Koszyk

Skuteczne substancje niwelujące hiperpigmentacje

| Autor: Kamila Pirot

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Pod jaka postacią występują przebarwienia,
  • Co odgrywa kluczową rolę w profilaktyce przebarwień,
  • Jakie składniki oddziałowujące na aktywne melanocyty.

Hiperpigmentacje, czyli zaburzenia pigmentacyjne, spowodowane są nadprodukcją melaniny oraz jej nieprawidłowym rozmieszeniem w skórze. Rozwój hiperpigmentacji jest uzależniony od oddziaływań pomiędzy keratynocytami a melanocytami. Nieprawidłowości zarówno na etapie melanocytofagocytozy, jak i transportu barwnika mogą prowadzić do dyschromii. Przebarwienia najczęściej występują pod postacią: piegów, ostudy, plam soczewicowatych, przebarwień pozapalnych i posłonecznych, a także przebarwień związanych z następstwami reakcji fototoksycznych i fotoalergicznych. Zmiany te spowodowane są zaburzeniami procesów pigmentacyjnych skóry, w konsekwencji których dochodzi do ogniskowego lub uogólnionego zwiększania melaniny. Hiperpigmentacje powstają pod wpływem czynników endogennych oraz egzogennych. Ze względu na pochodzenie wyróżniamy hipermelanozy genetyczne, hormonalne, pourazowe, pozapalne oraz polekowe. W profilaktyce przebarwień oraz terapiach niwelujących najistotniejszym jest wstrzymanie aktywności tyrozynazy. W tym celu stosuje się składniki aktywne, które hamują działanie enzymu poprzez zmianę pH środowiska, konformacji białka lub związanie się
z enzymem, blokując w ten sposób jego centrum aktywne. Proces melanogenezy jest z jednej strony bardzo złożony, z drugiej zaś daje nam możliwość jego przerwania w wielu momentach ‒ za pośrednictwem różnego rodzaju substancji.

Melagoneza

Melanogeneza to wieloetapowy szereg skomplikowanych reakcji chemicznych,
w których melanina jest dystrybuowana w skórze. Podczas gdy tworzenie pigmentu jest procesem ciągłym, niektóre czynniki wyzwalające – promieniowanie UV, zanieczyszczenia, wolne rodniki, hormony i stany zapalne – mogą go przyśpieszyć.
Proces melanogenezy to ciąg złożonych reakcji, regulowanych poprzez czynniki endogenne (autokrynne, parakrynne, endokrynne) i egzogenne (promieniowanie ultrafioletowe, leki, substancje pochodzenia roślinnego), które wpływają na podane szlaki sygnałowe, pobudzając albo hamując wytwarzanie melaniny. Profilaktyka przebarwień to nie tylko stosowanie kosmetyków o działaniu fotoochronnym, ale również codzienna pielęgnacja produktami o obniżonej wartości odczynu pH, które zmniejszają aktywność tyrozynazy.

Rozjaśniające, skuteczne składniki aktywne oddziałujące na aktywne melanocyty:

Kwas azelainowy to organiczny związek należący do grupy kwasów dikarboksylowych. Jest klasyfikowany jako środek cytotoksyczny i antyproliferacyjny na melanocyty. Hamuje aktywność tyrozynazy, oksydoreduktazy mitochondrialnej oraz syntezy DNA. Skuteczny
w terapii przebarwień z nadmierną aktywnością melanocytów, a mianowicie: pozapalnych, fototoksycznych, fotoalergicznych oraz melasmy.

Retinoidy to grupa związków pochodnych witaminy A, której przedstawicielami są retinol
i kwas retinowy, czyli tretynoina. Retinol wykazuje działanie blokujące przenoszenie melanosomów z melanocytów do keratynocytów oraz hamuje transkrypcję tyrozynazy.
W konsekwencji dochodzi do depigmentacji hipermelanoz – pozapalnych zmian pigmentacyjnych, plam soczewicowatych oraz ostudy.

Niacynamid to amidowa postać witaminy B3 wykazująca działanie rozjaśniające poprzez blokowanie transferu melanosomów z melanocytów do komórek naskórka, co
w rezultacie skutkuje nieodkładaniem się melaniny między keratynocytami. Dzięki temu osłabieniu ulega proces melanogenezy, a pigment nie odkłada się w warstwach naskórka. Niacynamid działa antymelanogennie i przeciwzapalnie na hiperpigmentacje zapalne, charakteryzujące się złogami melanocytowymi zlokalizowanymi w naskórku i skórze właściwej z naciekiem zapalnym.

