Koszyk

Jak otworzyć salon zgodnie z wymaganiami sanepidu?

| Autor: Magdalena Tercjak

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie ustawy warto przeczytać,
  • jakie warunki sanitarno- higieniczne powinien spełnić local,
  • jak przygotować sie na kontrolę sanepidu.

    Zanim zaczniesz realizować marzenia o własnym salonie kosmetycznym, zainwestujesz w lokal, remont czy wyposażenie, zapoznaj się ze wskazówkami, dzięki którym unikniesz niepotrzebnych kosztów, stresu czy mandatów podczas kontroli sanepidu. Jeśli już masz lokal i prowadzisz w nim salon, sprawdź czy masz wszystko.

    Pomimo, że nie ma aktualnego rozporządzenia dla branży beauty, to istnieje szereg ustaw czy wytycznych, które trzeba znać, aby stworzyć idealny salon, zgodny z wymogami sanepidu.

    Święta 3! Otwierając działalność kosmetyczną koniecznie zapoznaj się z Ustawą z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi, a przede wszystkim poznaj te 3 punkty:

    Badania

    Art. 6 o badaniach sanitarno- epidemiologicznych dla osób, które wykonują pracę, w której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Procedury

    Art. 16 o wdrożeniu i stosowaniu procedur sanitarno- higienicznych, które są obowiązkowe dla osób, które udzielają świadczeń zdrowotnych lub innych, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich.

    Higiena

    Art. 22 o działaniach mających na celu zapobieganie zakażeniom i chorobom zakaźnym poprzez utrzymanie nieruchomości w należytym stanie higieniczno- sanitarnym.

     

    Warunki sanitarno-higieniczne lokalu

    Aby salon kosmetyczny mógł działać zgodnie z prawem, musisz zadbać o odpowiednie warunki, które znajdziesz w przepisach Prawa budowlanego oraz w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarno- higienicznych przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej z 2019 roku.

    Lokal usługowy, musi być wyposażony w instalację wodociągową, instalację kanalizacyjną, wentylację, pojemniki do gromadzenia odpadów, ogrzewanie, w salonie kosmetycznym musi znaleźć się apteczka, gaśnica oraz informacja o zakazie palenia.

    Lokal powinien być zaprojektowany i urządzony, w sposób, który zapewni utrzymanie czystości pomieszczeń i wyposażenia oraz zapewni dekontaminację wyrobów i narzędzi używanych przy zabiegach:

        • wykończenie lokalu oraz wyposażenie lokalu musi być łatwe do utrzymania czystości, odporne na działanie środków do dezynfekcji i utrzymane w dobrym stanie higieniczno- technicznym,

        • w salonie należy wydzielić strefy świadczenia usług oraz miejsca przechowywania (odzieży, kosmetyków, sprzętu do zabiegów, narzędzi),

        • w pomieszczeniach higieniczno- sanitarnych, takich jak łazienka, toaleta, pralnia, należy wykończyć podłogi oraz ściany materiałem łatwo zmywalnym, odpornym na działanie wilgoci, z możliwością stosowania środków mycia oraz dezynfekcji,

        • w salonie należy wydzielić miejsce lub pomieszczenie do przechowywania sprzętów i środków do utrzymania czystości oraz miejsce do wylewania nieczystości,

      • w lokalu należy stworzyć miejsce dekontaminacji narzędzi, w przypadku sterylizacji, stanowisko podzielone na 3 strefy – zakaźną, czystą i sterylną, z odpowiednim wyposażeniem oraz bezkolizyjnym dostępem do umywalki higieny rąk.
       

