Koszyk

Klient onkologiczny w salonie kosmetycznym

| Autor: Beata Anaya Diaz

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie szczególne potrzeby mają klienci onkologiczni,
  • jak należy przygotować salon na wizytę osoby zmagającej się z chorobą nowotworową,
  • jakie zabiegi możemy zaoferować i na co zwrócić szczególną uwagę.

Współczesne salony kosmetyczne często stają przed wyzwaniem obsługi klientów z różnorodnymi potrzebami zdrowotnymi, w tym osób chorych onkologicznie. Zrozumienie specyfiki ich stanu, dostosowanie oferowanych zabiegów oraz zapewnienie odpowiedniego wsparcia psychologicznego to kluczowe elementy, które pozwalają na świadczenie usług na najwyższym poziomie, zachowując bezpieczeństwo pacjenta onkologicznego.

Zrozumienie potrzeb klientów onkologicznych

Pacjenci onkologiczni doświadczają wielu zmian w swoim ciele w wyniku choroby i sposobu leczenia. Efektów ubocznych terapii jest bardzo dużo. Do najczęściej wymienianych zalicza się suchość i rogowacenie skóry, problemy z płytką paznokciową, utratę włosów, brak apetytu, apatię, depresję; a nawet zwiększoną wrażliwość na infekcje.
Kosmetolog musi być świadomy tych problemów, aby móc odpowiednio zareagować, dostosowując zabiegi, które nie tylko nie zaszkodzą, ale i przyniosą ulgę oraz poprawią jakość życia klienta. Kluczowe jest także zrozumienie emocjonalnych wyzwań z jakimi zmaga się osoba chora, co pozwoli na lepsze dostosowanie podejścia i komunikacji.

prenumerata

Przygotowanie personelu

Kluczowym aspektem jest odpowiednie szkolenie personelu. Pracownicy salonów powinni posiadać nie tylko umiejętności praktyczne, ale również wiedzę z zakresu dermatologii i kosmetologii onkologicznej. Również szkolenia z psychologii są nieocenione. Pozwalają na budowanie prawdziwego zrozumienia i empatii wobec klientów w trudnej sytuacji życiowej. Personel powinien być również przygotowany do rozpoznawania sygnałów, które mogą wskazywać na potrzebę konsultacji z lekarzem lub zmian w planie leczenia. Zrozumienie choroby i potrzeb swojego klienta może pomóc przy innych schorzeniach, które również często występują wśród klientów odwiedzających salony piękności (np. depresja, cukrzyca, problemy kardiologiczne, choroby tarczycy, itp.).

Dostosowanie zabiegów kosmetycznych

Nie wszystkie standardowe zabiegi kosmetyczne są odpowiednie dla osób przechodzących leczenie onkologiczne. Należy unikać procedur mogących prowokować reakcje skórne, czy też zwiększać ryzyko wystąpienia infekcji. Zamiast tego, salon może oferować delikatne masaże, nawilżające zabiegi bogate w odżywcze maski do twarzy czy ciała, oraz inne zabiegi skoncentrowane na nawilżeniu skóry i odprężeniu pacjenta.
Należy również zwrócić uwagę na problemy pacjenta przechodzącego radioterapię. Skóra poddawana naświetleniu często objawia się występującym odczynem popromiennym, który może powodować pieczenie, świąd, ból oraz szereg innych nieprzyjemnych dolegliwości dla pacjenta przechodzącego leczenie. Warto pacjentowi zalecić odpowiednie preparaty, które będą miały działanie łagodzące i przeciwzapalne. Do najpopularniejszych można zaliczyć kwas hialuronowy, żel aloesowy, pochodne mocznika, masło shea, niacynamid, ceramidy, pantenol czy skwalan.
Ponadto, w salonie warto mieć szeroką gamę kosmetyków hipoalergicznych, specjalnie przystosowanych do potrzeb osób z wrażliwą skórą.

 

Środowisko w salonie

Pacjenci onkologiczni często cierpią na zmniejszoną odporność, dlatego salon musi zapewnić bezwzględną czystość i sterylność narzędzi oraz pomieszczeń. Dodatkowo, ważne jest, by miejsce to było przyjazne i dostosowane do osób z ograniczoną mobilnością, zapewniając łatwy dostęp do wszystkich pomieszczeń. Salon powinien także oferować przestrzeń, która promuje relaks i odprężenie, z elementami takimi jak nastrojowa muzyka, wygodne fotele i odpowiednie nieostre oświetlenie, które pomagają w redukcji stresu.
Zazwyczaj w gabinetach kosmetycznych istotą jest również zapach, który unosi się w pomieszczeniach. W przypadku klientów onkologicznych, przez wzgląd na ich możliwą nadwrażliwość na zapachy, warto przed wizytą odpowiednio przewietrzyć gabinet oraz skonsultować z pacjentem czy są jakieś zapachy, których wolałby unikać.
Osoba wykonująca zabieg również powinna być pozbawiona intensywnych zapachów, które często znajdują się w: balsamach do ciała, odżywkach, perfumach, proszkach i płynach do prania.

Współpraca – podstawą holistycznej opieki

Dzięki regularnemu dialogowi i wymianie informacji z personelem medycznym zajmującym się pacjentem, kosmetolodzy mogą dostosować zabiegi do indywidualnych potrzeb i ograniczeń wynikających z terapii onkologicznej. Onkolog może informować o wszelkich bieżących przeciwwskazaniach do określonych procedur kosmetycznych, podczas gdy dermatolog może poinstruować klienta, na który problem w pierwszej kolejności powinien zwrócić uwagę. Taka współpraca zapewnia nie tylko bezpieczeństwo, ale też zwiększa efektywność kosmetycznych interwencji, poprawiając tym samym jakość życia pacjentów.

Podstawą pracy z klientem onkologicznym jest rzetelna wiedza, profesjonalne podejście oraz empatia, która jest istotą w pracy z pacjentami..

Beata Anaya Diaz

Kosmetolog z ponad 10 letnim stażem. Przez 8 lat prowadziła z powodzeniem stacjonarnie Klinikę Urody we Wrocławiu. Obecnie pracuje jako kosmetolog estetyczny – w formie stacjonarnej oraz pomaga swoim klientom konsultując, pisząc e-booki, newslettery, plannery i artykuły. Prowadzi cykl spotkań/wywiadów z ważnymi osobistościami z zakresu medycyny, tworzy szkolenia i webinary poruszające najważniejsze tematy z zakresu kosmetologii i medycyny, a także aktywnie wspiera międzynarodowe kliniki w social mediach.