Koszyk
Postrach stylistki

Postrach stylistki

| Autor: Izabela Stelmaszyk

Z tego artykułu dowiesz się:

• W jakich miejscach najczęściej dochodzi do odspojeń?

• Co jest ich przyczyną?

• Jak przeciwdziałać liftowaniu?

ODSPOJENIA PAZNOKCI ‒ Klientka zgłaszająca reklamację świeżo (i nie tylko) zrobionych paznokci to ostatnia rzecz, z jaką chciałyby się spotkać stylistki w swojej pracy. Widok produktu odklejającego się od paznokci rodzi w nas pytanie: „Co poszło nie tak?”.

Szybko analizujemy, szukamy odpowiedzi… A przyczyn odklejania się produktu może być wiele, tak samo jak odspojenia mogą pojawić się w różnych miejscach stylizacji.

Odklejanie się produktu w okolicy skórek

Specjaliści stylizacji paznokci zgodnie twierdzą, iż najważniejszą częścią paznokcia jest okolica wałów okołopaznokciowych, i to właśnie od prawidłowego przygotowania płytki, a także nałożenia oraz wypiłowania produktu w tym właśnie miejscu zależy trwałość stylizowanego paznokcia. Sposób opracowania i wykończenia zaaplikowanej masy na płytkę świadczy również o poziomie umiejętności stylistki paznokci.

Niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie i oczyszczenie naturalnej płytki paznokcia. W tym celu całą powierzchnię należy zmatowić pilnikiem o średniej ziarnistości (np.180) lub blokiem matującym, ze szczególnym uwzględnieniem okolicy wału paznokciowego. Ważne jest odsunięcie skórek i dokładne usunięcie błonki narastającej na paznokcie (tzw. obrąbka naskórkowego okołopaznokciowego ‒ perionyxu). Pozostawienie nawet niewielkiej jego części może spowodować podchodzenie powietrza, wilgoci i tłuszczu, co pogłębia liftowanie masy. Do tego celu można użyć materiałów rotacyjnych (frezów) o drobnej ziarnistości. Po zakończonej pracy należy dokładnie usunąć cały pył zarówno z powierzchni paznokci, jak też spod paznokci, aby przez przypadek nie dostał się do aplikowanego materiału.

Po dokładnym oczyszczeniu paznokci stosujemy profesjonalne preparaty odtłuszczające, wytrawiające i zakwaszające płytkę. Zwiększają one przyczepność każdej masy do paznokcia. Do tych preparatów zaliczamy m.in. primer kwasowy i bezkwasowy, bonder czy cleaner. U osób z tłustą płytką i wiecznie spoconymi dłońmi możemy zastosować taki preparat dwukrotnie. Pamiętajmy w tym miejscu o kontrolowaniu zachowań klientki, zwracajmy uwagę, aby nie odbierała telefonu, nie drapała się i nie podpierała zmatowionymi i oczyszczonymi paznokciami, ponieważ mogą one w sposób niezauważalny zostać ponownie natłuszczone, co ma kolosalny wpływ na przyczepność produktu.

Po odpowiednim przygotowaniu płytki przechodzimy do nałożenia masy (żelu, akrylu, akrylożelu). Pamiętajmy, iż nie można nakładać zbyt dużej jej ilości, ponieważ zacznie ona w niekontrolowany sposób spływać na skórki i zalewać je. Jeśli pracujemy żelami rzadkimi, proponuję stosować metodę „step by step”, czyli utwardzać w lampie po jednym palcu po kolei, choć przez chwilę (np. 10 sekund), a na końcu utwardzić całą dłoń. Zbyt duża ilość preparatu spowoduje, że zacznie on wiązać się ze sobą samym, a nie z paznokciem. Poza tym gruba masa jest za bardzo sztywna i nie zapewnia płytce elastyczności.

W okolicy wału okołopaznokciowego ilość nałożonej masy powinna być minimalna, a odległość między masą a skórką powinna wynosić maksymalnie ok. 0,5 mm. Takie nałożenie masy oraz jej dokładne wypiłowanie (niezauważalne przejście paznokcia w produkt oraz brak możliwości zahaczenia produktu patyczkiem) ma również wpływ na trwałość stylizacji oraz szczelność jej brzegów po kilku tygodniach odrostu.

