Koszyk

Komunikacja – klucz do sukcesu

| Autor: Tomasz Chojnacki, Joanna Kropisz-Reguła

Z tego artykułu dowiesz się:

• Co zyskuje firma, która w mistrzowski sposób komunikuje się ze swoimi klientami?
• Jak stworzyć dream team i czy w ogóle jest to możliwe?
• Gdzie warto być obecnym, jeśli pracuje się w sektorze beauty&med?

Od ponad 2 lat żyjemy w coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości. Z miesiąca na miesiąc pojawia się coraz więcej zagrożeń, które mają realny wpływ na prowadzenie własnej działalności i rozwój biznesu. Długotrwała pandemia, wojna w Ukrainie, stale rosnąca inflacja mają wpływ nawet na takie branże jak beauty&med. Klienci są coraz bardziej wymagający i świadomi swoich praw i potrzeb. Oczekują nowych rozwiązań, innowacyjnego sprzętu i unikalnych technik przeprowadzania zabiegów. Ale czy to wystarczy? Niekoniecznie. Skupmy się więc sposobie obsługi klienta, komunikacji wewnętrznej w zespole oraz marketingu internetowym, czyli tych obszarach, które stanowią dziś o przewadze konkurencyjnej.

Klienci mają coraz wyższe oczekiwania, a ich świadomość rośnie z roku na rok. Badania pokazują, że szukają oni rozwiązań, które działają szybko. Oczekują też, że efekty zabiegu będą utrzymywać się długo, rekonwalescencja będzie trwała krótko. Coraz bardziej popularne stają się zabiegi prewencyjne i coraz częstszymi gośćmi w salonach są mężczyźni. Klienci chcą być też dobrze poinformowani.

Komunikacja to królowa kompetencji. Jej owocem jest zgrany zespół, klient odczuwający zadowolenie z usługi i satysfakcję z obsługi oraz budowanie marki pracodawcy. Co zyskuje firma, która w mistrzowski sposób komunikuje się ze swoimi klientami?

Odpowiadając na to pytanie warto poruszyć kilka obszarów. Klarowny i przejrzysty sposób komunikacji wpływa na to, jak klient postrzega firmę i to, co dzieje się wewnątrz przedsiębiorstwa. To ważny element budowania biznesu, ponieważ mocno dotyka obszaru wiarygodności. Sposób przedstawiania własnej firmy i pracowników w publikowanych treściach w SoMe lub na stronie internetowej nie może różnić się od tego, co klient widzi po wejściu do salonu. Spójność to podstawa – jeśli o czymś mówisz to musisz to dowieźć.

Drugim ważnym zagadnieniem są doświadczenia klienta (customer expirence). Indywidualne podejście, spersonalizowane usługi oraz osobisty kontakt z klientem wpływa na jego odczucia i doznania. Im cieplejsza atmosfera kontaktu tym większe zadowolenie klienta, co w rezultacie wpływa na pozytywne wizerunek salonu i pracowników. Maya Angelou, afroamerykańska poetka pisała: „Ludzie zapomną, o tym co powiedziałaś, zapomną o tym, czego dokonałaś, ale nigdy nie zapomną tego, jak dzięki tobie się czuli”. Ten ponadczasowy cytat idealnie pokazuje, jaką wartość mają ludzkie odczucia. Postaw zatem na to, by twoi klienci dobrze się czuli. Oni to zapamiętają, a twój biznes wzrośnie.

Trzecim istotnym elementem jest jakość usług. Współpracownicy z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi oraz wiedzą specjalistyczną to dziś skarb, o który trzeba dbać. Wykonanie usługi na najwyższym poziomie to standard, który powinien być wpisany w DNA każdego przedsiębiorstwa. Firmy, które stawiają na kulturę i profesjonalizm w komunikacji, działają zgodnie z wartościami i etyką, budują swój obraz w oczach klienta w oparciu o wiarygodność i zaufanie, a to bardzo mocny fundament do długiej współpracy z zadowolonym klientem. 

Profesjonalna komunikacja i obsługa klienta to klucz do wzrostu rentowności firmy. Z reguły sukces ten przypisywany jest dużej liczbie klientów, ale czy słusznie? Bez zgranego i zaangażowanego zespołu trudno osiągnąć ponadprzeciętne rezultaty, to zrozumiałe. W obecnych czasach zatrudnienie wykwalifikowanego i oddanego pracownika, który będzie miał dobry wpływ na cały zespół to nie lada wyzwanie. Zatem jak stworzyć dream team i czy w ogóle jest to możliwe?

