Z tego artykułu dowiesz się:
• Jak wyglądał życiorys pewnej znanej i cenionej znawczyni piękna i pielęgnacji?
• Kim była Josephine Esther Mentzer, której Time nadał tytuł geniusza biznesu?
• Jak potoczyły się losy jednej z najbardziej ekskluzywnych marek kosmetycznych?
Spis treści
Historia współczesnej kosmetyki (cz. 6) | Wielka admiratorka piękna, wizjonerka, kreatorka. W 1998 roku jako jedyna kobieta znalazła się w rankingu tygodnika „Time” wśród dwudziestu geniuszy biznesu XX wieku. Jej życie było barwne, pełne wyzwań i decyzji wymagających odwagi. Estée Lauder to kolejna ikona współczesnej kosmetyki, której życiorys przybliża Sylwia Drzymała.
Josephine Esther Mentzer urodziła się 1 lipca 1906 roku w Corona, Queens w Nowym Jorku. Przyszła na świat jako drugie dziecko Rose Schotz i Maxa Mentzera. Jej rodzice byli węgiersko-żydowskimi imigrantami ze Starego Kontynentu. Twierdzenie Lauder o jej pochodzeniu z arystokracji europejskiej zostało zdyskredytowane w jej biografii „Beyond the Magic” z 1985 roku autorstwa Lee Israel. W jej nekrologu „New York Times” napisał: „Była nowojorką, a nie arystokratką w ogóle”, pomimo: „tworzenia mitów, które są tak wielką magią przemysłu kosmetycznego”. Jej ulubiona opowieść na temat własnego pochodzenia obejmowała historię, jakoby mała Josephine została wychowana przez wiedeńską matkę w modnym Flushing na Long Island, we wspaniałym domu ze stajniami, samochodem prowadzonym przez prywatnego szofera i włoską boną. W rzeczywistości jednak jej matka Rose wyemigrowała z Węgier w 1898 roku z pięciorgiem dzieci, by dołączyć do męża Abrahama Rosenthala, ale w 1905 roku wyszła za mąż za Maxa Mentzera. Kiedy nasza bohaterka urodziła się, rodzice chcieli nadać jej imię Eszti, po ulubionej ciotce matki, jednak zdecydowali zachować imię Josephine. Nie zmienia to faktu, że zwracali się do dziecka pieszczotliwie Esty, Estee. I to właśnie imię Estée stało się pseudonimem kobiety dzielnie walczącej z konkurencją na rynku branży beauty o klientki, pozycję i prestiż. Ostatecznie, gdy wraz z mężem uruchomiła imperium, dodała znak akcentujący do imienia, tak aby wyglądało na francuskie, i zaczęła je wymawiać na sposób ojca, z węgierskim akcentem.
Estée Lauder – Dzieciństwo i młodość
Lauder, jak jej rodzeństwo, uczęszczała do Newtown High School w Elmhurst, Queens w Nowym Jorku, a dzieciństwo spędzała, pomagając rodzicom w walce o utrzymanie się i związanie końca z końcem. Podobnie jak większość jej ośmiorga rodzeństwa pracowała w rodzinnym sklepie z narzędziami, gdzie po raz pierwszy zakosztowała biznesu i przedsiębiorczości. To właśnie te lata pracy pomogły jej później w dalszej karierze, to wtedy nauczyła się, czego potrzeba, aby odnieść sukces jako detalista. Jej dziecięcym marzeniem było zostanie aktorką, z nazwiskiem w światłach jupiterów, w otoczeniu kwiatów i przystojnych mężczyzn. Dlatego Estée od najmłodszych lat przejawiała zainteresowanie pięknem i pielęgnacją. Już jako mała dziewczynka zwracała uwagę na zadbany wygląd i z uwagą słuchała rad obdarzonej wybitną urodą matki. Jej wskazówki miały ogromny wpływ na bystrą i ambitną dziewczynkę, która bardzo szybko odnalazła swoje życiowe powołanie i pozostała mu wierna do końca życia. Jedna z najczęściej cytowanych wypowiedzi Estée brzmiała: „Nigdy nie marzyłam o sukcesie. Pracowałam na niego”.
