Koszyk

Od sprzedaży do sukcesu

| Autor: Agnieszka Korczyńska

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak skutecznie prowadzić odsprzedaż w gabinecie?

• Jakich błędów nie popełniać w procesie sprzedaży?

• Jak ustalać ceny?

ZYSKOWNY GABINET PODOLOGICZNY – Podolog w gabinecie, podobnie jak każdy inny specjalista z szeroko rozumianej branży health and beauty, musi łączyć w sobie wiele cech. Wśród tych najważniejszych należy wymienić: komunikatywność, fachowość, empatię czy chociażby cierpliwość. To jednak nie gwarantuje całorocznego sukcesu firmy w sytuacji, gdy obroty w danej branży podlegają sezonowym wahaniom.

Rozwiązaniem tego problemu jest odsprzedaż kosmetyków i preparatów w gabinetach. To jednak wciąż bardzo niedoceniany i jednocześnie jeden z ważniejszych elementów funkcjonowania Twojej firmy. Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż swoich usług i wzmocnić zaufanie klientów? Rozszerz oferowane przez Ciebie usługi o odsprzedaż w gabinecie!

Zadbaj o całoroczne dochody

Jedną z licznych korzyści odsprzedaży kosmetyków w gabinecie jest wypełnienie tzw. naturalnej sezonowości. Jako specjalista dobrze wiesz, że są okresy w roku, w których Twój grafik jest wypełniony po brzegi. Są też takie momenty, gdy masz więcej czasu, a Twoi pacjenci czekają do wiosny czy lata, by znów zapisać się na wizytę. Dzięki regularnej i skutecznej odsprzedaży produktów w gabinecie nie odczujesz tej sezonowości. A to tylko jedna z licznych korzyści.

Przedłuż efekty terapii

Drugą kluczową kwestią jest przedłużenie efektów terapii. Codzienna pielęgnacja stóp w domu jest niezbędna do tego, by pacjenci mogli nie tylko cieszyć się zdrowymi i zadbanymi stopami, ale także mieć poczucie kompleksowej opieki. Domowa pielęgnacja profesjonalnymi kosmetykami do stóp to naturalny proces zakończenia terapii. Niezbędnym elementem skutecznej odsprzedaży kosmetyków do pielęgnacji stóp jest wiedza, którą jako specjalista już masz. Pacjenci bardzo wysoko cenią zaangażowanie oraz porady specjalistów, często z nich korzystając.