Dobra wiadomość jest taka, że to jest możliwe do osiągnięcia. Przecież słyszymy o wspaniałych sukcesach całych zespołów. Warto jednak mieć świadomość, że to wymaga zaangażowania od wszystkich i proces jest długotrwały. Jakie są najważniejsze elementy, które wpłyną na zaangażowanie zespołu i klimat w miejscu pracy?

 

Po pierwsze – dobra atmosfera. Wolna od stresu, nieporozumień, dająca poczucie bezpieczeństwa. Pandemia i wybuch wojny zaburzyły poczucie bezpieczeństwa w wielu obszarach. W biznesie szczególnie. Lockdown, zwolnienia, home office – to wszystko odbiło się na pracownikach każdej branży świadczącej usługi, powodując niepewność i wzrost poziomu odczuwanego stresu. Warto zatem zadbać o relacje i atmosferę w miejscu pracy. Tu liczy się każdy, nawet najmniejszy gest. Szacunek, empatia, zaufanie, sposób przekazywania informacji zwrotnej i delegowania zadań, otwartość w rozmowach podczas spotkań firmowych lub podczas przerwy kawowej wpływa na zaangażowanie zespołu, motywuje do działania wpływa na pewność siebie i poczucie własnej wartości w miejscu pracy.

Po drugie – dostęp do informacji, jasność w przekazywaniu komunikatów i precyzyjne sformułowanie oczekiwań względem całego zespołu. Nie łatwo wykonywać zadania gdy zespół ze sobą nie rozmawia. W takich sytuacjach pojawiają się napięcia i niedopowiedzenia, które mogą prowadzić do konfliktów na większą skalę.

Zgrany zespół wyróżnia przede wszystkim otwartość i gotowość do rozmowy. Jego członkowie rozmawiają ze sobą w oparciu o asertywność, szacunek, słuchają siebie nawzajem nawet podczas rozpatrywania spornej kwestii. Tym samym zwiększają swoją efektywność, osiągają lepsze rezultaty i odczuwają większe zadowolenie z wykonywanej pracy. Same plusy.
Po trzecie – zaufanie. Relacje zbudowane na zaufaniu stanowią fundament każdego dobrze funkcjonującego zespołu. Patrick Lencioni, amerykański publicysta, autor książki „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” wskazuje, że brak zaufania to podstawowy czynnik, który wpływa na niską efektywność zespołów i słabe wyniki. Pozostałe to brak gotowości na spór, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności i brak dbałości o wyniki.

Jeżeli widzisz, że twoi pracownicy nie przyznają się do błędu i własnych słabości, nie proszą o pomoc w sytuacji, gdy tego potrzebują, niechętnie się ze sobą kontaktują, to może oznaczać, że zaufanie w zespole jest bardzo niskie. Rolą szefa, lidera i menedżera w takich sytuacjach jest postawienie na uczciwość, szacunek i otwartość w komunikacji. Opanowanie emocjonalne w trudnych sytuacjach, empatia, aktywne słuchanie i umiejętne zadawanie pytań to tylko kilka kompetencji i zachowań, które mogą zbudować i wzmocnić zaufanie w całym zespole.

Marketing internetowy to kolejny obszar, który w XXI wieku jest niezbędnym narzędziem dotarcia do nowych odbiorców i budowania świadomości marki. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Hootsuite & We are social*, z Internetu regularnie korzysta 87% Polaków. Co ciekawe, 72% Polaków jest aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych. To o 3,5 punkty procentowe więcej niż w roku poprzednim! Statystyki z roku na rok przedstawiają rosnące zainteresowanie ludzi strefą online. W Internecie spędzamy coraz więcej czasu (w 2021 r. było to 6 h 39 min.). Używamy coraz więcej platform społecznościowych (w 2021 r. było ich 6). Gdzie w takim wypadku warto być obecnym, jeśli pracuje się w sektorze beauty&med?

Badania dowodzą, że wirtualny świat jest dla nas przestrzenią do znajdowania konkretnych informacji, bycia na bieżąco z rodziną oraz przyjaciółmi, a coraz częściej także do oglądania i dokonywania zakupów produktów i usług. Z raportu Digital Poland wynika, że pięć najczęściej używanych platform social mediowych w Polsce w 2021 roku to Facebook, Messenger, Instagram, Whatsapp i Tik Tok. Budowanie działań wizerunkowo-sprzedażowych z uwzględnieniem właśnie tych miejsc pozwoli na szybki rozwój marki online. Jednak zanim podejmiemy decyzję o wejściu do powyższych serwisów, warto sprawdzić, czy audytorium danej platformy pokrywa się z grupą docelową marki, którą reprezentujemy. Istotne jest także to, aby cyklicznie kontrolować, które media społecznościowe zyskują na popularności, a które z nich stają się coraz rzadziej używane. Pomoże to nam być zawsze o krok przed konkurencją, która nie śledzi trendów w digital marketingu.