Estée Lauder – Początki kariery
W wieku 16 lat podjęła pracę u swojego wuja, węgierskiego chemika, w jego firmie „New Way Laboratories”, która sprzedawała kosmetyki, takie jak kremy, płyny, róż i perfumy. Praca polegała na produkcji kremów do pielęgnacji skóry i sprzedawaniu ich salonom urody. To właśnie wuj nauczył ją, jak tworzyć produkty, ale również, jak myć twarz i wykonywać jej masaż. Po ukończeniu szkoły średniej Estée całkowicie skoncentrowała się na pracy dla wuja. Jeden z preparatów wuja Lauder nazwała Super Rich All-Purpose Cream i zaczęła sprzedawać swoim przyjaciołom. Kremy o nazwach Six-In-One Cold Cream i Dr. Schotz’s Vienna Cream sprzedawała w sklepach kosmetycznych, na plaży, w kurortach. Ze względu na jej piękną cerę łatwo jej było sprzedawać kosmetyki, podając siebie za przykład ich działania. W ten sposób sprzedała wiele preparatów. W salonie urody „House of Ash Blondes”, gdzie układała włosy, rozdała, na przykład, kremy wuja i zademonstrowała sposób ich używania na sobie. Sposób prezentacji był tak dobry, że właścicielka salonu urody Florence Morris zaproponowała Estée pracę przy sprzedaży kremów wuja w jej salonie. Życie prywatne Estée było równie ciekawe i kolorowe, jak i jej praca zawodowa. Nasza bohaterka swojego męża poznaje w wieku 20 lat. W styczniu 1930 roku pobierają się. Estée zmienia nazwisko męża z Lauter na Lauder. Wkrótce potem na świat przychodzi ich pierwszy syn Leonard. Związek państwa Lauder przechodzi wiele kryzysów. Powodem małżeńskich kłótni coraz częściej staje się kariera Estée. Ona odnosi sukces za sukcesem, a Joseph pozostaje na jej utrzymaniu. Para decyduje się na separację, a potem rozwód w 1939 r. Jednak już po dwóch latach wracają do siebie, a ich drugi syn, Ronald, rodzi się w 1944 roku. Estée i Joseph pozostają małżeństwem aż do jego śmierci w 1982 roku. Sama Estée później żałowała rozwodu, a po śmierci męża stwierdziła, że miała „najsłodszego męża na świecie”. Jej synowie też robią kariery – Leonard został naczelnym dyrektorem firmy rodzinnej, a później prezesem zarządu, natomiast Ronald był zastępcą sekretarza obrony w rządzie Reagana i ambasadorem USA w Austrii w latach 1986–1987, a następnie prezydentem Światowego Kongresu Żydów. Po ślubie kariera Lauder nabiera tempa. Opracowuje pierwsze formuły produktów, bazując na wiedzy przekazanej przez wuja. Wyróżniające się ekskluzywnym wyglądem opakowania, wyjątkowe zapachy i działanie kremów sprawiają, że jej produkty stają się coraz bardziej popularne.
Luksusowe opakowania były dla Estée Lauder od początku jej działalności niezmiernie ważne. Piękny flakon i kartonik były dla niej integralną częścią produktu. Miały kojarzyć się z elegancją i luksusem. Do dziś znakiem rozpoznawczym marki są wyjątkowo wyrafinowane opakowania produktów.
