Koszyk

Jak budować silną markę?

| Autor: Dagmara Lejszys

Spis treści:

Zapewne prowadząc własną firmę, salon, gabinet, klinikę zadajesz sobie pytanie jak zbudować silną, rozpoznawalną markę i jak dzięki temu mieć lojalną, zaangażowaną społeczność swoich klientów, ambasadorów marki?

Zanim odpowiem na te pytania ustalmy co to jest w ogóle „marka”?

Marka (brand) to nazwa/termin/symbole, ale przede wszystkim to wyobrażenie i odczucia klientów na temat Twoich produktów/usług, to obietnica jaką dajesz klientom.

Zatem podam Ci kilka najważniejszych wskazówek dotyczących tego, jak budować silny brand:

      1. Budowanie marki wymaga systematycznego i procesowego podejścia, czyli realizacji poszczególnych, wcześniej zaplanowanych etapów działań.

      1. Realizuj spójne działania, które się nie wykluczają, a są konsekwencją przyjętej strategii.

      1. Działaj holistycznie, czyli marka to nie tylko logo, ale na wizerunek marki mają wpływ wszystkie elementy składowe Twojej działalności biznesowej (np. sprzedaż, marketing, zachowanie i postaw pracowników, oferta itd.).

      1. Budowanie marki można porównać do wznoszenia dużej budowli, wymaga solidnych fundamentów i zbiorowego wysiłku każdego pracownika (zaczynając od Ciebie jako właściciela, a kończąc na każdym członku Twojego zespołu).

      1. Buduj nie tylko satysfakcję swoich klientów, ale też ich lojalność. Dawaj unikalne korzyści klientowi, buduj relacje, wtedy wartość Twojej marki wzrośnie.

      1. Nie zapominaj o zarządzaniu doświadczeniem Twoich klientów w każdym punkcie styku klienta z marką (np. recepcja, social media, strona www).

      1. Jeśli chodzi o politykę cenową, to jeśli Twoja marka będzie reprezentowała dużą wartość dla klienta, nie będziesz musiała robić np. promocji cenowych. Lepiej mów do klienta językiem korzyści, a nie niską ceną czy promocją.

    Jakie są główne etapy, kroki budowania marki?

        1. Zdefiniuj swoja misję, czyli w jakim celu działasz?

        1. Określ wizję twojej przyszłości, czyli dokąd zmierzasz?

        1. Zanalizuj otoczenie rynkowe w jakim działasz.

        1. Wyznacz swoje najważniejsze wartości jakimi charakteryzuje się Twoja działalność.

        1. Określ cechy twojej marki i korzyści dla klientów, czyli jaką obietnicę spełnia Twoja marka?

        1. Zaprojektuj identyfikacje wizualną marki (logo, nazwa, materiały marketingowe itd.)

        1. Przygotuj ofertę odpowiadająca potrzebom Twojej grupy docelowej (klientom).

        1. Przygotuj strategie marketingową, czyli jak, gdzie i kiedy będziesz komunikowała się ze swoimi klientami i budowała wartość Twojego brandu.

        1. Przygotuj strategie sprzedaży i standardy obsługi klienta.

        1. Wszystkie punkty wdrażaj w życie codzienne Twoje firmy, aby nie były tylko mądrymi słowami, ale autentycznymi działaniami, postawami, zrachowaniami Twoich pracowników.

      Pamiętaj markę tworzą ludzie, a Ty jako właściciel, lider odgrywasz znaczącą rolę strategiczną w akcie tworzenia marki. Sztuką jest zbudować mądrą, skuteczną strategie marketingową, ale potem bardzo dużym wyzwaniem jest wdrożyć jej założenia w działania, myślenie, postawy pracowników firmy, salonu, gabinetu, kliniki.

      Dagmara Lejszys

      Założycielka, CEO Lejszys Business Consulting, strateg, coach, ekspertka z 25 letnim doświadczeniem w zwiększaniu zysków firm, budowaniu wartości marek, zarządzaniu zespołami. Wspiera i pomaga właścicielom firm medycznych, klinik, gabinetów, salonów prowadząc szkolenia w obszarze rozwoju kompetencji liderów, efektywnego zarządzania czasem, skutecznego zarządzania zespołami, budowania eksperckiej marki osobistej, skutecznej sprzedaży i obsługi pacjenta/klienta, budowaniu strategii marki i strategii marketingowej. Absolwentka Uniwersytetu im. A Mickiewicza w Poznaniu (socjologia), studiów podyplomowych: zarządzanie, marketing, psychologia (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu).

      www.lejszysbc.pl