Koszyk

Wywiad przed wykonaniem usługi makijażu

| Autor: Renata A. Godlewska


Z tego artykułu dowiesz się:
– jakie pytania zadać podczas wywiadu,
– jak spełnić oczekiwania klientki,
– jak powinna wyglądać komunikacja z klientką.

Wnikliwa rozmowa z klientką jest pierwszym oraz kluczowym elementem profesjonalnej, skrojonej na miarę usługi makijażu. Dobrze przeprowadzony wywiad, pozwala zebrać mnóstwo cennych informacji, które, odpowiednio uwzględnione, są gwarancją satysfakcji z usługi, a często również spełnionych marzeń o najpiękniejszym wizerunku w ważnym dniu.

Skuteczność rozmowy zależy od konfiguracji pytań pozwalających zarówno na wykluczenie przeciwwskazań, jak i poznanie potrzeb czy oczekiwań klientki.

Przeciwwskazania

Etapem wstępnym wywiadu przed usługą makijażu jest określenie, czy w ogóle może ona zostać zrealizowana oraz czy będzie dla klientki bezpieczna, a więc wykluczenie przeciwwskazań do makijażu. Głównymi przeciwwskazaniami do wykonania makijażu są: przerwana ciągłość naskórka, sączące się zmiany, szwy i świeże rany, stany zapalne skóry, jak również zmiany wirusowe, bakteryjne oraz grzybicze.

Widoczność tego typu zmian w miejscu zabiegowym, czyli w przypadku makijażu w obszarze twarzy, szyi i dekoltu, wyklucza przeprowadzenie usługi lub zawęża jej zakres z uwagi na ryzyko infekcji u klientki lub zakażenia dla wizażysty.

Poza czynnikami wynikającymi ze stanu skóry, które podlegają obserwacji, istotne są również pytania dotyczące reakcji alergicznej na składniki kosmetyków. Związki uczulające zawarte w kosmetykach, na które klientka mogła wcześniej zaobserwować niepożądaną reakcję, to na przykład: substancje zapachowe, ekstrakty roślinne, konserwanty oraz, co bardzo ważne w aspekcie makijażu, również barwniki. Reakcje alergiczne w wywiadzie nie uniemożliwiają wykonania usługi, ale wymagają czujności w doborze kosmetyków tak, aby uniknąć niepożądanych efektów ubocznych wynikających z ich zastosowania. Ostatnio dość często deklarowaną alergią jest ta na sierść zwierząt domowych, w przypadku której prewencyjnie warto zrezygnować ze stosowania pędzli z naturalnego włosia oraz wybrać te wykonane z włosia syntetycznego, wysokiej jakości, a jednocześnie całkowicie wykluczające ryzyko alergii.

Oczekiwania

Oczekiwania klientki w aspekcie makijażu możemy śmiało podzielić na te świadome, przemyślane przez nią, oraz nieuświadomione, z których nawet nie zdaje sobie sprawy, a które profesjonalista i tak wychwyci, czytając między wierszami. Są one niezwykle ważne w kontekście kreowania spójnego wizerunku, który będzie efektowny niezależnie od zmieniających się warunków towarzyszących okoliczności.

Kluczowe w aspekcie oczekiwań są pytania o okazję. Zupełnie inny makijaż jest wskazany w kontekście zawodowym, w przypadku rozmowy o pracę czy ważnych negocjacji biznesowych. W takich sytuacjach makijaż ma być tłem dla profesjonalizmu, powinien kreować wizerunek eksperta, podkreślać pozycję oraz poziom kompetencji osoby, dla której go tworzymy. Zupełnie inne możliwości kreowania wizerunku stwarza uroczystość taka jak ślub/wesele, gala, wizyta w teatrze, a jeszcze inne sesja zdjęciowa uwzględniająca konkretny look lub klimat. Aby dobrze wyczuć istotne elementy okoliczności oddziałujących na wizerunek klientki, warto zadać pytania pozwalające ustalić jak najwięcej cech i szczegółów dotyczących okazji/uroczystości oraz jej miejsca.

Ważnym elementem w doborze rodzaju, kolorystyki czy intensywności makijażu, jak również zastosowanych kosmetyków, jest czas ekspozycji. Mowa tu między innymi o porze dnia, w jakiej będzie eksponowany makijaż (przedpołudnie, popołudnie, wieczór). Warto w tym miejscu wspomnieć także o konieczności uwzględnienia warunków atmosferycznych wynikających z pory roku, jeśli klientka w makijażu będzie przebywała na zewnątrz. Należy zadać pytanie, jakie są oczekiwania co do czasu nienagannego wizerunku, które mogą się znacznie różnić w przypadku makijażu okolicznościowego czy innego tworzonego na przykład na potrzeby sesji zdjęciowej.

