Koszyk

Sztuka rozmowy

| Autor: Irena Mydlarz

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak powinna przebiegać rozmowa skuteczna i dobrze przemyślana rozmowa rekrutacyjna?

• Czego unikać, a w co zainwestować na tym etapie rekrutacji?

• W jaki sposób przebieg rozmowy wpływa na wizerunek Twojej marki?

• Jakie są istotne poszczególne etapy profesjonalnego inetrview?

Zasady skutecznej rekrutacji (cz. 2) – Zatrudniając nowe osoby w branży kosmetycznej, bierze się pod uwagę nie tylko doświadczenie czy wykształcenie, ale przede wszystkim kompetencje interpersonalne związane z nawiązywaniem kontaktu, stwarzaniem przyjaznej atmosfery, umiejętnością radzenia sobie w trudnych sytuacjach z klientem. Dlatego rekruterzy właściwie zawsze zapraszają kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną. Jak przeprowadzić interview, aby mieć większą pewność, że potencjalny pracownik się sprawdzi?

Po dokonaniu selekcji kandydatów na podstawie CV informujemy wybrane osoby telefonicznie o zaproszeniu na rozmowę. Dobrze jest przygotować kilka terminów do wyboru, szczególnie jeśli kandydat poddał w CV, że jest obecnie gdzieś zatrudniony. Powiadomienie o orientacyjnym czasie trwania rozmowy oraz jej przebiegu będzie wyrazem szacunku do osoby aplikującej. Kandydat będzie też miał szansę się przygotować, jeśli dowie się wcześniej, że podczas interview będzie wymagana np. krótka prezentacja umiejętności.

Poznaj fakty

Przed rozmową warto dokładnie zapoznać się z nadesłanym CV. Szkoda czasu na dopytywanie o coś, co kandydat już zawarł w dokumentach. Jeśli mamy wątpliwości, możemy skontaktować się z byłym pracodawcą telefonicznie lub poprosić kandydata o przyniesienie oryginałów dokumentów (certyfikatów, zaświadczeń o ukończonych kursach). Pamiętajmy jednak, że braki w wiedzy można nadrobić w dość krótkim czasie, natomiast predyspozycje osobowościowe, postawa do pracy oraz kompetencje interpersonalne to coś, co kształtuje się latami. Warto więc skupić się na tym, jaką osobą kandydat okaże się w bezpośrednim kontakcie.

Na dobry początek

Zadbaj o dobrą atmosferę w trakcie spotkania. Pomagają istotne szczegóły – uśmiech, zapytanie na początek o tematy niezwiązane z rekrutacją (pogoda, dojazd itp.), zaproponowanie czegoś do picia, zorganizowanie warunków zapewniających prywatność (oddzielny pokój do rozmowy). Wszystko to składa się na kulturę firmy, ale też pomaga wydobyć z kandydata to, co najlepsze. Osoba rekrutująca powinna krótko opisać firmę, jej cele oraz powody, dla których firma poszukuje pracownika na określone stanowisko. Warto przedstawić najważniejsze obowiązki na stanowisku, na które dana osoba aplikuje.Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej jest ważnym elementem tzw. employer brandingu, czyli budowania marki przez kreowanie wizerunku firmy jako miejsca, gdzie ludzie chcą być zatrudniani. Dlatego odpowiednie przygotowanie osoby rekrutującej jest czasem ważniejsze niż profesjonalizm kandydata. 

Sprecyzuj wymagania

Pytania do kandydata to kluczowa część rozmowy. Warto zadawać pytania dotyczące kompetencji kandydata, a nie tylko doświadczenia zawodowego. Osoba aplikująca może z łatwością koloryzować, jeśli chodzi o zakres obowiązków na poprzednich stanowiskach, ale trudniej jej będzie odpowiedzieć na pytanie, jak poradziła sobie z konkretnym problemem. Ten moment rozmowy jest bardzo stresujący, można więc ośmielić rozmówcę, np. wyrażając uznanie dla dotychczasowego przebiegu jego kariery lub specjalistycznych umiejętności. Pytania powinny być związane z oczekiwaniami, jakie mamy w stosunku do osoby, którą chcemy zatrudnić na danym stanowisku. Warto więc zastanowić się, co chcemy, żeby nasz idealny kandydat wiedział, potrafił i jak chcemy, żeby reagował w różnych sytuacjach (z klientami, ze współpracownikami czy z kierownictwem).