Każde działanie online wymaga strategii marketingowej. Wyznaczenie celów działania, cyklów tematycznych, które będą poruszane na stronach firmowych, czy stworzenie spójnej szaty graficznej to podstawa w poruszaniu się po świecie online. Planując jakiekolwiek ruchy marketingowe w Internecie bierzmy pod uwagę to, aby wszystko co publikujemy było łatwo przyswajalne przez użytkownika, zarówno na urządzeniach komputerowych, jak i mobilnych. Często zapominamy, że 93,4% osób, które mają dostęp do Internetu, korzystają z niego za pomocą telefonu. Wszelkie formaty grafik na stronie www lub w social mediach, napisy na zdjęciach, a nawet publikowane teksty muszą się poprawnie wyświetlać przede wszystkim w tym miejscu.

To, o czym i w jaki sposób piszemy w sieci bardzo mocno przekłada się na zaangażowanie odbiorców i dalszą konwersję względem marki. Aby nasze działania były skuteczniejsze, postawmy na jakość, a nie ilość. Lepiej mieć 2-3 wartościowe posty opublikowane tygodniowo na Facebooku i Instagramie, niż 10 postów, które nie wnoszą nic do życia odbiorców. Zadbajmy także o to, aby dodawane posty dotyczyły różnych tematów naszej działalności, a nie tylko sprzedaży. Użytkownicy traktują konta marek jako źródło wiedzy i inspiracji, a unikają takich, które są tablicą ofertową. Warto zaplanować cykle tematyczne – edukacyjne i informacyjne, jak działa nasza firma, cykl z opiniami o marce lub cykl z luźnymi postami – cytatami, zabawami, konkursami. Takie treści śmiało przeplatajmy publikacjami sprzedażowymi. Użytkownicy i tak pozostaną na profilu, bo będą widzieli wartość dodaną w postaci innych komunikatów niż sprzedażowe.

Prowadzenie własnej działalności w obecnych czasach to nie lada wyzwanie, które wymaga od nas komplementarnej wiedzy z wielu obszarów. Ciągły rozwój kompetencji, a także otwartość na nowości to dzisiaj dwa warianty, które w perspektywie czasu spowodują wzrost prowadzonej firmy. Specjalnie z myślą o przedsiębiorcach z sektora Beauty&Med przygotowaliśmy w III kwartale cykl edukacyjnych szkoleń z zakresu zarządzania, sprzedaży, PR i marketingu. Dzięki formie warsztatowej każdy uczestnik wyniesie ze sobą nie tylko wartościowe informacje, ale też będzie miał okazję wykorzystać swoją wiedzę w praktyce. Po więcej informacji zapraszamy na naszą stronę firmową na Facebooku: Akademia 4 Beauty.  

Tomasz Chojnacki

Założyciel i zarządzający firmą EduCenter Centrum Szkoleniowe. Certyfikowany trener biznesu akredytowany przez Brian Tracy International, ekspert testu osobowości zawodowej Master Person Analysis, nauczyciel akademicki. Posiada blisko 20 letnie doświadczenie w sprzedaży, obsłudze strategicznych klientów, budowaniu relacji i komunikacji w zespołach. Szkolenia prowadzi od 2014 roku łącząc wiedzę z zakresu rozwijania kompetencji managerskich z doświadczeniem zdobytym w pracy w korporacji. Łącznie przeprowadził ponad 200 szkoleń i warsztatów w formie stacjonarnej i online, w których uczestniczyło ponad 3 tysiące osób.

Joanna Kropisz-Reguła

Marketing Consultant w Coconut Agency. Swoje 7-letnie doświadczenie zdobyła pracując zarówno w agencji reklamowej, jak i po stronie klienta w roli Marketing Managera. Pracowała m.in. dla: Skin79, Bartolini, Guess What, KRUK S.A., Resort Binkowski, PGE, OWASP, czy Novisa Development. Przeprowadziła liczne szkolenia i doradztwa dla klientów indywidualnych oraz wielu marek. Występowała także w roli prelegenta na wielu wydarzeniach branżowych, m.in. takich jak Social Media Week, Biznes na Czasie czy Światowy Tydzień Przedsiębiorczości.