Koszyk

Motywowanie i egzekwowanie

| Autor: Ewa Grzegorczuk

„Jeśli Twoje działania inspirują innych, by odważnie marzyli, uczyli się więcej i byli coraz lepsi, to znaczy, że jesteś wspaniałą liderką.” Twoją firmę tworzą Twoi ludzie, dlatego to na nich koncentruj swoje działania.  Gdy dobrze zajmiesz się swoimi pracownikami, oni dobrze zajmą się Twoimi klientami. To takie proste! Dlaczego zatem pracownicy są najbardziej kosztownym i zarazem najbardziej niewykorzystanym zasobem w firmie? Większość właścicieli Salonów Beauty myśli, że są najlepsi we wszystkim i przez to, to oni właśnie stanowią najwęższe gardło przedsiębiorstwa. Takie myślenie jest mocnym ograniczeniem i przez to Salon nie może się rozwijać. Gdy prowadzisz zespół to stawiasz na pracę zespołową. Twój zespół jest jak drużyna piłkarska, gra do jednej bramki, prawda? Tak powinno być, a Ty jesteś trenerem. Czy widziałaś kiedykolwiek trenera, który biega z drużyną po boisku? Twoim zadaniem jest przede wszystkim skompletowanie najlepszej drużyny. Potrzebujesz ludzi, którzy będą przekonani co do Twojej wizji i którzy będą działać zgodnie z misją firmy. Proces rekrutacji jest tu kluczowy.

Wyraźnie formułuj oczekiwania. Ludzie naprawdę lubią, gdy wiedzą, czego szef od nich oczekuje. Pracują wydajniej i czują się ukierunkowani. Oczekuj dużo i zawsze z pozytywnym nastawieniem. Twoi pracownicy są ambitni, pragną mieć poczucie sensu. Demonstruj wiarę w swoich ludzi, mów jacy są dla Ciebie ważni i zapewniaj możliwie najlepsze warunki pracy. Czy wiesz, że wystrój wnętrz, kultura organizacji, a nawet tak małe sprawy jak dobra kawa czy czekolada wpływają na wydajność pracowników? Odpowiedz sobie szczerze, czy Twoje miejsce pracy motywuje ludzi do pracy? Czy zapewniasz im sprzyjające warunki do pracy i rozwoju? Czy sprawisz im małe przyjemności? Jak dużo Twoi pracownicy się śmieją? Czy wiesz, że to właśnie po ilości śmiechu można określić jaka atmosfera panuje w danej placówce? Wiedz o tym, że ludzie zazwyczaj sami wykorzystują ułamek swoich możliwości, dlatego jesteś im niesamowicie potrzebna. Twoja obecność, Twoje wsparcie jest niesamowicie ważne. Poświęcaj im czas, uwagę, interesuj się ich sprawami zawodowymi i prywatnymi. Sama bądź przykładem, inspiruj, motywuj do działania.

 

Jak motywować skutecznie?

1. Uznanie. Twoje uznanie ma potężną moc. Gdy chwalisz się swoimi ludźmi, gdy świętujesz ich dokonania, czują się docenieni, są pełni wiary i optymizmu.

2. Wzmocnienie. Wzmacniaj ich kompetencje, doszkalaj i komentuj wyniki, nawet te cząstkowe.

3. Nagrody. Nagrody są ważne. Samo uznanie bez nagród stanie się w oczach pracowników nieautentyczne, udawane. Dobór nagród też jest ważny. Musisz znać swoich ludzi, ich potrzeby i pragnienia.

4. Konkursy. To doskonałe narzędzie motywujące, przynoszące wiele radości, zabawy i zdrowej rywalizacji. W tym celu połącz ludzi w pary lub podziel na dwie drużyny. Przygotuj nagrody dla wszystkich. Nagrodę główną dla zwycięzców i nagrodę pocieszenia dla pozostałych.

5. Burza mózgów. Regularne spotkania z pracownikami powinny być na stałe wpisane w grafik pracy. To doskonała okazja, aby omówić na spokojnie bieżące sprawy Salonu, podzielić się swoimi doświadczeniami i przeprowadzić dyskusje. Burza mózgów zwykle wyłania pomysły, na które sama nigdy byś nie wpadła. Pozwól pracownikom wypowiadać się w ważnych kwestiach dla funkcjonowania Salonu, będą czuli, że mają realny wpływ na życie firmy.

6. Troska. Biznes jest twardy, bywa brutalny. Stąpaj twardo po ziemi, ale na ludzi patrz z poziomu serca. Twoja troska sprawi, że będą czuli się spokojni, bezpieczni, dowartościowani.

7. Zarządzaj przez cele. Twoje cele biznesowe oraz cele Twoich pracowników powinny być tożsame.  Kiedy cel jest skonkretyzowany i jasny dla Twojego pracownika, możesz dać mu swobodę działania. Wybierze on dla siebie najlepszą metodę i będzie mu łatwiej osiągać wyznaczone cele. Gdy jednak napotka na drodze jakieś trudności, zwróci się do Ciebie o wsparcie. Co ważne, musi je od Ciebie otrzymać. I pamiętaj, Twoja drużyna jest tak silna, jak jej najsłabszy zawodnik. Otaczaj troską i wsparciem zwłaszcza tych najsłabszych.

Lista pytań do Ciebie.

1. Jakich ludzi szukasz do swojego zespołu? Wypisz 3 najważniejsze cechy i umiejętności jakich szukasz w kandydacie na pracownika?

2. W jaki sposób zapewnisz najlepsze warunki pracy dla swoich ludzi. Wymień 3 rzeczy, które od dziś udoskonalisz.

3. Jaki konkurs dla pracowników ogłosisz w tym miesiącu? Jakie nagrody przygotujesz?

4. Kiedy będą odbywały się w Twoim Salonie zebrania z pracownikami?  Ustal grafik i zaplanuj przebieg spotkania.

Ewa Grzegorczuk

Mgr kosmetologii, właścicielka sieci  Gabinetów Kosmetycznych COSMEO w Łomży i Zambrowie oraz  placówki szkoleniowej Ewa Grzegorczuk beauty&skin coach. W branży beauty od 16 lat.