlenek tytanu (titanium dioxide), tlenki żelaza (orion oxide), tlenek cynku (zink oxide) czy mikę (mica). Są to składniki o właściwościach kryjących, absorbujących sebum, kojących, antybakteryjnych, chroniących przed promieniowaniem UV.
Dodatkowo zmikronizowane minerały uniemożliwiają rozwój bakterii, dzięki czemu w Stanach Zjednoczonych kosmetyki mineralne posiadają nieograniczony termin przydatności do użycia. Polskie ustawodawstwo narzuca producentom i dystrybutorom obowiązek określenia daty, jednak minerały zawsze zostają opatrzone tą najdłuższą. Kosmetyki mineralne wyróżniają się stopniowalną siłą krycia (od bardzo naturalnego efektu do pełnego krycia), naturalnym wyglądem na skórze, komfortem noszenia oraz łatwością aplikacji.
Wymagają jednak odpowiedniej techniki. Aby zapewnić idealne wtopienie kosmetyku w skórę niezbędny jest pędzel Kabuki syntetyczny, gęsty i sprężysty, o dość krótkim włosiu, który przy zastosowaniu kolistych ruchów idealnie pobiera produkt, przenosi, a następnie oddaje go na skórę. W zależności od oczekiwanego efektu możemy uzyskać makijaż od naturalnego, praktycznie niewidocznego i niewyczuwalnego na skórze, przez co polecanego również mężczyznom, np. do makijażu fotograficznego, do w pełni kryjącego, idealnie sprawdzającego się przy trądziku pospolitym i różowatym. Efekt naturalny od w pełni kryjącego odróżnia liczba zastosowanych warstw makijażu mineralnego.
Więcej na temat pędzli i akcesoriów do makijażu znajdziecie w kolejnym wydaniu BEAUTY FORUM, w trzeciej części niezbędnika wizażysty. ¨