Koszyk

Optymalizacja palety kolorów w salonie stylizacji paznokci?

| Autor: Magdalena Majkrzak

Z tego artykułu dowiesz się jak:

  • analizować potrzeby klientek i trendy, aby stworzyć optymalną paletę kolorów w salonie.
  • podzielić kolory na bazowe i sezonowe, by minimalizować straty i efektywnie zarządzać asortymentem.
  • kreatywnie komponować kolekcje kolorów, aby zwiększyć zainteresowanie klientek i zoptymalizować wykorzystanie produktów.

Na skompletowanie idealnej palety kolorów nie ma jednego sposobu… a właściwie ilu stylistów, tyle sposobów. Dzisiaj postaram się przybliżyć strategię, która sprawdziła się u mnie oraz u moich kursantek, ułatwiając im budowanie optymalnej palety kolorów i jednocześnie pomagając minimalizować straty.

Po pierwsze: potrzeby i trendy – Pierwszym krokiem do skomponowania takiej idealnej palety jest możliwie najdokładniejsza analiza potrzeb naszych klientek, uwzględniająca również nadchodzące trendy. Najłatwiej będzie użyć do tego ankiet w mediach społecznościowych – natomiast z klientkami, które z nich nie korzystają, po prostu porozmawiajmy na temat ich preferencji kolorystycznych. Ważne jest również śledzenie trendów w modzie, ponieważ często idą one w parze z preferencjami klientek.

Po drugie: podział palety na kolory podstawowe/bazowe i sezonowe – Jeśli paleta kolorów w salonie ma być w maksymalnym stopniu zoptymalizowana, przed dobraniem nowych kolorów zidentyfikujemy te, które często dokupujemy. Będą to barwy bazowe salonu. Następnie stopniowo dzielimy resztę lakierów na dwie grupy: do pierwszej zaliczamy te, których używamy rzadko, natomiast do drugiej te, których nie mamy okazji wykorzystać prawie w ogóle. Grupę, która była używana najrzadziej, bierzemy pod lupę pod kątem odcieni i traktujemy je jako „red flag”. Składając kolejne zamówienie – kupujemy je w najmniejszej pojemności lub wcale.

Po trzecie: efektywne zarządzanie asortymentem – Przede wszystkim podczas selekcji obecnej palety kolorów musimy dokładnie sprawdzić daty przydatności do użytku. Produkty z krótszym terminem powinny być proponowane w pierwszej kolejności. Z pewnością należą one do grupy rzadko oraz najrzadziej używanych, dlatego:

  • skomponuj nietuzinkowe zestawy, a nawet własne kolekcje! Połącz bazowe lakiery w zestawieniu z kolorami rzadko używanymi. Pomocna będzie tu wiedza z zakresu użycia koła barw. Przedstaw klientce połączenia, których się nie spodziewa. Zazwyczaj skrzętnie układamy kolory podobne obok siebie – tak, by wzornik tworzył spójną całość. Nie pokazujemy jednak w ten sposób pełnych możliwości komponowania ze sobą kolorów. Można ułożyć własne kolekcje tak, by kojarzyły się z konkretnym nastrojem, inspirując się jednocześnie trendami (np.: kolekcja na dobry humor, na ślub, zestaw redukujący stres, zestaw jesieniary itd… );

  • jeśli stworzona przez nas kolekcja jest na tyle wyjątkowa, że kojarzy się z konkretnym wydarzeniem (np. Halloween czy Bożym Narodzeniem), dobrym pomysłem będzie wprowadzenie kolorów występujących tylko w tym czasie – podkreślając ich ekskluzywność – oraz późniejsza, sezonowa wyprzedaż/promocja z użyciem tych konkretnych zestawów.

Podsumowując – Skomponowanie oraz zarządzanie paletą kolorów w salonie to szukanie równowagi pomiędzy asortymentem, który posiadamy, a tym, który dokupujemy. Dzięki dokładnej analizie i selekcji, a także rozważnemu wprowadzaniu nowości – opartemu na obserwacji potrzeb klientek oraz trendów, a także poprzedzonemu ich wcześniejszym przetestowaniem w niewielkiej ilości – możemy znacznie ograniczyć ryzyko strat. Dodatkowym plusem jest fakt, że dzięki stworzonym przez nas zestawom czasem możemy – nie dokupując żadnego lakieru – pokazać klientce nowe możliwości, zwiększając jej zadowolenie z wykonanego przez nas manicure’u. Od sukcesu dzieli nas tylko szczypta kreatywności i odrobina poświęconego czasu!

Magdalena Majkrzak

Kreator i współzałożyciel marki Naaily, stylistka paznokci z 17-letnim stażem, instruktor stylizacji od 2010 roku, medalistka oraz juror mistrzostw stylizacji paznokci, autorka artykułów w prasie branżowej, prelegentka.