      Warunki świadczenia usług

      Dbając o najwyższe standardy higieny oraz wytyczne sanepidu, pamiętaj:

          • usługi wykonuj na czystym, uprzątniętym stanowisku pracy,

          • zapewnij bezkolizyjny dostęp do umywalki, z bieżącą ciepłą i zimną wodą oraz odprowadzeniem ścieków do kanalizacji,

          • zachowaj odpowiednią higienę – przed zabiegiem umyj i zdezynfekuj dłonie, stosuj środki ochrony, stosuj odzież roboczą,

          • do zabiegów używaj czystych narzędzi, wyrobów oraz sprawnych sprzętów,

          • wykorzystane wyroby wielokrotnego użytku, każdorazowo poddaj procesowi dekontaminacji, umyj i zdezynfekuj, a jeśli ich używanie może naruszyć lub powoduje przerwanie ciągłości tkanki, poddaj dekontaminacji, w tym sterylizacji,

          • wykorzystane wyroby jednokrotnego użycia umieszczaj w pojemnikach na odpady komunalne, a jeśli wytwarzasz odpady zakaźne, po zabiegu umieść je w przeznaczonych do tego pojemnikach lub workach,

          • do zabiegów używaj produktów kosmetycznych i preparatów zgodnie z przeznaczeniem, w zalecanym stężeniu, z aktualną datą przydatności, dopuszczonych w Unii Europejskiej,

          • preparaty i kosmetyki do zabiegów używaj z zachowaniem najwyższej higieny (np. wyjmuj szpatułką, sterylne ampułki stosuj jednorazowo),

          • kosmetyki i preparaty przechowuj w oryginalnych opakowaniach lub innych opisanych pojemnikach,

          • używaj czystej bielizny i tekstyliów, które po zabiegu poddaj procedurze prania i dezynfekcji lub umieść w pojemnikach na odpady (wyroby jednorazowego użytku),

          • kosmetyki, wyroby, sprzęt i narzędzia do zabiegów przechowuj w higienicznych warunkach, w zamykanych, opisanych szufladach, szafkach, z zachowaniem rozdzielności (np. sterylne, jednorazowe, kosmetyki), miejsca te utrzymuj w czystości,

        • sterylne narzędzia przechowuj w odpowiednich warunkach, w zamykanej szafce, szufladzie czy pojemniku, minimum 30 cm od podłogi i 1,5 metra od źródła wody, z zachowaniem higieny.
         

        Kontrola sanepidu – sprawdź czy masz wszystko

        Inspektor, który przeprowadza kontrolę w salonie kosmetycznym, sprawdzi lokal pod kątem higieniczno- sanitarnym, technicznym, warunki wykonywania zabiegów oraz dokumentację:

            • umowa wynajemu/ użyczenia lub prawo do własności lokalu,

            • przeglądy np. wentylacji, instalacji elektrycznej,

            • umowa na wywóz odpadów komunalnych, wywóz odpadów zakaźnych wraz z wpisem do BDO (jeśli salon wytwarza taki rodzaj odpadów),

            • aktualne badania pracowników, sanitarno- epidemiologiczne oraz o braku przeciwwskazań do pracy,

            • ksiązki serwisowe urządzeń,

            • procedury higieniczno- sanitarne, plan dekontaminacji,

            • wykaz preparatów niebezpiecznych oraz karty charakterystki,

            • dokumentacja związana ze sterylizacją narzędzi,

            • faktury za wywóz odpadów, sterylizację (jeśli zlecasz), pranie tapicerki czy faktury za pralnie (jeśli masz taki zapis w procedurach).

          Stworzenie miejsca beauty zgodnie z najwyższymi standardami higieny, to inwestycja dla Twojego biznesu. Zastosowanie się do tych wskazówek nie jest tylko spełnieniem wymagań sanepidu, ale również pomoże zbudować zaufanie klientów i stworzyć miejsce, które będzie profesjonalne i bezpieczne.

           

          Magdalena Tercjak

          Ekspertka ds. higieny i bezpiecznej pracy w salonach kosmetycznych, Technik Sterylizacji Medycznej, twórca Projektu Bezpieczny Salon, szkoleniowiec z zakresu poprawnej sterylizacji, procedur higienicznych, przygotowuje salony kosmetyczne do kontroli Sanepidu, uczy jak otworzyć salon zgodnie z wytycznymi, w branży beauty od 2008r.