Jakie plany w 2023 r. ma Fundacja Piękniejsze Życie? 17 lat temu przedstawiciele branży kosmetycznej w Polsce, zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego, podjęli decyzję – implementujemy nad Wisłą projekt „Look Good – Feel Better”. Po kilku latach przeistoczył się on w Fundację Piękniejsze Życie. Przez ten okres dziesiątki tysięcy pacjentek onkologicznych zostało objętych wsparciem pozamedycznym podczas warsztatów i spotkań poświęconych pielęgnacji i makijażowi. Jaki wpływ na proces wychodzenia z choroby może mieć dla kobiety takie spotkanie, opowiada Blanka Chmurzyńska-Brown, prezeska Fundacji Piękniejsze Życie.
Choroby onkologiczne w Polsce to od lat zmora systemu ochrony zdrowia i pacjentów. Czy to dlatego branża kosmetyczna postanowiła działać?
Tak! Mimo postępów medycyny, nowych terapii itd. – nadal jest źle. Najnowsze dostępne dane (jeszcze sprzed pandemii) są dramatyczne – codziennie 235 kobiet dowiadywało się o diagnozie nowotworowej. To oznacza, że statystycznie w Polsce co sześć minut jakaś kobieta otrzymywała diagnozę onkologiczną. Możemy tylko przypuszczać, że z powodu covidu diagnostyka mogła być utrudniona i przez kilka najbliższych lat ten problem będzie narastał.
Przedstawiciele branży kosmetycznej przed laty postanowili, że kobiet chorujących na raka – swoich klientek, użytkowniczek kosmetyków – nie zostawią w najtrudniejszej życiowej próbie.
Tak rozpoczęliśmy prowadzenie warsztatów – najpierw w Warszawie, a następnie w 14 innych miastach. I robimy to do dziś.
Ostatnie lata dla biznesu były pełne wyzwań. Dla sektora NGOs z pewnością też. Co było dla Was najtrudniejsze?
Z mojej perspektywy – konieczność całkowitego przemodelowania działania i finansowania projektów fundacji. Pandemia zamknęła nam dostęp do szpitali i ośrodków leczenia, a zatem warsztaty przestały się odbywać. Musieliśmy opracować nowe sposoby docierania do pacjentek: webinary i tutoriale online, plakaty z poradami czy same przesyłki z kosmetykami i poradnikami wysyłane do prywatnych domów naszych podopiecznych… To szalenie podniosło koszty funkcjonowania fundacji, z czym borykamy się do dziś. Jednocześnie staramy się przygotować na to, co czeka nas jutro, czyli scenariusz wzrostu liczby nowotworów rozpoznawanych w zaawansowanych stopniach wskutek pandemii SARS-CoV-2, prognozowany przez naukowców, który zaczyna się spełniać.
Jakie macie plany na najbliższe miesiące i o co apelujcie do branży kosmetycznej, do konsumentek i wszystkich, którym nie jest obojętny los pacjentek onkologicznych?
Po pierwsze chcemy wrócić w pełnej skali do naszej regularnej działalności, do pracy z pacjentkami i szpitalami. W pierwszym kwartale 2023 r. udało się to znakomicie, więc działamy dalej zgodnie z planem. Mamy wsparcie cudownych wolontariuszek – aktualnie ponad 40, pracowników wszystkich ośrodków medycznych, z którymi pracujemy, i wyłącznie pozytywny feedback uczestniczek warsztatów. To dodaje skrzydeł.
Największym wyzwaniem będzie znalezienie finansowania kompletnie nowych projektów fundacji. Od pewnego czasu zauważamy, że dotychczas zupełnie poza nawiasem naszych działań pozostawały pacjentki leczone w trybie ambulatoryjnym, które nie są hospitalizowane. Szacujemy, że jest to spora grupa osób i dla nich także chcemy przygotować ofertę warsztatów, ale poza szpitalami. A na to potrzeba środków. Wydaje się, że fundacja jest organizacją całej branży kosmetycznej i nie powinna mieć trudności finansowych. Prawda jest jednak inna. Firmy targane licznymi trudnościami spowodowanymi ekonomią, polityką, nowymi regulacjami prawnymi czy zaangażowane w pomoc Ukrainkom i Ukraińcom nie mają warunków, by rozwijać działalność charytatywną. Dla Fundacji Piękniejsze Życie 2023 rok na pewno będzie więc okresem zwrotnym.
Jak konkretnie wesprzeć Wasz projekt?
Dla przedsiębiorców – producentów czy dystrybutorów – najprostszy sposób to przekazanie kosmetyków pielęgnacyjnych czy kolorowych, które pacjentki otrzymają podczas warsztatów czy z okazji różnych świąt. Potrzebne są szczególnie produkty do pielęgnacji skóry zmęczonej radioterapią bądź chemioterapią. Czekamy także niecierpliwie na sponsorów! Mamy przygotowanych kilka ciekawych pakietów dla firm, które zechcą podpisać z fundacją umowę sponsorską. Pomocna będzie też jednorazowa darowizna, zbiórka pracownicza, przekazanie 1,5 proc. – dla nas liczy się naprawdę każda złotówka!
Przedstawicielki i przedstawicieli branży beauty zachęcamy natomiast do dołączenia do teamu naszych wolontariuszy. To absolutnie wyjątkowa grupa zaangażowanych ludzi, którzy malują uśmiechy tam, gdzie na co dzień tak o nie trudno. Jestem pewna, że dla wielu osób będzie to wspaniałe dopełnienie misji zawodowej.
Trzymam kciuki za zespół fundacji i realizację wszystkich tegorocznych założeń!
Fundacja Piękniejsze Życie już od siedemnastu lat wspiera kobiety, które przechodzą leczenie onkologiczne, organizując dla nich bezpłatne warsztaty z pielęgnacji i makijażu. Wolontariusze Fundacji (zawodowe kosmetyczki i wizażystki) spotykają się z pacjentkami onkologicznymi w szpitalach w całej Polsce.
Warsztaty przywracają namacalne atrybuty kobiecości w trudnych momentach leczenia onkologicznego. W rękach zdolnych wolontariuszy produkty przekazane przez sponsorów stają się „kosmetykami do zadań specjalnych” – poprawiają urodę i malują uśmiechy. Warsztaty to szansa na spotkanie w kobiecym gronie, oderwanie się na chwilę od codzienności.
Fundacja jest polską edycją międzynarodowego projektu „Look Good – Feel Better”, realizowanego od 30 lat w USA.
Z Blanką Chmurzyńską-Brown, prezeską Fundacji Piękniejsze Życie rozmawiała Kamila Olszewska, redaktor naczelna BEAUTY FORUM