Zapowietrzanie się produktu

Kolejnym błędem, popełnianym podczas pracy, a mającym wpływ na zapowietrzanie się produktu, jest oczywiście sam proces polimeryzacji, czyli twardnienia i wiązania się produktu z powierzchnią paznokcia. Aby proces ten przebiegał poprawnie, należy zaopatrzyć się w dobrą lampę o odpowiedniej mocy, minimum 36 W lub więcej. Jeśli wykonujemy dużo stylizacji, trzeba zwrócić uwagę na żywotność lamp, na których pracujemy, oraz funkcjonalność samych żarówek czy diod. Może się zdarzyć, że jakiś sektor diod w lampie nie działa poprawnie, jest np. zabrudzony lub zupełnie wygasł, w następstwie czego produkt nie utwardzi się odpowiednio mocno i długo. Może też się zdarzyć, że klientka źle ułożyła dłonie w lampie, niektóre palce leżały bokiem, a paznokcie były podgięte i w lekkim półcieniu, światło do nich docierające miało słabszą moc. Aby temu zapobiec zawsze zwracajmy uwagę na ułożenie dłoni klientki w lampie i kondycję żarówek. Poprośmy, aby końcówki paznokci były uniesione ku górze, to zapewni dobre naświetlenie całej ich powierzchni.

Odklejanie się produktu od wolnego brzegu paznokcia

Z fizjologicznego punktu widzenia paznokcie z czasem, w miarę wzrostu, „starzeją się”, robią się bardziej suche, tracą wodę i tłuszcze, a co za tym idzie ‒ zmieniają swoje właściwości fizyko-chemiczne, tracą elastyczność, zaczynają się odkształcać. Ma to wpływ szczególnie na stylizację kilkumiesięczną. Należy w tym przypadku usunąć część odklejającego się paznokcia, wypiłowując go np. frezarką, lub zdjąć stary produkt i nałożyć nowy, świeży. Podobnie ma się sytuacja w przypadku przedłużania paznokci tipsem. Stosowane do ich przyklejenia kleje po jakimś czasie tracą swoje właściwości, wypłukują się lub kruszeją, również ulegają starzeniu i podlegają różnym czynnikom zewnętrznym, co wpływa na ich jakość i trwałość. Żel może się odklejać od tipsa również w sytuacji, kiedy tips został zmatowiony nierównomiernie lub zbyt słabo.    

Zaaplikowanie zbyt cienkiej warstwy żelu

W przypadku pracy na żelach jednofazowych rzadkich może się pojawić problem słabej trwałości takiego żelu na naturalnych paznokciach. Taka sytuacja pojawia się szczególnie, kiedy została położona zbyt cienka warstwa żelu. Powinniśmy koniecznie sięgnąć po żel podkładowy, czyli łączący. Dla trwałości wymodelowanych paznokci korzystne jest również stosowanie na powierzchnię jako wykończenie stylizacji żelu wysokopołyskowego, wykończeniowego.

Podsumowanie

Z powyższej analizy wynika, że istnieje wiele przyczyn odklejania się (liftowania) produktu od powierzchni paznokci, bez względu na to, czy jest to aplikacja żelu, akrylu, akrylożelu czy hybrydy. W myśl powiedzenia „Diabeł tkwi w szczegółach” to właśnie te drobne szczegóły i niuanse są sednem problemu. Zwracajmy więc baczną uwagę na kolejne etapy swojej pracy, a unikniemy niechcianych reklamacji i związanych z tym niepotrzebnych stresów.

Najczęstsze przyczyny odklejania się produktu od płytki paznokcia:

‒ zwiększona wilgotność naturalnej płytki,
‒ złe przygotowanie paznokcia,
‒ niedokładne oczyszczenie naturalnej płytki paznokcia,
‒ niewystarczająco odtłuszczona płytka,
‒ zbyt duża ilość primera lub jego zupełny brak,
‒ zatłuszczenie powierzchni paznokci,
‒ nieprawidłowa ilość produktu w okolicy wału okołopaznokciowego,
‒ zbyt gruba warstwa masy,
‒ zalanie skórek i niedokładne ich wypiłowanie,
‒ zbyt forsowne wypiłowywanie nadmiaru produktu,
‒ przebieg procesu polimeryzacji,
‒ zbyt słaba moc lampy,
‒ przepalone niektóre żarówki/diody,
‒ niepoprawnie ułożone dłonie w lampie – cień na paznokciach,
‒ fizjologiczne starzenie się i osłabienie paznokci naturalnych lub starzenie się produktu/kleju na wolnym brzegu paznokci,
‒ stosowanie cienkiej warstwy produktu zbyt rzadkiego.

Izabela Stelmaszyk

Magister kosmetologii, właścicielka firmy IMS, instruktor stylizacji paznokci. Posiada dyplom mistrzowski szwajcarskiej firmy SAREMCO Cosmetics. Sędzia/juror międzynarodowych mistrzostw stylizacji paznokci, wykładowca akademicki, autor wielu publikacji w pismach branżowych.