Spis treści:
Zapewne prowadząc własną firmę, salon, gabinet, klinikę zadajesz sobie pytanie jak zbudować silną, rozpoznawalną markę i jak dzięki temu mieć lojalną, zaangażowaną społeczność swoich klientów, ambasadorów marki?
Zanim odpowiem na te pytania ustalmy co to jest w ogóle „marka”?
Marka (brand) to nazwa/termin/symbole, ale przede wszystkim to wyobrażenie i odczucia klientów na temat Twoich produktów/usług, to obietnica jaką dajesz klientom.
Zatem podam Ci kilka najważniejszych wskazówek dotyczących tego, jak budować silny brand:
-
- Budowanie marki wymaga systematycznego i procesowego podejścia, czyli realizacji poszczególnych, wcześniej zaplanowanych etapów działań.
-
- Realizuj spójne działania, które się nie wykluczają, a są konsekwencją przyjętej strategii.
-
- Działaj holistycznie, czyli marka to nie tylko logo, ale na wizerunek marki mają wpływ wszystkie elementy składowe Twojej działalności biznesowej (np. sprzedaż, marketing, zachowanie i postaw pracowników, oferta itd.).
-
- Budowanie marki można porównać do wznoszenia dużej budowli, wymaga solidnych fundamentów i zbiorowego wysiłku każdego pracownika (zaczynając od Ciebie jako właściciela, a kończąc na każdym członku Twojego zespołu).
-
- Buduj nie tylko satysfakcję swoich klientów, ale też ich lojalność. Dawaj unikalne korzyści klientowi, buduj relacje, wtedy wartość Twojej marki wzrośnie.
-
- Nie zapominaj o zarządzaniu doświadczeniem Twoich klientów w każdym punkcie styku klienta z marką (np. recepcja, social media, strona www).
-
- Jeśli chodzi o politykę cenową, to jeśli Twoja marka będzie reprezentowała dużą wartość dla klienta, nie będziesz musiała robić np. promocji cenowych. Lepiej mów do klienta językiem korzyści, a nie niską ceną czy promocją.
Jakie są główne etapy, kroki budowania marki?
-
- Zdefiniuj swoja misję, czyli w jakim celu działasz?
-
- Określ wizję twojej przyszłości, czyli dokąd zmierzasz?
-
- Zanalizuj otoczenie rynkowe w jakim działasz.
-
- Wyznacz swoje najważniejsze wartości jakimi charakteryzuje się Twoja działalność.
-
- Określ cechy twojej marki i korzyści dla klientów, czyli jaką obietnicę spełnia Twoja marka?
-
- Zaprojektuj identyfikacje wizualną marki (logo, nazwa, materiały marketingowe itd.)
-
- Przygotuj ofertę odpowiadająca potrzebom Twojej grupy docelowej (klientom).
-
- Przygotuj strategie marketingową, czyli jak, gdzie i kiedy będziesz komunikowała się ze swoimi klientami i budowała wartość Twojego brandu.
-
- Przygotuj strategie sprzedaży i standardy obsługi klienta.
-
- Wszystkie punkty wdrażaj w życie codzienne Twoje firmy, aby nie były tylko mądrymi słowami, ale autentycznymi działaniami, postawami, zrachowaniami Twoich pracowników.
Pamiętaj markę tworzą ludzie, a Ty jako właściciel, lider odgrywasz znaczącą rolę strategiczną w akcie tworzenia marki. Sztuką jest zbudować mądrą, skuteczną strategie marketingową, ale potem bardzo dużym wyzwaniem jest wdrożyć jej założenia w działania, myślenie, postawy pracowników firmy, salonu, gabinetu, kliniki.