Kwas askorbinowy, czyli witamina C, jest silnym antyoksydantem, który neutralizuje wolne rodniki oraz ogranicza ilość wytwarzanego barwnika poprzez interakcję z jonami miedzi
w miejscu aktywnym tyrozynazy, hamując wytwarzanie pigmentu. Badania wykazują działanie przeciwpigmentacyjne witaminy C drogą jonoforezy. Tetrahexyldecyl Ascorbate, czyli tetraizopalmitynian askorbylu to trwała i stabilna postać witaminy C, która opóźnia oznaki starzenia się skóry. Magnesium Ascorbyl Phosphate, forma MAP witaminy C
w stężeniu powyżej 10% charakteryzuje się działaniem rozjaśniającym
i przeciwutleniającym. Pektynian metylosilanowy askorbylu jest synergistycznym kompleksem kwasu askorbinowego i krzemu, który wzmacnia odporność błon komórkowych na stres oksydacyjny, optymalizuje aktywność detoksykującą i wzmacnia naturalne mechanizmy obronne skóry. Zmniejsza przebarwienia poprzez hamowanie aktywności tyrozynazy, co wpływa na melanogenezę.

Heksylorezorcynol jest silnym składnikiem aktywnym, który może bezpośrednio wiązać się
z tyrozynazą, hamując jej aktywność. Enzym tyrozynaza katalizuje dwie ważne reakcje
w melanogenezie. Z tego powodu hamowanie tyrozynazy jest kluczowe w redukcji przebarwień, ponieważ napigmentowane komórki skóry muszą przesunąć się na powierzchnię i złuszczyć. Heksylorezorcynol może również stymulować produkcję glutationu – naturalnego przeciwutleniacza obecnego w skórze, który pomaga zmniejszyć aktywność tyrozynazy. Badania pokazują, że niacynamid i heksylorezorcynol posiadają komplementarne szlaki kontroli pigmentacji, a ich połączenie w profesjonalnych produktach typu serum zapewnia skuteczność w walce z niechcianymi zmianami.

Herbata chińska (Camellia sinensis L.) jest źródłem polifenoli, czyli organicznych związków chemicznych, wykazujących intensywne działanie antyoksydacyjne. Z liści tej herbaty izoluje się katechiny – związki polifenolowe, które są inhibitorami kompetycyjnymi tyrozynazy, ponieważ blokują jej działanie w miejscu aktywnym. Najważniejszym polifenolem odpowiadającym za podane właściwości jest galusan epigallokatechiny, którego mechanizm działania opiera się na zmniejszaniu poziomu białek MITF, biorących udział w procesie melanogenezy na poziomie transkrypcyjnym. Herbata hamuje tyrozynazę poprzez chelatowanie miedzi. Stosuje się ją w terapii rozjaśniającej piegów, plam starczych oraz ostudy.

Grzyby Shiitake mają działanie biokatalityczne i są w stanie rozbić melaninę, zmniejszając tym samym intensywność przebarwień. Ponieważ melanina jest białkiem, może być rozkładana przez niektóre enzymy – tworząc kompleks o mniej intensywnym kolorze. Są również bogate w beta-glukan, który zapewnia działanie przeciwzapalne
i przeciwutleniające, pomagając zwalczać przebarwienia.

Ashwagandha (żeń-szeń indyjski, witania ospała) to roślina należąca do adaptogenów.
Ma właściwości obniżające poziom melaniny w naskórku poprzez modulacje ścieżki sygnałowej melanogenezy, bez ryzyka wystąpienia hipopigmentacji skóry. Adaptogen ashwagandha blokuje ekspresje cytokin zapalnych, hamuje aktywacje jądrowego czynnika transkrypcyjnego kappa beta oraz reguluje sygnalizację MAPK. Dzięki właściwością hamującym wewnątrzkomórkowe kaskady sygnalizacyjne żeń-szeń jest zdolny do zmniejszania hiperpigmentacji takich jak: przebarwienia indukowane działaniem promieniowania UVB, plam soczewicowatych i ostudy.

Zaburzenia pigmentacji skóry powstałe wskutek zaburzeń syntezy melaniny oraz nieprawidłowego jej rozmieszczenia w skórze stanowią popularny problem kosmetyczny
i terapeutyczny. Na rynku obecne są liczne substancje wykazujące działania rozjaśniające
i depigmentacyjne. Stosowane zewnętrznie na skórę są skuteczne w terapiach przebarwień, w których stwierdza się zwiększoną ilość eumelaniny w melanosomach, zwiększoną aktywność melanocytów oraz zwiększony transfer melaniny do keratynocytów. W pielęgnacji kluczowa jest wysoka fotoprotekcja z SPF 50 oraz bezwzględna reaplikacja produktu co 2 godziny, jak również regularne złuszczanie skóry o niskim stopniu nasilenia eksfoliantami. Według doniesień naukowych połączenie heksylorezyrcynolu z niacynamidem, kwasu azelainowego czy askorbinowego, retinoidów oraz substancji wspomagających, takich jak: grzyby Shiitake, herbata chińska, ashwagandha czy składniki antipollution, chroniących przed przebarwieniami wywoływanymi stresem środowiskowym będzie przynosiło pozytywne efekty terapii depigmentacyjnej i zdrowego wyglądu skóry.

Kamila Pirot

Szkoleniowiec marki Dermalogica Polska. Magister kosmetologii. Trener w branży kosmetyki pielęgnacyjnej. Specjalizuje się w zabiegach z zakresu kosmetologii estetycznej z wykorzystaniem aparatury HI-TECH.