Spis treści:
Każdy gabinet podologiczny musi mieć opracowane, wdrożone i stosowane w praktyce procedury higieniczne zapobiegające rozprzestrzenianiu się zakażeń. Aby przybliżyć ten ważny temat, chcielibyśmy szczegółowo wskazać, na co zwrócić uwagę przy ich tworzeniu. W poprzednim artykule omówiliśmy ogólne zasady zapobiegania zakażeniom w gabinecie podologicznym. Dziś pochylimy się nad tworzeniem procedur i planu higieny powierzchni oraz wyposażenia gabinetu.
Gabinet podologiczny, ze względu na swoją specyfikę, powinien być odpowiednio przygotowany na przybycie potencjalnych klientów. Niezwykle istotną rolę w tego typu działalności pełnią procedury higieniczne. Mowa tu nie tylko o higienie miejsca zabiegowego, lecz także o utrzymywaniu w należytej czystości sprzętu, foteli, krzeseł i innych mebli oraz podłóg, a nawet ścian. Kwestia dezynfekcji jest tutaj kluczowa.
Kolejność czynności higienicznych
Czynności związane z higieną powierzchni należy rozpoczynać od powierzchni, na których zanieczyszczenia nie są widoczne, kończąc na tych, na których skażenie biologiczne jest zauważalne. Zwykle dezynfekcję powierzchni prowadzi się rozpoczynając proces od powierzchni pionowych (ściany, kafelki, fronty mebli), a kończy na poziomych (blaty, stoliki, fotele). Najczęściej do dezynfekcji powierzchni dotykowych (dotykanych przez pacjenta lub personel) używa się środków dezynfekujących aplikowanych za pomocą spryskiwacza, spryskiwacza spieniającego lub w postaci ściereczki dezynfekującej. Do mycia i dezynfekcji podłóg stosuje się roztwory robocze przygotowane z koncentratów. Stężenie przygotowanego roztworu musi być zgodne z zaleceniami producenta środka i adekwatne do oczekiwanego spektrum działania.
Skuteczność i czas działania
Dezynfekcja powierzchni dużych i dotykowych powinna obejmować spektrum bakteriobójcze (B), drożdżakobójcze (Y) i wirusobójcze (V). Spektrum działania środka dezynfekcyjnego to jego skuteczność biobójcza w określonym stężeniu i czasie. Niezwykle istotne jest przestrzeganie czasu kontaktu środka dezynfekcyjnego z powierzchnią. Czas kontaktu wynosi zwykle od 1 do 15 min. Czas kontaktu to okres, jaki upłynie od momentu zetknięcia środka dezynfekcyjnego z powierzchnią po jego naniesieniu do osiągnięcia oczekiwanej skuteczności bójczej. Zwykle roztwory robocze środków dezynfekujących są przygotowywane bezpośrednio przed ich użyciem. Jeżeli producent preparatu pozwala na ich użytkowanie przez czas dłuższy niż jeden dzień roboczy, wówczas taki środek powinien być testowany za pomocą odpowiednich pasków.
W przypadku przygotowania roztworu na pojemniku z nim należy umieścić nazwę, datę przydatności i numer serii koncentratu, z którego został przygotowany, oraz podpis osoby przygotowującej roztwór.
Aby dobrać środek do dezynfekcji powierzchni, należy określić oczekiwane spektrum działania biobójczego w zależności od obszaru jego stosowania. Istotne jest także, aby uwzględnić jego bezpieczeństwo dla dezynfekowanych powierzchni oraz klienta. Jeśli środek do dezynfekcji ma również pełnić funkcję myjącą, należy wybrać taki, który zawiera odpowiednią kompozycję zawierającą detergenty. Istotne jest także uwzględnienie argumentu ekonomicznego (niskie stężenia) i bezpieczeństwa środowiskowego (składniki biodegradowalne).
Plan higieny powierzchni
Opracowanie planu higieny, czyli opisanie wszystkich procedur w zakresie mycia i dezynfekcji powierzchni, musi obejmować:
- powierzchnie krytyczne (dotykane przez personel lub pacjenta),
- powierzchnie duże.