Estée Lauder – Droga do sukcesu
The Estée Lauder Companies Inc. to obecnie międzynarodowy producent i sprzedawca prestiżowych produktów do pielęgnacji skóry, makijażu, perfum i pielęgnacji włosów z siedzibą na Manhattanie w Nowym Jorku. Firma posiada różnorodne portfolio, dystrybuowane na całym świecie za pośrednictwem handlu cyfrowego i detalicznego. Początki były jednak dużo skromniejsze. Estée Lauder była wielką admiratorką kobiecego piękna. W unikatowy sposób motywowała kobiety do dbania o urodę. Była bezpośrednia, potrafiła udzielać porad przypadkowo spotkanej osobie na ulicy czy w windzie. W pierwszych latach działalności Lauder produkowała kremy, oliwki do demakijażu, toniki i maseczki, a z czasem także kosmetyki kolorowe. Pierwszymi produktami do makijażu były róż „Glow” i szminka „Just Red”. Esty powtarzała klientkom: „Najpiękniejsza twarz na świecie? To Twoja twarz!”. Była zdania, że dobra pielęgnacja musi być szybka, nieskomplikowana i zarazem skuteczna, mawiała, że „dbanie o urodę nie powinno zajmować więcej niż trzy minuty”. Była wzorem dla wielu kobiet, a jej zmysł innowacji na zawsze odmienił podejście do oczyszczania twarzy. Mistrzyni ekspresowego makijażu i licznych pielęgnacyjnych trików, dzięki którym dbanie o urodę miało być prostsze, szybsze i efektywniejsze. Firma powstała w 1946 roku i była oparta na czterech produktach – olejku oczyszczającym, mleczku do skóry, wszechstronnym kremie Super Rich i zestawie Creme Pack. Od tej pory mąż i żona zostają partnerami nie tylko w życiu prywatnym, ale również w interesach, pracują razem. Joseph zajmuje się finansami, a Estée produkcją i sprzedażą. Estée, podobnie jak Charles Revson (twórca marki Revlon), sama sprzedaje swoje produkty – nakłada kremy na dłonie i nadgarstki klientek, wierząc w magiczną siłę dotyku. W okresie po zakończeniu II wojny światowej Estée Lauder kontynuowała działalność pod hasłem: „Sprzedaję kremy, rozdaję piękno”. W 1946 roku otrzymała pierwsze ważne zamówienie od domu handlowego Saks Fifth Avenue z Nowego Jorku. Jej towary szybko znalazły nabywców, m.in. dzięki dołączeniu do nich gratis pomadki w prezencie przy zakupie. Dzięki sukcesowi kremów Saks umieścił jej stoisko na stałe w domu handlowym, przy samym wejściu. Jej strategia jest przemyślana i z góry zakłada troskę o tajemnicę składów produktów. Lauder dobrze wie, że jeden z jej największych konkurentów nie zawaha się przed niczym, by zdobyć receptury kolejnych nowości. Dlatego, znając sposoby działania Revsona, Estée przy tworzeniu i testowaniu swojej sztandarowej linii Clinique zadbała o tajemnicę całego przedsięwzięcia. Wszystkie spotkania odbywały się w pomieszczeniach bez okien, a cały projekt miał kryptonim sugerujący, że linia jest tworzona dla nastolatek. Lauder działa szybko i z rozmachem, w dwa lata po powstaniu firmy jest już otwarty pierwszy sklep na modnej Piątej Alei na Manhattanie. Przez następne 15 lat firma rozszerza swoją ofertę i kontynuuje sprzedaż produktów w Stanach Zjednoczonych. Pod koniec lat 50. XX wieku stoiska Estée Lauder stawiane są w londyńskim Harrodsie, w Galeries Lafayette w Paryżu i w wielu innych domach towarowych Austrii, Włoch, Belgii, Kanady, a nawet dalekiej Japonii czy Singapuru. W 1960 roku firma otworzyła pierwszy sklep w londyńskim domu towarowym Harrods, a w następnym roku biuro w Hongkongu. Wraz z ekspansją firmy na rynku pojawiają się nowe produkty. W 1953 roku jest to pierwszy zapach – Youth-Dew, olejek do kąpieli. Dzięki zastosowaniu unikalnej kompozycji olejek pozostawia na długo zapach na skórze. Sposób jego aplikacji jest zupełnie inny, niż dotychczas proponowany dla perfum. Zamiast kilku kropli za uchem, kobiety używają go do kąpieli, wsmarowując w ciało. Wyniki sprzedaży są oszałamiające – w pierwszym roku sprzedano 50 000 butelek olejku, a w 1984 roku sprzedaż wzrosła do 150 milionów butelek. W 1964 roku na rynek trafia kolejny udany produkt firmy – linia produktów zapachowych i pielęgnacyjnych dla mężczyzn o nazwie tureckiego egzotycznego korzenia uznawanego za afrodyzjak – Aramis. W 1967 roku sama Estée Lauder została uznana przez redaktorów biznesowych i finansowych za jedną z dziesięciu wybitnych kobiet w biznesie.
