Koszyk

Jak wprowadzić trychologię do salonu?

| Autor: Ilona Junga

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wprowadzić nowa usługę do portfolio,
  • jak się szkolić i jaka wiedza jest potrzebna,
  • jakie wyposażenie będzie potrzebne.
  •  

Trychologia jest stosunkowo nową dziedziną nauk medycznych, zajmującą się schorzeniami skóry głowy oraz stanem włosów. Jest odpowiedzią na ogromną potrzebę klientów, borykających się z takimi problemami jak wypadanie włosów, łysienie, łojotokowe zapalenie skóry głowy, łuszczyca, łupież, łojotok, gdzie oprócz leczenia farmakologicznego, prowadzonego przez lekarzy konieczne jest wdrożenie odpowiedniej pielęgnacji, suplementacji, diety czy zmiany trybu życia.

Wizyta w gabinecie trychologicznym rozpoczyna się od dokładnego poznania problemów danego klienta i polega na zebraniu drobiazgowego wywiadu, zarekomendowaniu odpowiednich badań laboratoryjnych oraz przeprowadzeniu dokładnej analizy skóry głowy przy pomocy trichoskopu. W oparciu o zebrane informacje trycholog wdraża trychoterapię domową i gabinetową, monitorując okresowo jej przebieg.

Klienci zgłaszają się do trychologa z różnymi dolegliwościami. Jedną z najczęstszych, a zarazem jedną z najbardziej psychicznie wyniszczających dolegliwości, wymagających wielopoziomowego podejścia i szerokiej wiedzy jest łysienie.

Chcąc wprowadzić usługę trychologii w gabinecie kosmetologicznym zaczynamy od nabycia wiedzy obejmującej wiele dyscyplin, między innymi medycznych. Obecnie na rynku ciągle przybywa instytucji szkoleniowych, posiadających w swojej ofercie szkolenia trychologiczne. Niestety, w większości przypadków są to krótkie szkolenia, na których przekazywana wiedza jest bardzo powierzchowna, często wymagająca uzupełnienia. Należy szukać szkoleń i kursów (co najmniej kilku miesięcznych, ze stałym dostępem do materiałów i stałym kontaktem z wykładowcą, n.p. akademiatrychologii.pl) prowadzonych przez praktyków trychologii, bowiem nikt nie jest w stanie nauczyć kogoś czegoś, czego sam nigdy nie robił.

Zakres wiedzy przekazywanej na wartościowych szkoleniach 

powinien obejmować takie zagadnienia jak:
– budowa włosa i skóry głowy w ujęciu trychologicznym
– schorzenia włosa i skóry głowy, infekcyjne i nieinfekcyjne,
– łysienia i ich mechanizmy oraz różnicowanie,
– podstawowa znajomość farmakologii (znajomość leków i ich składów przepisywanych przez lekarzy pacjentom cierpiącym na schorzenia skóry głowy oraz łysienia),
– podstawowa znajomość zależności kondycji włosów od gospodarki hormonalnej i schorzeń ogólnych, przebiegających z łysieniem,
– umiejętność wykonywania wywiadu i komunikacji z klientem,
– podstawowa znajomość zasad analizy badań laboratoryjnych (normy funkcjonalne)
– trichoskopia sucha i immersyjna, analiza obrazu, różnicowanie
– umiejętność przeprowadzania zabiegów trychologicznych oraz masażu,
– wiedza z zakresu procedur dezynfekcyjnych w gabinecie trychologicznym oraz procedur związanych z zabiegami z przerywaniem ciągłości naskórka (jeżeli takie wykonuje),
– wiedza z zakresu BHP w gabinecie trychologicznym oraz wiedza z zakresu udzielania pierwszej pomocy
– znajomość specyfikacji oraz działania preparatów trychologicznych,
– a także wiedza w zakresie marketingu i sprzedaży.

Następnie organizujemy miejsce pracy, pamiętając o tym, że podstawą funkcjonowania dobrego gabinetu trychologicznego jest przede wszystkim stworzenie klientowi bezpiecznych warunków i pełnej dyskrecji.

Wyposażenie

Podstawowym narzędziem dla trychologa pozostaje trichoskop. Obecnie obserwujemy dynamiczny rozwój technik obrazowych w postaci coraz doskonalszych urządzeń optycznych uzbrojonych w zaawansowane oprogramowanie. Takie urządzenie pozwala na drobiazgową analizę szczegółowych cech oraz parametrów klinicznych, a co za tym idzie na monitorowanie efektów zastosowanej trychoterapii. Ceny dobrej jakości trichoskopu wahają się w granicach od 6000 zł do 40 000 zł.

W przypadku decyzji o wprowadzeniu do oferty zabiegów trychologicznych, koniecznym będzie zakup myjki fryzjerskiej i drobnego sprzętu, takiego jak miseczki i pędzle do nakładania masek, grzebieni, szczotek, spinek, ręczników jednorazowych, pelerynek i czepków foliowych, czy infuzji tlenowej oraz pozostałego sprzętu do prowadzenia profesjonalnej pielęgnacji łodygi włosa. Ceny wyżej wymienionych produktów są bardzo zróżnicowane, dlatego warto śledzić oferty hurtowni fryzjerskich.

Nie można również nie wspomnieć o profesjonalnych produktach trychologicznych, które będą potrzebne do prowadzenia zarówno trychoterapii domowej (odsprzedaż detaliczna) jak i zabiegów w gabinecie.  Najlepszym wyborem będzie gama produktów, które oprócz swojej skuteczności będą zapewniały szerokie spektrum działania, zarówno na skórę głowy jak i na łodygę włosa. Niezwykle ważnym z punktu widzenia marketingu elementem jest niedostępność produktów dla klienta poza gabinetami trychologicznym.

Aby nie popełnić kosztownych błędów i dodatkowo zaoszczędzić czas najlepszym rozwiązaniem będzie podjęcie współpracy z firmą, która kompleksowo zapewni wdrożenie usługi trychologicznej w naszym gabinecie, od szkolenia począwszy, na pomocy w pierwszych konsultacjach klientów skończywszy. Innymi słowy od „szkolenia do działania”.

Ilona Junga

Z wykształcenia pielęgniarka dyplomowana, z trychologią czynnie związana od 18 lat. Wiedzą i doświadczeniem dzieli się ze Słuchaczami Akademii Trychologii, którą prowadzi nieprzerwanie od 14 lat. Pomysłodawca, założyciel i wieloletni prezes Polskiego Stowarzyszenia Trychologicznego. Specjalista w zakresie diagnostyki trichoskopowej. Wyłączny dystrybutor włoskiej marki TRICOART i właścicielka marki TRYCHOSUPLE®. Na co dzień kompleksowo wspomaga pacjentów cierpiących przede wszystkim na różnego rodzaju łysienia.