Koszyk

Rolka idealna – pomysł, realizacja i zasięgi: wszystko, co musisz wiedzieć o Reels na Instagramie!

| Autor: Martyna Dubaj

Spis treści:

W dobie marketingu online, gdzie internet stał się dominującym kanałem komunikacji i promocji małych i dużych firm czy marek osobistych, musisz być na bieżąco z obecnymi trendami i nowymi narzędziami, które oferują nam m.in. media społecznościowe. Jedną z najgorętszych funkcji w świecie social mediów są Reels na Instagramie.

Rolki umożliwiają tworzenie i publikowanie krótkich materiałów wideo z ogromnym potencjałem zasięgowym. 

Wskazówki, które pomogą Ci odnieść sukces na Instagramie!

Pomysł i komunikat, który warto przekazać

Przygoda z tworzeniem treści wideo w mediach społecznościowych zaczyna się od solidnego pomysłu – tak jakbyś miał otworzyć swoją kreatywną skrzynię. Zbadaj swoją społeczność. Co lubią oglądać? Czym się interesują? Jakich treści szukają w internecie? Zainspiruj się, przeglądając popularne rolki i przekształć je, wykorzystując swoje materiały i tematy, które będą wartościowe dla Twoich odbiorców. Możesz użyć do tego trendującej muzyki, dźwięków czy popularnych lip synców, do których dopasujesz swój komunikat.

prenumerata

Czas na realizację

Masz już pomysł, przygotowany scenariusz i teksty – do dzieła! Tylko jak to zrobić? Krótko, zwięźle i na temat. Mimo że spędzamy w social mediach średnio po około dwóch godzin dziennie, nie lubimy tracić czasu. Twoja rolka nie może być zbyt długa i nudna! Zrezygnuj z przywitania i obszernego wstępu. Zacznij szybko i zaskocz odbiorców ciekawym tytułem rolki. Następnie przejdź do rozwinięcia tematu, ale opowiadaj maksymalnie krótko i używaj prostego języka. Im więcej luzu i zabawy, tym lepiej. Daj się polubić! Na koniec nie zapomnij o CTA (call to action). Jasno i wyraźnie powiedz, co Twój widz ma teraz zrobić – zaobserwować profil po więcej porad, napisać wiadomość, by dowiedzieć się więcej, a może napisać w komentarzu, jaki jest jego ulubiony sposób na X?

Magia treści

Doskonała rolka na Instagramie to wartościowa treść. Jak przyciągnąć i jeszcze bardziej zaangażować innych? Storytelling – opowiedz krótką historię o sobie, o Twoim kliencie czy jakiejś sytuacji, zabierając widza w emocjonującą podróż. To emocje działają na nas najbardziej. Wykorzystaj to! Porady i tipy – media społecznościowe stały się wyszukiwarką cennych informacji. Niech Twój profil stanie się miejscem, w którym inni mogą znaleźć praktyczne rozwiązania swojego problemu. Pokaż, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.

Strategia zasięgu

Pora zadbać o zwiększenie zasięgów. Bo po to właściwie tworzysz ten wspaniały content! Możesz korzystać z hasztagów, ale nie zaśmiecaj swojego posta! Wybierz 4‒5 przykładów, które w 100 proc. opisują temat danej rolki. Pamiętaj, by nie wykorzystywać hasztagów zakazanych! Ich listę znajdziesz w internecie. Korzystaj z nowości! Instagram wprowadził „tematy”, które można wybrać przed opublikowaniem posta. Wybierz trzy, które najbardziej pasują do Twojej treści, aby pomóc platformie w lepszym indeksowaniu i przyciągnąć uwagę osób zainteresowanych daną tematyką. Nie zapominaj o interakcji z widzami i innymi kontami podobnej branży. Odpowiadaj na wszystkie komentarze, komentuj posty na różnych profilach – niech świat (i algorytm) Cię zauważy! Nawiąż współpracę z innymi twórcami, którzy mają podobną grupę docelową. Możecie w tym zakresie poprowadzić wspólnego live’a lub współtworzyć jedną rolkę, która pojawi się na dwóch profilach jednocześnie.

Ale ja nie potrafię mówić do kamery

Spokojnie. Nie od razu Kraków zbudowano. Jeśli nie prowadzisz transmisji na żywo, nie masz się czym przejmować! Możesz przygotować teksty, scenariusz, zaplanowane ujęcia do nagrania. Postaw przed sobą telefon, włącz nagrywanie i poćwicz! Wszystkie materiały będziesz później edytować. Wybierz najlepsze momenty z nagranego filmu, wytnij je i połącz w całość. Możesz to zrobić bezpośrednio na Instagramie lub w aplikacji CapCut.

Praktyczne wskazówki

Część użytkowników przegląda social media bez dźwięku. W tramwaju, w pracy, w szkole czy podczas spotkania z rodziną. Co się stanie, gdy zobaczą Twój film, nie włączając dźwięku? Prawdopodobnie przescrollują dalej, a Ty stracisz na zasięgach. Do każdego filmu dodawaj napisy! Dzięki temu będą również bardziej dynamiczne.

Jaki kolor przychodzi Ci do głowy, gdy pomyślisz o McDonald’s? A gdyby tak budować świadomość i rozpoznawalność marki dzięki krótkim filmikom? Za Twoim logo stoi osoba – czyli Ty, dlatego to Ty mówisz do kamery. Ale co jeszcze? Kolorystyka brandu. Jeśli posiadasz identyfikację wizualną, wykorzystuj ją w każdym poście. Niech Twoja marka kojarzy się właśnie z tym kolorem.

Może zdarzyć się tak, że Twoje rolki pokazują się tylko osobom, które Cię jeszcze nie obserwują – super! Bo chcesz rozwijać grono odbiorców, ale tworzysz je również dla swojej społeczności. Opublikowaną rolkę udostępnij w swojej relacji. Pamiętaj, by zawsze dodać dwa zdania o tym, dlaczego warto w nią kliknąć i obejrzeć!

Sprawdzaj statystyki. Tak, wiem… nuda, ale to narzędzie pozwoli Ci wyciągnąć wiele wartościowych i potrzebnych wniosków. Jeśli zależy Ci na rozwijaniu profilu, musisz nauczyć się je analizować. Sprawdź, jaka rolka miała największe zasięgi, najwięcej komentarzy, najwięcej udostępnień – i powtórz ten schemat.

Już Albert Einstein stwierdził, że „szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”. Gotów na podbicie świata? Tworzenie treści w social mediach wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale również testowania, kreatywności i odwagi. Wykorzystaj powyższe tipy i zacznij działać.

Martyna Dubaj

Marketer oraz manager projektu KAMAN Beauty, w ramach którego na co dzień prowadzi marketing salonom z branży beauty oraz szkolenia z zakresu rozwijania swojej marki w social mediach.