Światło i jego oddziaływanie na makijaż to również istotny aspekt wpływający na efekt końcowy usługi, ale raczej nie oczekujmy od klientki, że opowie nam, jakie oświetlenie (naturalne, sztuczne, studyjne, ciepłe, zimne, punktowe, rozproszone) będzie towarzyszyło okazji, na którą chce wykonać makijaż. Ten element wywiadu jest zdecydowanie oparty na naszym wnioskowaniu. Odpowiedzi znajdziemy na podstawie pytań dotyczących miejsca, w które klientka się udaje.

W wywiadzie nie może zabraknąć pytań z kategorii: preferencje klientki. Ich pominięcie to zła praktyka w zawodzie wizażysty.

Aby idealnie dopasować makijaż do oczekiwań, warto wiedzieć, jaki jest pożądany przez klientkę efekt wyglądu skóry:
– jaka kolorystyka jest jej ulubioną, a w jakiej źle się czuje,
– czy woli, aby elementem koncentrującym uwagę były oczy, czy raczej usta,
– czy makijaż jej marzeń ma być wyrazisty, czy stonowany,
– czy woli wykończenie matowe, czy lubi połysk

Dobre wyczucie klientki w aspekcie preferencji nie pozostawia miejsca na niedomówienia oraz, co ważne, rozczarowania. Warto również uwzględnić stylizację, do której dopasowujemy makijaż: strój, jego krój, fason, kolorystykę, dobór dodatków lub ich brak. Tak samo fryzura jest elementem całości, makijaż zatem powinien się w tę kompozycję zgrabnie wpasować. Mamy tu wiele możliwości, możemy pójść ścieżką harmonii i dopasować się do kolorystyki stylizacji, lub podążyć drogą kontrastów, stawiając makijaż w kontrze do kolorystyki czy formy stylizacji. Przy braku dodatków biżuteryjnych w stroju makijaż może je godnie zastąpić i choć będzie to wersja dla odważnych, efekt wow gwarantowany. Kreując barwną kompozycję, warto jednak zawsze mieć na uwadze urodę klientki, tak aby makijaż ją podkreślał, eksponował, wysuwał na pierwszy plan, nie przytłaczając nadmiarem wrażeń.

Jakość komunikacji

Nie bez znaczenia jest sposób przeprowadzania wywiadu. Nie powinien on być niekończącą się listą pytań do odhaczenia, a wyselekcjonowaną kompozycją przeznaczoną dla klientki biorącej udział w konkretnej uroczystości. Należy zadbać o poczucie intymności oraz szczere zainteresowanie potrzebami rozmówczyni, aby miała ona ochotę podzielić się informacjami, które mogą być kluczowe zarówno dla jakości usługi, jak i dla poczucia zadowolenia z efektu końcowego.

Warto pamiętać o empatii, budowaniu relacji oraz profesjonalizmie. Dobrze przeprowadzony wywiad pomaga budować Twój autorytet w oczach klientki, bo wtedy czuje się ona również zaopiekowana i wysłuchana. Budując pytania czy przedstawiając propozycje należy wziąć pod uwagę fakt, że klientka ma prawo nie znać się na kosmetykach, technikach czy branżowych określeniach i tym samym dopasować język wypowiedzi tak, aby był czytelny i zrozumiały. Warto dobierać słownictwo działające na wyobraźnię – łatwiej jest zwizualizować na przykład fiolet w odcieniu śliwki, lawendy czy wrzosu, niż ten określany jako heliotrop czy wiktoriański.

Pamiętaj, że makijaż to nie jest pierwsza potrzeba, ale usługa profesjonalna i luksusowa. Ważna dla klientek będzie Twoja budząca zaufanie pewność siebie, ale również serdeczność. Wystrzegaj się jednak wyniosłości, o którą łatwo, tracąc z oczu główną bohaterkę wywiadu – klientkę. Skoncentruj się na niej, na jej potrzebach, oczekiwaniach oraz na tym, jakie możliwości stwarza jej uroda, dopasowując dla niej makijaż idealny.

Renata_A._Godlewska

Renata A. Godlewska

Wykładowca AM w Płocku oraz WSIiZ w Warszawie. Psycholog społeczny. Dyplomowany Mistrz Wizażu. Mistrzyni Polski i finalistka Mistrzostw Świata w makijażu profesjonalnym. Juror mistrzostw makijażu. Członek komisji egzaminacyjnej w zawodzie wizażysta/ stylista. Współtwórca magazynu „MAKE- -UP trendy”. Prelegentka oraz autorka monografii „Praktyczna kosmetologia krok po kroku. MAKIJAŻ MEDYCZNY”. Laureatka konkursu BEAUTY FORUM Award Poland 2021 w kategorii Osobowość roku – MAKE-UP EXPERT.