Koszyk

Zaplanuj powrót!

| Autor: Klaudia Krabes-Czarnacka

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak opracować i wdrożyć strategię finansową na czas wznowienia usług?

• Co warto zmienić w ofercie w związku z powrotem do pracy w salonie?

• Jak uzyskać odpowiedź na pytania o preferowane zabiegi?

• Czy warto nadal prowadzić konsultacje on-line?

Branża beauty tuż przed ponownym otwarciem | Lada dzień nastąpi wznowienie usług salonów i gabinetów beauty. Jak się do niego przygotować? Czy masz już opracowaną strategię działania pod kątem finansowym?

Analiza finansów

Wróćmy do początków, kiedy się wszystko świetnie się kręciło, kiedy kalendarz był pełny klientów i na nic nie było czasu. Przez ostatnie osiem lat zajmowałam się finansowaniem inwestycji dla branży medycznej i branży beauty i chyba każdy się ze mną zgodzi, że ostatnie lata były bardzo korzystne dla tych sektorów. Gabinety zarabiały i inwestowały w nowe technologie, personel, usługi, a klientów wciąż przybywało. W związku z tym, właściciele gabinetów bardziej skupiali się na tym, jak najlepiej spełnić oczekiwania klienta, niż na szczegółowym analizowaniu  finansów firmy. W aktualnej sytuacji analiza finansów w firmie ma kluczowe znaczenie.

Plan działania

Chcesz przygotować strategie, plan działania na nową rzeczywistość? Zacznij analizy działań ze „starych dobrych czasów”. To pozwoli wyciągnąć wnioski i zacząć od nowa . Twój salon miał dobre obroty? Świetnie funkcjonował i przynosił dochody, ale jak to konkretnie wyglądało w liczbach? Jeśli chcesz zacząć zarabiać w nowej rzeczywistości, musisz dokładnie wyliczyć na czym zarabiałaś w poprzednich warunkach. Jak to zrobić?

Krok po kroku

Załóżmy, że luty 2020 był miesiącem, w którym sprzedaż była na normalnym poziomie. Podlicz dokładnie wszystkie miesięczne koszty jakie poniosłaś w lutym, tj.:

–    czynsz
–    wynagrodzenia pracowników brutto
–    koszt produktów
–     koszt środków czystości
–    dezynfekcja i sterylizacja marketing
–    strona www-hosting
–    kredyty/leasingi
–    media, woda, prąd, gaz, ogrzewanie, wywóz odpadów itd.
–    kawa, herbata itp.
–    system internetowy do zapisów
–    telefon
–    obsługa księgowa

Następnie zsumuj wszystkie przychody wygenerowane w lutym. Odejmij od sumy przychodów sumę wszystkich kosztów, wynikiem będzie zysk firmy. Policz ile Twój salon zarabiał w lutym na godzinę. Policz, ile przychodu każdy pracownik wypracował w lutym? Czy wszyscy pracownicy wypracowują ten sam przychód w tym samym czasie, czy jest duża dysproporcja miedzy pracownikami? Wyciągnij wnioski i sprecyzuj je.

Na koszt zabiegu składa się:
– koszt produktu
– koszt urządzenia (i eksploatacji), jeśli zabieg jest wykonywany za pomocą urządzenia
– koszt pracownika (stawka godzinowa)
– koszty prądu, wody, rękawiczek,akcesoriów jednorazowych
– procedur i preparatów do dezynfekcji i sterylizacji

Teraz przeanalizuj, które zabiegi wypracowywały największy zysk, a które były na progu opłacalności. Podsumuj i wyciągnij wnioski.

Klienci

Kolejną kwestią, nad którą warto się pochylić są Twoi klienci. Kim jest Twój klient? Czy to kobieta, mężczyzna, nastolatek, w jakim jest wieku,  jak często wraca? Ilu klientów nie wróciło, ile średnio wydają na zabiegi w Twoim gabinecie? Po przeanalizowaniu portfela klienta, może się okazać, że utraciliśmy w tzw. międzyczasie wielu stałych klientów albo mamy w nim dużą liczbę klientów, którzy skorzystali z naszych usług tylko raz, zachęceni promocją. Wyciągnij wnioski i sprecyzuj je, zastanów się na których klientach zależy Ci najbardziej.

Oferta po kwarantannie

Każdy gabinet ma swoich wyjątkowych klientów i swoją topową ofertę. Zakładanie przez kogoś z zewnątrz, które zabiegi Twoi klienci wybiorą tuż po otwarciu jest jak… wróżenie z fusów. Znając swoich klientów i ich potrzeby na pewno masz pewne przypuszczenia oraz kilka pewniaków, ale… jeśli pojawią się wątpliwości, najlepiej po prostu zapytać! Jak?

Ankieta

Utwórz anonimową ankietę online, zawierającą maksymalnie 10 pytań. Powysyłaj wiadomości sms z linkiem do ankiety do swoich klientów, udostępnij ankietę w social mediach. Poproś klientów o wypełnienie ankiety, napisz, że ankieta ma pomóc w przygotowaniu się na ”nowe otwarcie”.  O co warto zapytać? – za którymi zabiegami klienci się najbardziej stęsknili? – które zabiegi są ważne, a bez których mogą się teraz obejść? – co zdaniem klienta gabinet powinien wprowadzić, żeby klient czuł się bezpiecznie? – kogo klienci najbardziej cenią w Twoim gabinecie?

Wnioski

Odpowiedzi udzielone przez klientów, dadzą czytelny obraz tego, na czym warto się najbardziej skoncentrować, co poprawić, z których zabiegów w ogóle zrezygnować w tym momencie. Ankieta jest narzędziem, które warto stosować regularnie. Klienci odpowiadając na pytania, pomagają Ci budować markę, która jest wrażliwa i nakierowana na potrzeby klienta. Analizuj, licz, próbuj, sprawdzaj, licz, analizuj i znowu licz.

Relacje

Czy w czasie przestoju dbałaś o relacje ze stałymi klientami? Teraz na pewno zauważysz, że taka dbałość i troska procentują. Jeśli oferowałaś konsultacje online, porady w formie video i sprzedaż z dostawą do domu, nie rezygnuj całkowicie z tych aktywności, choć wiadomo, że czasu nie starczy na wszystko. Nie wszyscy klienci wrócą od razu, część nadal będzie wolała zachować ostrożność i chętnie skorzysta z usług online na dłużej. Dopilnuj, by sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji domowej nadal trwała i przypominaj klientkom, by uzupełniały zapasy regularnie. Wiele z nich nabrało w czasie „kwarantanny” dobrych nawyków i warto je podtrzymać.

Informacje

Pamiętaj, by poinformować klientów o obowiązujących wytycznych, procedurach i środkach bezpieczeństwa podczas umawiania wizyt. To ważne, by nie byli zaskoczeni, że pewne kwestie uległy zmianie. Prześlij klientom mailem ulotkę z najważniejszymi zmianami i poproś, by zaznajomiły się z jej treścią. Jasne komunikaty pozwolą uniknąć nieporozumień i zniecierpliwienia stęsknionych klientów.

Klaudia Krabes-Czarnacka

Certyfikowany trener biznesu. www.do-it-now.pl