Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie ustawy warto przeczytać,
- jakie warunki sanitarno- higieniczne powinien spełnić local,
- jak przygotować sie na kontrolę sanepidu.
Zanim zaczniesz realizować marzenia o własnym salonie kosmetycznym, zainwestujesz w lokal, remont czy wyposażenie, zapoznaj się ze wskazówkami, dzięki którym unikniesz niepotrzebnych kosztów, stresu czy mandatów podczas kontroli sanepidu. Jeśli już masz lokal i prowadzisz w nim salon, sprawdź czy masz wszystko.
Pomimo, że nie ma aktualnego rozporządzenia dla branży beauty, to istnieje szereg ustaw czy wytycznych, które trzeba znać, aby stworzyć idealny salon, zgodny z wymogami sanepidu.
Święta 3! Otwierając działalność kosmetyczną koniecznie zapoznaj się z Ustawą z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi, a przede wszystkim poznaj te 3 punkty:
Badania
Art. 6 o badaniach sanitarno- epidemiologicznych dla osób, które wykonują pracę, w której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.
Procedury
Art. 16 o wdrożeniu i stosowaniu procedur sanitarno- higienicznych, które są obowiązkowe dla osób, które udzielają świadczeń zdrowotnych lub innych, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich.
Higiena
Art. 22 o działaniach mających na celu zapobieganie zakażeniom i chorobom zakaźnym poprzez utrzymanie nieruchomości w należytym stanie higieniczno- sanitarnym.
Warunki sanitarno-higieniczne lokalu
Aby salon kosmetyczny mógł działać zgodnie z prawem, musisz zadbać o odpowiednie warunki, które znajdziesz w przepisach Prawa budowlanego oraz w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarno- higienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej z 2019 roku.
Lokal usługowy, musi być wyposażony w instalację wodociągową, instalację kanalizacyjną, wentylację, pojemniki do gromadzenia odpadów, ogrzewanie, w salonie kosmetycznym musi znaleźć się apteczka, gaśnica oraz informacja o zakazie palenia.
Lokal powinien być zaprojektowany i urządzony, w sposób, który zapewni utrzymanie czystości pomieszczeń i wyposażenia oraz zapewni dekontaminację wyrobów i narzędzi używanych przy zabiegach:
-
- wykończenie lokalu oraz wyposażenie lokalu musi być łatwe do utrzymania czystości, odporne na działanie środków do dezynfekcji i utrzymane w dobrym stanie higieniczno- technicznym,
-
- w salonie należy wydzielić strefy świadczenia usług oraz miejsca przechowywania (odzieży, kosmetyków, sprzętu do zabiegów, narzędzi),
-
- w pomieszczeniach higieniczno- sanitarnych, takich jak łazienka, toaleta, pralnia, należy wykończyć podłogi oraz ściany materiałem łatwo zmywalnym, odpornym na działanie wilgoci, z możliwością stosowania środków mycia oraz dezynfekcji,
-
- w salonie należy wydzielić miejsce lub pomieszczenie do przechowywania sprzętów i środków do utrzymania czystości oraz miejsce do wylewania nieczystości,
- w lokalu należy stworzyć miejsce dekontaminacji narzędzi, w przypadku sterylizacji, stanowisko podzielone na 3 strefy – zakaźną, czystą i sterylną, z odpowiednim wyposażeniem oraz bezkolizyjnym dostępem do umywalki higieny rąk.
Warunki świadczenia usług
Dbając o najwyższe standardy higieny oraz wytyczne sanepidu, pamiętaj:
-
- usługi wykonuj na czystym, uprzątniętym stanowisku pracy,
-
- zapewnij bezkolizyjny dostęp do umywalki, z bieżącą ciepłą i zimną wodą oraz odprowadzeniem ścieków do kanalizacji,
-
- zachowaj odpowiednią higienę – przed zabiegiem umyj i zdezynfekuj dłonie, stosuj środki ochrony, stosuj odzież roboczą,
-
- do zabiegów używaj czystych narzędzi, wyrobów oraz sprawnych sprzętów,
-
- wykorzystane wyroby wielokrotnego użytku, każdorazowo poddaj procesowi dekontaminacji, umyj i zdezynfekuj, a jeśli ich używanie może naruszyć lub powoduje przerwanie ciągłości tkanki, poddaj dekontaminacji, w tym sterylizacji,
-
- wykorzystane wyroby jednokrotnego użycia umieszczaj w pojemnikach na odpady komunalne, a jeśli wytwarzasz odpady zakaźne, po zabiegu umieść je w przeznaczonych do tego pojemnikach lub workach,
-
- do zabiegów używaj produktów kosmetycznych i preparatów zgodnie z przeznaczeniem, w zalecanym stężeniu, z aktualną datą przydatności, dopuszczonych w Unii Europejskiej,
-
- preparaty i kosmetyki do zabiegów używaj z zachowaniem najwyższej higieny (np. wyjmuj szpatułką, sterylne ampułki stosuj jednorazowo),
-
- kosmetyki i preparaty przechowuj w oryginalnych opakowaniach lub innych opisanych pojemnikach,
-
- używaj czystej bielizny i tekstyliów, które po zabiegu poddaj procedurze prania i dezynfekcji lub umieść w pojemnikach na odpady (wyroby jednorazowego użytku),
-
- kosmetyki, wyroby, sprzęt i narzędzia do zabiegów przechowuj w higienicznych warunkach, w zamykanych, opisanych szufladach, szafkach, z zachowaniem rozdzielności (np. sterylne, jednorazowe, kosmetyki), miejsca te utrzymuj w czystości,
- sterylne narzędzia przechowuj w odpowiednich warunkach, w zamykanej szafce, szufladzie czy pojemniku, minimum 30 cm od podłogi i 1,5 metra od źródła wody, z zachowaniem higieny.
Kontrola sanepidu – sprawdź czy masz wszystko
Inspektor, który przeprowadza kontrolę w salonie kosmetycznym, sprawdzi lokal pod kątem higieniczno- sanitarnym, technicznym, warunki wykonywania zabiegów oraz dokumentację:
-
- umowa wynajemu/ użyczenia lub prawo do własności lokalu,
-
- przeglądy np. wentylacji, instalacji elektrycznej,
-
- umowa na wywóz odpadów komunalnych, wywóz odpadów zakaźnych wraz z wpisem do BDO (jeśli salon wytwarza taki rodzaj odpadów),
-
- aktualne badania pracowników, sanitarno- epidemiologiczne oraz o braku przeciwwskazań do pracy,
-
- ksiązki serwisowe urządzeń,
-
- procedury higieniczno- sanitarne, plan dekontaminacji,
-
- wykaz preparatów niebezpiecznych oraz karty charakterystki,
-
- dokumentacja związana ze sterylizacją narzędzi,
-
- faktury za wywóz odpadów, sterylizację (jeśli zlecasz), pranie tapicerki czy faktury za pralnie (jeśli masz taki zapis w procedurach).
Stworzenie miejsca beauty zgodnie z najwyższymi standardami higieny, to inwestycja dla Twojego biznesu. Zastosowanie się do tych wskazówek nie jest tylko spełnieniem wymagań sanepidu, ale również pomoże zbudować zaufanie klientów i stworzyć miejsce, które będzie profesjonalne i bezpieczne.