Koszyk
Moc CSR

Moc CSR

| Autor: Agnieszka Majewska-Kunat

Z tego artykułu dowiesz się:

• Czym jest CSR?

• Jak wdrożyć program z zakresu społecznej odpowiedzialności?

• Jak działać na rynku lokalnym?

Marketing społecznie zaangażowany Pandemia sprawiła, że zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu coraz częściej stają się tematem debaty publicznej. O ile wcześniej niejednokrotnie były kojarzone z działaniem wizerunkowym, mającym na celu np. poprawę reputacji firmy, obecnie mamy wyjątkową okazję, by obserwować realne zaangażowanie biznesu w akcje wspierające wybrane cele czy grupy społeczne. Warto więc właśnie teraz zadać sobie pytanie, jakie korzyści przyniesie Twojemu gabinetowi prowadzenie działań w sposób odpowiedzialny społecznie i dlaczego warto to robić.

Kiedy wybuchła pandemia, co chwilę mogliśmy natknąć się na doniesienia medialne o tym, jak marki włączają się w działania społeczne, np. wspierając akcję #zostanwdomu, szyjąc maseczki, dzieląc się z medykami środkami ochrony osobistej, czy dowożąc posiłki do szpitali. Często działania te realizowane były z tzw. potrzeby serca konkretnych osób, ale mają i szerszy ważny wymiar, bowiem są odpowiedzią na oczekiwania społeczeństwa wobec firm i marek.

Marki kreują rzeczywistość

W obecnej niełatwej rzeczywistości przed biznesem stoją nowe wyzwania. I nie jest to już tylko maksymalizowanie zysku w dynamicznie zmieniającym się, niestałym otoczeniu. Pandemia pokazała, że bez aktywności biznesu nie da się pokonywać kryzysów. Zatem dziś firmy współtworzą naszą rzeczywistość. Dosłownie i w przenośni muszą wyciągnąć pomocną dłoń do swoich odbiorców, klientów i partnerów.

Tradycyjny model przedstawiania oferty gabinetu, oparty tylko na podkreślaniu jej wyróżników, traci systematycznie na znaczeniu. Klienci coraz większą wagę przywiązują do kwestii społecznych, np. związanych z ochroną przyrody, przestrzeganiem praw pracowniczych czy walką z pandemią. Oczekują, aby marki, które wybierają i z których usług korzystają, włączały się w ważne tematy społeczne i adekwatnie reagowały na nie.

Co stoi za skrótem CSR?

Czym więc właściwie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Z angielskiego Corporate Social Responsibility (CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą firma w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne. Kluczowe jest tu założenie, że biznes nie powinien troszczyć się tylko i wyłącznie o swój interes ekonomiczny, ale przynosić korzyści także najbliższemu otoczeniu, interesariuszom, pracownikom i oczywiście klientom. Inwestując w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, wspierając tematy społecznie ważne, budując dobre relacje z otoczeniem – firma jest w stanie działa w sposób zrównoważony i bardziej stabilny.

Idea CSR zakłada, że biznes nie powinien troszczyć się tylko i wyłącznie o swój interes ekonomiczny, ale przynosić korzyści także najbliższemu otoczeniu, interesariuszom, pracownikom i oczywiście klientom. Inwestując w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, wspierając tematy społecznie ważne, budując dobre relacje z otoczeniem – firma jest w stanie działać w sposób zrównoważony i bardziej stabilny.

Krok po kroku

Wdrożenie programu z zakresu społecznej odpowiedzialności jest także sposobem na budowanie dobrych relacji z różnymi grupami docelowymi, np. ze społecznością lokalną, ale także szansą na przewagę konkurencyjną. Od czego zacząć działania społecznie odpowiedzialne? Warto je rozpocząć od wdrożeń w samym gabinecie – świadomie segregując odpady, edukując ekologicznie pracowników i klientów, w sposób zrównoważony zarządzając surowcami. Następny krok to działania obejmujące pracowników: przemyślane inwestycje w ich rozwój – poprzez kursy podnoszące kwalifikacje, programy integracyjne czy też wyrównujące szanse osób niepełnosprawnych. Wiele firm w branży beauty realizuje działania z zakresu wolontariatu pracowniczego, które polegają na dobrowolnej pracy pracowników na rzecz określonej instytucji czy akcji i mogą też być doskonałym sposobem na integrację pracowników wokół istotnej idei.

Moc lokalnych inicjatyw

Z pewnością istotna jest świadomość, że gabinet nie działa w próżni. Dlatego też warto zwrócić uwagę na jego najbliższe otoczenie. Można zainicjować program na rzecz społeczności lokalnej, np. edukacyjny dla dzieci na temat zdrowia, dla kobiet – dbania o urodę w okresie menopauzy, czy też działania proekologiczne na rzecz konkretnej dzielnicy, w której funkcjonuje gabinet. Jeżeli nie masz pomysłu na autorskie działania CSR, włącz się w kampanie społeczne, które uznajesz za istotne. Tego typu kampanie umożliwiają firmom, za pośrednictwem mediów, wpływanie na postawy społeczeństwa. Kampanie takie, oprócz zwiększania świadomości, mają na celu także niesienie pomocy potrzebującym, np. można przekazać część zysków ze sprzedaży określonej usługi gabinetowej na wybrany cel.

Zaangażowanie społeczne receptą na kryzys

Już ponad dekadę temu Michael Porter, ekonomista i światowej sławy ekspert w dziedzinie strategii organizacji, pisał o tzw. wartości wspólnej. Wg niego firmy, które koncentrują się tylko na maksymalizacji zysku, są słabsze od tych społecznie zaangażowanych, które swoją rynkową przewagę budują także dzięki włączaniu się w projekty opłacalne, ale równocześnie budujące wartość społeczną. Od tego czasu powstało wiele analiz wykazujących, że klienci będą coraz więcej czasu poświęcali na badanie wpływu, jaki marki wywierają na swoje otoczenie. Dziś wiemy też, firmy zaangażowane są bardziej odporne na kryzysy.

Marka zaangażowana

Warto jeszcze w tym miejscu przytoczyć wyniki cyklicznych badań, przeprowadzanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, „Menedżerowie CSR” (raportcsr.pl), w których respondenci wskazali na liczne korzyści płynące z wdrażania CSR w firmach. Jako kluczowe podają: zwiększenie rozpoznawalności marki, pozytywny wpływ na motywację pracowników i podniesienie świadomości w zakresie etyki, poprawę relacji ze społecznościami lokalnymi, podniesienie poziomu zaufania klientów do firmy.

Nie tylko więc otoczenie gabinetu skorzysta na działaniach społecznych. Są one niezwykle wartościowe również dla budowania silnej marki gabinetu. Przede wszystkim kreują pozytywny wizerunek – odpowiedzialnego, zaangażowanego pracodawcy, wartościowego partnera biznesowego i zrównoważonej firmy, która chce mieć pozytywny wpływ na swoje otoczenie.

Agnieszka Majewska-Kunat

Ekspertka PR, trenerka biznesu, kulturoznawczyni, zajmuje się budowaniem strategii marketingowych dla firm z branży beauty.