10 zasad skutecznej odsprzedaży

Aby skutecznie odsprzedawać kosmetyki do pielęgnacji stóp w Twoim gabinecie, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Poniżej znajdziesz listę 10 zasad, którymi warto kierować się podczas odsprzedaży kosmetyków i preparatów.
1. Nie sprzedawaj produktów, które są ogólnodostępne
Wyobraź sobie sytuację, że Twój dentysta po skończonej wizycie rekomenduje Ci zakup pasty do zębów, która dostępna jest w każdej drogerii? Z punktu widzenia pacjenta w tej transakcji nie ma żadnych korzyści. Taką samą pastę możesz kupić wszędzie. Dodatkowo istnieje duże prawdopodobieństwo, że kupisz ją taniej.
2. Nie każdy zabieg musi kończyć się sprzedażą kosmetyków
Jednym z sekretów skutecznej odsprzedaży jest umiar. Twoi pacjenci nie muszą wychodzić po każdej wizycie z nowym kosmetykiem czy preparatem w dłoni. Co więcej, dzięki takim działaniom skutecznie wyeliminujesz wrażenie „naciągania”, na które często skarżą się pacjenci. Pamiętaj, że każda osoba, odwiedzająca Twój gabinet, jest inna. Dla jednej nie będzie problemem odmówić zakupu, dla drugiej natomiast będzie to duże wyzwanie, które na koniec dnia może spowodować dyskomfort.
3. Polecaj zakup tylko tych kosmetyków do pielęgnacji stóp, które naprawdę będą potrzebne Twoim pacjentom
Zasada ta nierozerwalnie wiąże się z poprzednią. Jeśli chcesz z odsprzedaży zbudować solidny filar Twojej firmy, kieruj się zasadami uczciwego handlu. Gdyby wspomniany wcześniej dentysta zaproponowałby Ci naprawdę skuteczny i idealnie dobrany do Twoich potrzeb preparat do zębów, którego stosowanie przyniosłoby świetne efekty – jaka byłaby
Twoja reakcja i nastawienie do tego specjalisty? Zadowolenie, pewnego
rodzaju wdzięczność i gotowość do rekomendacji tego specjalisty Twoim
znajomym. Czy można chcieć lepszych efektów?
4. Nie wywieraj presji i nie obiecuj niemożliwych efektów
Krem, który odmładza o 10 lat? Pasta do zębów, która po jednym stosowaniu daje efekt hollywoodzkiego uśmiechu? Zwykły lakier do paznokci, którzy idealnie utrzymuje się przez miesiąc? Ile razy słyszeliśmy takie obietnice? Niemal tyle samo razy po skuszeniu się na tę ofertę towarzyszyło nam rozczarowanie. Z tego prostego powodu podczas skutecznej odsprzedaży nie możesz obiecywać niemożliwych efektów. Podobnie nie możesz też wywierać presji. Nie doprowadzajmy do sytuacji, gdy słowa: „nie, dziękuję, nie potrzebuję tego kremu” z trudem będą przechodziły przez gardło Twoim pacjentom.
5. Wytłumacz korzyści w fachowy sposób, ale językiem  zrozumiałym dla Twoich pacjentów
Używanie skomplikowanych zwrotów i tłumaczenie, że „połączenie kompleksu poliheksanidyny i betainy obniża napięcie powierzchniowe wody i umożliwia penetrację w głąb zrogowaciałego naskórka” raczej nie jest najlepszym sposobem na pokazanie korzyści z zakupu danego kosmetyku. Stosuj proste zwroty i porównania, wykorzystując przy tym swoją wiedzę i doświadczenie.
6. Zadbaj o odpowiednią ekspozycję kosmetyków w Twoim gabinecie
Nie od dziś wiadomo, że trudno jest sprzedać coś, czego nie widać. Odpowiednia ekspozycja produktów w gabinecie to pierwszy krok do ich odsprzedaży. Zadbaj o to, by kosmetyki były w widocznym miejscu, które  przyciągnie uwagę. Równie ważna jest sama forma pokazania. Na rynku dostępnych jest wiele regałów, półek czy ekspozytorów. Pamiętaj też, że czasem gotowe rozwiązania, dostępne w meblowych sklepach, również świetnie się sprawdzają.
7. Jeśli chcesz dać wybór, zarekomenduj trzy produkty
Polecając trzy kosmetyki do pielęgnacji stóp, dajesz swoim pacjentom możliwość wyboru, a oni sami nie będą mieli problemu z podjęciem decyzji z powodu zbyt wielu opcji. Mnogość opcji, w sytuacji gdy nie znamy produktów, z psychologicznego punktu widzenia może rodzić frustrację. To z kolei może doprowadzić do tzw. dysonansu postdecyzyjnego. Terminem tym określa się negatywny stan psychiczny, kiedy klient po dokonaniu zakupów ma wątpliwości, czy dokonał słusznego wyboru.
8. Rozdawaj próbki kosmetyków
Zasada ta bardzo mocno łączy się z tą mówiącą o tym, że nie wolno wywoływać presji sprzedażowej. Zamiast na siłę sprzedać dany kosmetyk, daj swoim pacjentom próbki, aby mogli lepiej (i przede wszystkim na spokojnie) poznać rekomendowane przez Ciebie produkty.
9. Nigdy nie odsprzedawaj gabinetowych wielkości kosmetyków

Wbrew pozorom zasada ta nie jest powszechnie znana. Nie powinno się  odsprzedawać gabinetowych pojemności kosmetyków z kilku względów. Po pierwsze Twój pacjent długo nic u Ciebie nie kupi. Po drugie nie będzie korzystał z zakupionego produktu tak często jak Ty podczas codziennej pracy i z czasem dany kosmetyk nie będzie się już nadawał do używania. Efekt? Poczucie wyrzuconych pieniędzy.
10. Ustal stałe, odpowiednie ceny

Ustalenie cen odsprzedaży zawsze stanowi nie lada wyzwanie. Przy założeniu, że odsprzedawane produkty nie są ogólnie dostępne i można je kupić tylko w specjalistycznych gabinetach, warto kierować się prostą zasadą doliczania 30 proc. do ceny zakupu. Jeśli np. kupujesz krem za ok. 30 zł, odsprzedawaj go swoim pacjentom za ok. 40 zł. Korzystaj z powyższych zasad i zdobywaj zaufanie swoich pacjentów jako specjalista. Ciesz się korzyściami finansowymi skutecznej odsprzedaży produktów do pielęgnacji stóp w Twoim gabinecie!

Agnieszka Korczyńska

Digital Marketing Manager – odpowiedzialna za działania z zakresu komunikacji i promocji oraz akcje wizerunkowo sprzedażowe w Kerpro. www.kerpro.pl