Koszyk

Tak dla Tik Toka

| Autor: Kinga Sobkowiak

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak działa Tik Tok
  • Kto jest użytkownikiem Tik Toka
  • Jak wdrożyć Tik Toka

Marketing social media – O TikToku słyszał już na pewno każdy. Aplikacja bije rekordy popularności, a to sprawnie przyciąga marketingowców i marki, które wykorzystują promocyjny potencjał platformy. W Polsce już dawno liczba jego użytkowników przekroczyła 7,5 mln. Jeśli zastanawiasz, się czy ten kanał komunikacji z klientami jest dla Ciebie, to ten artykuł pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości.

W tym momencie łatwo obalić mit, że TikTok jest medium głównie dla dzieci i młodzieży – dominującą grupą w Polsce są użytkownicy w wieku 18‒34 lat. Oznacza to dla nas tyle, że na TikToku znajduje się ogromna liczba potencjalnych kupujących, którzy nie są obecni na innych kanałach w social mediach lub są tam mało aktywni.

Największą częścią społeczności TikToka jest Gen Z (czyli tzw. pokolenie Z). Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ zachowania zakupowe pokolenia Z są pod wieloma względami odmienne i warto to uwzględniać, chcąc skutecznie prowadzić działania marketingowe na TikToku.

 

TikTok – co to jest?

TikTok to platforma społecznościowa oparta na krótkich formatach wideo. Początkowo treści umieszczane przez użytkowników były przede wszystkim humorystyczne. Dziś jest to nadal duża część contentu pojawiającego na TikToku, ale platforma stała się bardzo pojemna tematycznie. Z łatwością znajdziemy tam treści bardzo profesjonalne czy edukacyjne.

 

TikTok – o czym?

Ogromnym atutem TikToka jest jego algorytm, który bazuje na tym, co lubią użytkownicy, w co się angażują i czym się interesują. Algorytm po kilkunastu minutach spędzonych w aplikacji z łatwością podpowiada treści zgodne z upodobaniami odbiorców. Co ciekawe, nie trzeba nawet wejść w interakcję z filmem, aby algorytm zebrał dane. Wystarczy obejrzeć kilka filmów, a algorytm dopasuje nas do odpowiedniej „kategorii” osób: niezainteresowanych lub zainteresowanych tematem.

 

TikTok – dla nowicjuszy

Algorytm sprzyja nowym twórcom! To dość niespotykane w świecie kanałów w social mediach, zwykle na widoczność trzeba sobie zapracować regularnością, jakością i popularnością treści. TikTok podchodzi do tego od innej strony – promuje nowych twórców, tzn. konta, które publikują swoje pierwsze treści, dostają dodatkowy „napęd”. W ten sposób TikTok łatwo może zbadać, czy treści danego twórcy cieszą się zainteresowaniem użytkowników. Dlatego ważne jest, aby na początku działań na TikToku być systematycznym i skorzystać z szansy na zbudowanie większego zasięgu swojego konta.

Elementy istotne dla algorytmu:
– czas spędzony na odtworzeniach wideo/liczba odtworzeń,
– udostępnienia,
– zapisane treści,
– komentarze,
– polubienia.

TikTok w branży beauty

Kosmetyki to jeden z najpopularniejszych tematów na TikToku. Tym samym wszelkie materiały związane z branżą beauty naturalnie wpisały się w DNA platformy. Nic dziwnego, ponieważ ponad 60 proc. użytkowników to kobiety. Profile zajmujące się tematyką beauty mają ogromne szanse na zdobycie popularności, co jest równoznaczne ze zwiększeniem liczby klientów. TikTok stał się miejscem, w którym ludzie chętnie dzielą się opinią, wchodzą w dyskusje – to idealna sytuacja do rozpromowania swoich usług, produktów czy personal brandu. Usługi i produkty beauty to wdzięczny temat na TikToku – wpisuje się on w zainteresowania użytkowników, a ‒ co najważniejsze ‒ łatwo przedstawić go w tiktokowej formie wideo. Użytkownicy TikToka cenią sobie „ludzką twarz marki”, a segment beauty trwale łączy się z człowiekiem. Wiele marek samoistnie zyskuje popularność dzięki TikTokowi, ponieważ ludzie sami zaczynają o nich mówić.

 

Do odważnych świat należy!

Nadal wiele firm nie jest przekonanych do tego kanału. Oznacza to tyle, że jest sporo miejsca i TikTok nie jest przesycony treściami sprzedażowymi. Do odważnych świat należy! Prędzej czy później większość firm zdecyduje się na działania na TikToku, jednak im później, tym trudniej będzie się przebić. Rozpoczynając działania teraz, mamy szansę na dobry start oraz satysfakcjonujące wyniki stosunkowo niewielkim kosztem.

