Z tego artykułu dowiesz się:
• Jak szukać nowych dróg pozyskiwania klientów?
• Jak wyróżnić się na tle konkurencji?
• Jakie dziedziny odległe od branży beauty mogą być naszą inspiracją?
• Jak kształtuje się rynek monousługowych gabinetów?
Kreatywne rozwiązania marketingowe – W ostatniej dekadzie nastąpił wyraźny wzrost liczby nowo otwieranych obiektów, świadczących szeroko rozumiane usługi beauty. I choć różnią się pod względem wachlarza usług czy specjalizacji, filozofii działania i wystroju, łączy je wspólny cel – rentowność idąca w parze z wysoką jakością usług, gwarantująca satysfakcję klientów. Jak ją osiągnąć? Na jakie rozwiązania marketingowe postawić? Gdzie szukać inspiracji do nowych dróg pozyskiwania klientów? Sebastian Tatarek podpowiada.
Na zróżnicowanym rynku usług beauty znajdziemy salony kosmetyczne, ośrodki spa i Day Spa, coraz popularniejsze wyspecjalizowane gabinety z monousługami typu podologia, depilacja, manikiur i pedikiur, trychologia, PMU czy stylizacja brwi i rzęs. Wszystkie łączy wspólna misja – sprawić, aby klient przeszedł wymarzoną przemianę, był wyedukowany w zakresie codziennej pielęgnacji i co najważniejsze – zadowolony. Każdy właściciel salonu beauty, oprócz tej właśnie misji, która jest motorem wszelkich działań, ma jeszcze jeden istotny cel – zyskowność salonu. I tak kluczem do sukcesu stają się rozwiązania, które w umiejętny sposób łączą aspiracje menedżera, właściciela i zespołu z marketingowym know-how.
Indywidualność w cenie
Bez względu na rodzaj świadczonych usług ważne jest, aby wyróżniać się na rynku, nie być kalką pierwszego lepszego salonu beauty. Klienci tej branży są jak nigdy wcześniej świadomi swoich potrzeb. Za sprawą dostępu do informacji oraz coraz szerszego wyboru stali się też bardziej wymagający. Nie zadowalają ich już proste rozwiązania. Dotyczy to nie tylko samej oferty i jakości obsługi, ale również komunikacji marketingowej. Obejmuje ona szeroki wachlarz działań, którymi możemy przyciągnąć nowe osoby do naszego biznesu. Liczy się ciekawy pomysł, niesztampowy koncept, nowoczesna oprawa. Dlatego tak ważne jest, aby iść z duchem czasu, śledzić bacznie rynek, co ważne – nie tylko ten bezpośrednio związany z naszą działalnością i sektorem beauty. Warto rozejrzeć się szerzej i szukać inspiracji w innych dziedzinach.
Spójrz szerzej!
Branża beauty często czerpie inspiracje z różnych sektorów rynkowych. Wystarczy spojrzeć na trendy, które pojawiły się w ostatnich latach na tym rynku, m.in.:
– najnowsze osiągnięcia techniczne i technologiczne (hi-tech),
– nanotechnologia – nanocząsteczki i nanomateriały,
– bioinżynieria i genokosmetyka,
– holistyczne multiterapie,
– medical beauty,
– ekologia, weganizm i nurt zero waste,
– vege.
Zwróćmy więc uwagę na rozwiązania, które pochodzą z takich dziedzin jak ekonomia, biotechnologia, medycyna, farmacja, elektronika i IT, motoryzacja, branża spożywcza czy odzieżowa. To pokazuje, jak wiele gałęzi rynku wpływa na inne branże i tym samym są dla nas inspiracją w szeroko pojętych działaniach marketingowych. Wniosek przychodzi zatem sam – jeśli chcemy być innowacyjni, pierwsi wyznaczać kierunki rozwoju rynku, w którym działamy, musimy sięgać dalej, obserwować nie tylko swoje bezpośrednie „podwórko”, ale również interesować się tym, co dzieje się w innych sektorach biznesowych.
Wykreuj swoją markę!
Spójna koncepcja wizerunkowa ma ogromny wpływ na odbiór Twojego biznesu, określa jednocześnie konkretną grupę docelową, co pozwala na dotarcie do najbardziej dopasowanego klienta. Z wizerunku można uczynić wiodący element strategii marketingowej. Wpływa na niego kilka elementów. Profil działalności, marka, pracownicy, standardy, komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna, mają znaczący wpływ na to, jak postrzegamy daną firmę.
Profil działalności wpływa istotnie na wizerunek, ale również decyduje o specjalizacji działalności. Ona natomiast umożliwia profilowanie odbiorcy. Dlatego możemy podjąć decyzję, aby pójść w kierunku trendu eko, medical lub nowoczesnych technologii. Taki wybór z jednej strony wyróżni nas na rynku, pomoże walczyć z coraz większą konkurencją, a z drugiej strony wzmacnia sam przekaz aktywności marketingowej.
Wybierz właściwe narzędzia marketingowe
W XXI wieku marketing dysponuje wieloma rozwiązaniami. Istotne jest jednak, aby narzędzia, które wybieramy w ramach prowadzonych aktywności, były właściwie dopasowane do grupy docelowej, charakteru i rangi naszego biznesu. Kogo najlepiej podpatrywać, którą branżę uznać za najlepszą dla naszych inspiracji? Skupmy się przede wszystkim na tych segmentach rynku, których klienci zwracają uwagę na te same aspekty, co w branży usług beauty, ale oczywiście w kontekście tzw. potrzeb wyższego rzędu. A jakie to aspekty? Oczywiście uroda i zdrowie, samopoczucie i szeroko rozumiana estetyka. Dlatego w poszukiwaniu marketingowej weny najlepiej sprawdzą się np. branża modowa, perfumeryjna, dekoracji i aranżacji wnętrz, ale, co może Cię zaskoczyć, również rynek motoryzacyjny. Stosują one takie narzędzia, które my możemy także wykorzystać w naszych działaniach marketingowych, m.in.:
– Black Friday, Black Days – specjalne oferty sprzedażowe ważne w określonym czasie;
– Dni otwarte, pokazy i prezentacje – prezentowanie nowych usług, wprowadzonej aparatury zabiegowej, zapoznawanie nowych osób z salonem i jego ofertą;
– Analizy i badania – w salonie możemy przeprowadzać diagnozę stanu skóry, włosów przy zastosowaniu specjalnej aparatury pomiarowej w ramach specjalnych akcji okresowych. W ten sposób budujemy wizerunek specjalistycznej placówki oraz poszerzamy bazę klientów.
Tak naprawdę nie ma większych ograniczeń co do możliwości inspirowania się na rynku. Kreatywność może zrodzić się dzięki śledzeniu każdej branży. Istotne jest tylko, aby tę inspirację właściwie wykorzystać we własnym biznesie. ¨