Obserwuj, słuchaj, odpowiadaj

Warto przygotować wśród pytań kilka sytuacji wziętych z życia salonu i zapytać kandydata, jak zachowałby się w danej sytuacji (to tzw. minicase, czyli sposób na sprawdzenie kompetencji kandydata w sposób deklaratywny; istnieje też możliwość sprawdzenia ich w praktyce np. podczas sesji Assesment Center). Najlepiej zadawać pytania otwarte. Można również zaznaczyć, że w odpowiedziach oczekujemy odwołania się do poprzednich doświadczeń, konkretnych zastosowań i rozwiązań. Obserwujmy reakcje kandydata, aby zauważyć, które tematy próbuje omijać. Należy też zwrócić uwagę na styl bycia danej osoby oraz postawę (do pracy, do ludzi, do klientów), bo może to być istotne przy decyzji o zatrudnieniu. Warto uważnie słuchać i, jeśli to możliwe, notować najważniejsze informacje.Następnie dajmy kandydatowi możliwość zadawania własnych pytań. Odpowiadając na nie, powinniśmy z jednej strony dbać o przedstawianie firmy w dobrym świetle, a z drugiej szczerze określać realne wyzwania i trudności, z jakimi należy się mierzyć, pracując na danym stanowisku.

Doceniaj i szanuj

Ostatnim krokiem jest poinformowanie o kolejnych etapach rekrutacji. Być może będzie to kolejne spotkanie, np. w obecności innych osób z zespołu, albo ewentualna decyzja o podpisaniu umowy na okres próbny. Warto podać termin, do kiedy kandydat otrzyma tę informację. W dobrym tonie jest informowanie kandydatów telefonicznie również wtedy, gdy będzie to decyzja odmowna. Warto podczas tej rozmowy podać informację zwrotną o kandydacie – zwrócić uwagę na mocne strony i na te, które wymagają poprawy – na podstawie konkretnych sytuacji, wypowiedzi, działania lub reakcji, które pojawiały się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. To daje danej osobie szansę rozwoju oraz ewentualną możliwość kandydowania przy kolejnym naborze. 

Zacznij od siebie

Jeśli chcesz budować silny zespół tworzony przez specjalistów, zapomnij o wizerunku rekrutera, który wybiera pracownika spośród osób cieszących się, że w ogóle zostały zaproszone na rozmowę. To Ty musisz zainteresować kandydatów i być częścią strategii nastawionej na budowanie marki firmy jako miejsca przyciągającego ludzi osiągających sukcesy. Dlatego oprócz oceny kandydata przed rozmową dokładnie przyjrzyj się sobie, swojemu przygotowaniu do rozmowy, znajomości celów firmy, zdolnościom kreowania wizji zespołu osiągającego sukcesy.

Ile powinna trwać rozmowa rekrutacyjna?

To zależy od charakteru stanowiska. Jeśli jest to stanowisko menedżerskie, często stosuje się tzw. case study (kandydat dostaje do rozwiązania jakiś konkretny problem związany z działalnością salonu) lub przeprowadzana jest sesja Assesment Centre (proces, który pozwala na sprawdzenie kompetencji i postaw kandydata podczas serii zadań, których wykonanie oceniane jest przez kilku asesorów). Wtedy spotkanie może trwać kilka godzin lub nawet cały dzień. Zazwyczaj jednak przy rekrutacji na regularne stanowiska czas rozmowy powinien zamykać się w czasie od 1 do 1,5 godziny.

Irena Mydlarz

Certyfikowany trener, psycholog, wykładowca. Wspiera organizacje w rozwoju, wspomaga wdrażanie strategii marketingowych, sprzedażowych, obsługi klienta. Prowadzi konsultacje biznesowe i indywidualne.