Po zakończeniu zabiegu należy zdezynfekować wszystkie powierzchnie kontaktujące się ze skórą pacjenta oraz te, które ulegają zanieczyszczeniu np. podczas frezowania. Przyjmuje się, że 1,5 m2 wokół fotela zabiegowego to powierzchnia ulegająca skażeniu i wymagająca czyszczenia i dezynfekcji. Dezynfekcja powierzchni krytycznych (kontaktujących się ze skórą pacjenta i/lub skażonych) może być prowadzona przy użyciu preparatów w różnej postaci:
- aerozol – służy do dezynfekcji powierzchni trudno dostępnych, np. pokręteł, łączeń materaca, zakamarków,
- pianka – służy do dezynfekcji i mycia powierzchni małych, łatwo dostępnych, np. powierzchni siedziska fotela, blatów, stolików,
- chusteczka – służy do przecierania powierzchni łatwo dostępnych, w przypadku gdy wraz z dezynfekcją istotne jest mechaniczne usunięcie zanieczyszczeń, np. pyłu opadającego na fotel podologiczny, plam materiałów biologicznych. Chusteczki dezynfekujące mogą występować w postaci produktu gotowego do użycia lub mogą być nasączane płynnym środkiem dezynfekującym bezpośrednio przed użyciem.
Stosowanie środków do dezynfekcji powierzchni dużych wymaga przygotowania roztworu roboczego z koncentratu lub tabletek. Rozcieńczenie środka do dezynfekcji należy wykonać zgodnie z zaleceniami umieszczonymi na etykiecie preparatu. Stosując roztwór do dezynfekcji należy monitorować wizualnie jego przejrzystość i w razie wątpliwości wymienić go na świeży. Dodawanie do roztworu komponentów zapachowych lub myjących czy pielęgnujących powierzchnie może spowodować utratę właściwości bójczych, dlatego jest ono surowo zabronione.
Każdy plan higieny powinien uwzględniać podział na obszary: brudny i czysty.
- Obszar czysty w gabinecie podologicznym to taki, w którym skażenie materiałem pochodzącym od klienta jest mało prawdopodobne, np. rejestracja, korytarz, pomieszczenie biurowe, kuchnia.
- Obszar brudny to taki, w którym skażenie materiałem biologicznym jest wysoce prawdopodobne, np. gabinet zabiegowy, ciąg sterylizacyjny, toaleta.
Strefa brudna wymaga wykonywania procedury dezynfekcji bezpośrednio po wizycie klienta. Strefa czysta wymaga dezynfekcji w określonych sytuacjach, np. w przypadku skażenia, oraz w indywidualnie ustalonych odstępach czasu, np. jeden raz dziennie.
W przypadku wystąpienia zanieczyszczenia biologicznego należy niezwłocznie przystąpić do jego dezaktywacji i usunięcia. Osoba usuwająca plamę biologiczną zobowiązana jest do stosowania środków ochrony indywidualnej: nieprzemakalnego fartucha ochronnego z długim rękawem, jednorazowej maski zakrywającej usta i nos, gogli lub przyłbicy ochronnej, jednorazowych rękawiczek. Należy przygotować środek dezynfekcyjny przeznaczony do powierzchni zanieczyszczonych organicznie. Konieczne jest stosowanie preparatów o szerokim spektrum działania (B, Tbc, V, F, S).
Fartuch, rękawiczki i maskę oraz czyściwo stosowane do zebrania zdezaktywowanej plamy należy umieścić w worku na odpady medyczne – niebezpieczne (czerwony worek). Ręce po zdjęciu rękawic należy zdezynfekować, a osłonę oczu poddać procesowi dezynfekcji.
Zapobieganie zakażeniom w gabinecie podologicznym to obowiązek każdego specjalisty – podologa. Należy pamiętać, że głównym celem tworzenia planu higieny jest ograniczanie ryzyka zakażenia pacjenta oraz ekspozycji podologa. Stworzenie procedur nie jest jednak gwarancją bezpieczeństwa – kluczowe jest stosowanie ustalonych zasad w praktyce. Przestrzeganie procedur higienicznych jest obowiązkiem każdego profesjonalisty świadczącego usługi podologiczne.