Przełomowa pielęgnacja
Prawdziwą rewolucję przyniosła jednak marce linia Clinique – wprowadzona na rynek w 1968 roku. Pierwsza trzyetapowa pielęgnacja obejmująca oczyszczanie, złuszczanie i nawilżanie skóry, której receptury i sposób stosowania oparte były na wynikach badań naukowych. Linia była przetestowana pod kątem alergii i bezzapachowa. Tego jeszcze w kosmetyce nie było! Innowatorska była również linia dla mężczyzn wprowadzona w 1976 roku w marce Clinique – „Skin Supplies for Men”. Linia ta jest do dzisiaj sprzedawana w sklepach Clinique na całym świecie. Co ciekawe, produkty firmy od 1981 roku stały się dostępne w Związku Radzieckim. W 1982 roku firma Estée Lauder Companies Inc. przenosi się do nowej siedziby – budynku General Motors przy prestiżowej Piątej Alei w Nowym Jorku, stając się jednocześnie największym koncernem kosmetycznym na świecie, którego zyski przekraczają miliard dolarów w skali roku. W działalność angażują się nie tylko Estée i jej mąż, ale też obaj synowie wraz z żonami.
W latach 90. XX wieku firma przechodzi przekształcenie, stając się spółką publiczną, kontrolowaną przez rodzinę. Dekada rozpoczyna się od stworzenia marki Origins. Firma zawiera również pierwszą umowę licencyjną na stworzenie zapachów z projektantem mody Tommym Hilfigerem, włoskim domem mody Kiton i z amerykańską projektantką Donną Karan. Następnie dokonuje przejęć marki MAC Cosmetics w 1994 roku i Bobbi Brown Cosmetics w 1995 roku. W 1997 roku firma zapoczątkowuje pierwszą markę pielęgnacyjną do włosów i holistyczną markę beauty Aveda. Dwa lata później wykupuje renomowany salon perfumeryjny Jo Malone London. Przejęcia były kontynuowane w 2000 roku, kiedy firma zakupiła udziały większościowe w Bumble & Bumble, podpisała w 2003 roku globalną umowę licencyjną z Michaelem Korsem, a w 2005 roku rozpoczyna współpracę z projektantem Tomem Fordem. W 2010 roku firma przejmuje linię Smashbox Beauty Cosmetics, stworzoną przez braci Deana i Davisa Factorów, potomków Maxa Factora. Podbój kolejnych marek trwa, aż do bodajże największego w historii kosmetyki przejęcia w 2016 roku, kiedy Estée Lauder Companies nabywa firmę kosmetyczną Too Faced z Kalifornii za kwotę 1,45 miliarda dolarów. Firma ciągle się rozrasta i ma ugruntowaną na rynku pozycję, nie do zagrożenia przez inne firmy z branży. Ale co w tym czasie dzieje się z jej założycielką? Dożywa sędziwego wieku, przeżywając wszystkich swoich konkurentów w branży. Chwilę załamania przechodzi jednak po śmierci męża, który umiera w 53. rocznicę ślubu, i wycofuje się z biznesu. Wraca do firmy pod wpływem impulsu, odkrywając na nowo uroki wielkomiejskiego życia i bywania na przyjęciach. Umiera w kwietniu 2004 roku w swoim domu na Manhattanie. Do ostatnich dni życia Estée uczestniczy w przemianach i rozwoju firmy. Ciągle wierna jest swoim słowom, które wypowiedziała podczas telewizyjnego filmu dokumentalnego z 1985 roku „Estée Lauder: Słodki zapach sukcesu”. Wyjaśniając swój sukces, powiedziała: „Nigdy w życiu nie pracowałam bez sprzedaży. Jeśli w coś wierzę, sprzedaję to i sprzedaję ciężko”. Przez magazyn „Time” Estée Lauder została uznana, jako jedyna kobieta, za jednego z dwudziestu najbardziej wpływowych geniuszy biznesu XX wieku.