Reklamy na TikToku
W tym momencie reklamy na TikToku mogą okazać się relatywnie tańsze niż np. na Facebooku, dzięki czemu możesz osiągnąc lepsze wyniki mniejszym

Influencer marketing

TikTok dał influencer marketingowi drugie życie! W branży beauty współpraca z influencerami jest na porządku dziennym, a osoba skrupulatnie wybrana do współpracy może przynieść naprawdę spore zyski. Dlaczego influencer marketing na TikToku jest lepszą opcją? Ponieważ to platforma, na której stosunkowo łatwo stać się popularnym twórcą, dzięki temu marki nie muszą walczyć o znanych, dużych twórców, jak np. na Instagramie. Mniejsi twórcy, a nawet mikroinfluencerzy z TikToka posiadają widoczną i oddaną społeczność, co znacznie lepiej przekłada się na wyniki takiej współpracy. Użytkownicy na TikToku mają większe zaufanie do twórców, których obserwują, są z nimi w stałej interakcji – twórcy odpowiadają na ich potrzeby znacznie precyzyjniej niż na innych kanałach socialmediowych.

Dodatkowy atut to ogromny wybór osób, z którymi marka może wejść we współpracę. Możesz znaleźć osoby, które pokrywają się z misją i wizją Twojej marki lub od dłuższego czasu korzystają z Twoich produktów, co jeszcze wzmocni zaufanie potencjalnych klientów do Twojej firmy.

Jak zacząć działać?

Aktywność na TikToku na pewno różni się od prowadzenia innych kanałów w social mediach. Głównym powodem jest forma publikowanych treści – krótkie filmiki wideo. Niektóre marki wprowadziły już tę formę, np. instagramowe rolki, ale jednak to nie do końca to samo. TikTok mocno skupia się na aktualnych trendach, gorących tematach i dyskusjach tiktokowej społeczności. Silnikiem zasięgowym często są popularne dźwięki, dlatego warto być na bieżąco z tym, co staje się viralem.

Zaczynając prowadzenie profilu na TikToku, warto pamiętać o regularności, najlepiej przygotować plan publikacji z wyprzedzeniem, aby maksymalnie wykorzystać czas, w którym TikTok sprawdza nasz potencjał. Istotnym elementem jest określenie tematyki i konwencji, w jakiej będzie prowadzone konto. Oczywiście można w trakcie modyfikować treści i testować, natomiast spójny wizerunek na platformie będzie skuteczniej trafiał do grupy docelowej, na której nam zależy.

Algorytm TikToka mocno operuje na słowach kluczowych. Dobrze przemyślane tagowanie treści może skutecznie pozycjonować je w wyszukiwarce TikToka, ale też precyzyjnie docierać do odbiorców zainteresowanych konkretnymi tematami.
Kluczem do sukcesu profili firmowych na TikToku jest tworzenie treści, które nie wyróżniają się na tle treści innych użytkowników, a wpisują się w aktualne trendy na platformie. Zwłaszcza treści sponsorowane i reklamy w formie standardowych tiktoków zyskują tutaj najwięcej. To zupełnie inne podejście niż słyszeliśmy dotychczas: „że tylko wyróżniając się możemy zaistnieć”.

Jeśli Twoje treści na pierwszy rzut oka będą mocno sprzedażowe i odbiegające od konwencji platformy, użytkownicy je ominą. Mocną stroną contentu na TikToku jest kreatywność – pamiętajmy, że duża część społeczności należy do pokolenia Z, czyli treści muszą zaskakiwać i generować dużo bodźców w kierunku odbiorcy. Przeklejanie treści z innych kanałów nie będzie tutaj zbyt skuteczne. Możemy inspirować się innymi kontami, ale ważne jest tworzenie własnych treści wpisujących się w obowiązujące trendy. TikTok skupia użytkowników ceniących sobie naturalność i szczerość, dlatego jakość często schodzi na drugi plan. Nie trzeba się zatem martwić, że nie posiadamy zaawansowanych kompetencji w obróbce wideo.

TikTok z pewnością jest przełomowym kanałem w social mediach. Otworzył nowe możliwości dla twórców, użytkowników oraz marek. Potencjał marketingowy jest ogromny i cały czas się rozwija! Nowe możliwości i funkcje pojawiają się praktycznie z dnia na dzień. Jest to świetne miejsce na budowanie zaangażowanej społeczności, kreowanie wizerunku marki i sprzedaż swoich produktów. Potencjał reklamowy na TikToku w branży beauty w Polsce to aż 6,5 mln – nie ma zatem na co czekać, tylko rozpocząć tam swoje działania!

Kinga Sobkowiak

Social Media Specialist w inmarketing digital agency. Zajmuje się prowadzeniem Social Mediów, tworzeniem koncepcji kreatywnych i strategii komunikacji. W swojej pracy skupia się na tym, aby budować wizerunek marek w mediach społecznościowych oraz tworzyć zaangażowane społeczności. Najczęściej obraca się wokół kanałów takich jak: TikTok, Instagram, Facebook, Pinterest.