Koszyk

Wizerunek linergisty – klucz do sukcesu sprzedażowego

| Autor: Daria Jurałowicz-Boratyńska

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jakie cechy powinien mieć profesjonalny linergista?
• Jak budować wizerunek, który wzbudza zaufanie klientów?
• W jaki sposób wpływa on na sprzedaż oferowanych usług?

W dobie intensywnie rosnącego popytu na makijaż permanentny zawód linergisty stał się bardzo popularny. Szkoły i kursy makijażu permanentnego przeżywają istne oblężenie. Na rynek co chwilę trafiają nowi specjaliści. Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji dotyczących zawodu linergisty. Właściwie może go wykonywać każda osoba, która nauczyła się mikropigmentacji. Ale czy każdy się do tego nadaje?

Wyczucie estetyczne na początek

Nie wystarczy tylko dobrze rysować linie, mimo że nazwa linergista pochodzi od angielskiego słowa line – kreska, linia. Trzeba mieć wyczucie estetyczne, ale także świadomość ogromnej odpowiedzialności, umiejętności interpersonalne oraz wiele innych cech, aby osiągnąć sukces w tej branży.

Zdolności plastyczne linergisty to punkt wyjścia do sukcesu w zawodzie, muszą być jednak  poparte szeroką wiedzą i doświadczeniem.

Chęci i pasja są podstawą jak w każdym innym zawodzie. Zdolności plastyczne, wyczucie kolorystyczne i wyobraźnia sprawiają, że starannie przygotowany rysunek wstępny i indywidualny dobór pigmentów do każdego klienta zapewnią estetykę pracy. Z kolei wiedza z zakresu budowy oraz funkcjonowania skóry jest potrzebna, by zabieg przebiegał bezpiecznie, a zalecenia pozabiegowe zostały przekazane właściwie do pigmentowanego obszaru. Szczególnie istotne są cierpliwość i dokładność, bo tu nie ma miejsca na błędy czy niedociągnięcia. Ponadto wszystko to jednak empatia, umiejętność słuchania, opanowanie i spokój, sprawiają, że klient czuje się bezpiecznie i pewnie.

Linergista – to osoba wykonująca makijaż permanentny, który ma na celu uwydatnić walory urody klientki/klienta w sposób jak najbardziej naturalny i estetyczny. Oprócz pigmentacji brwi, oczu i ust linergista wykonuje zabiegi mikropigmentacji medycznej. Korygują one dysproporcje lub niedoskonałości, takie jak np. usta po rozszczepie czerwieni wargowej, albo poprawiają jakość życia pacjentów dotkniętych schorzeniami, takimi jak alopecja, bielactwo, łysienie. Zabiegi mikropigmentacji przywracają komfort pacjentom, którzy utracili owłosienie w wyniku chemioterapii, a zabieg rekonstrukcji otoczki brodawki sutkowej pomaga przywrócić naturalny wygląd piersi po mastektomii.

Dbałość o szczegóły

Osoba wykonująca ten zawód sama powinna być przykładem. Idealnie jest, jeżeli posiada makijaż permanentny wyglądający naturalnie i estetycznie. Jej otoczenie, czyli gabinet i ubiór, również powinny charakteryzować się nienaganną estetyką. Olbrzymie znaczenie ma znajomość zasad higieny i bezpieczeństwa oraz ich stosowanie. Budowanie całościowego wizerunku opiera się na dbałości o szczegóły – zarówno w wyglądzie zewnętrznym (ubiór, makijaż, manicure, biżuteria dobrane według złotych zasady klasycznej elegancji), jak i w zachowaniu linergisty (takt, empatia, etyka zawodowa, umiejętność prowadzenia wywiadu i rozmowy).

Umiejętność prowadzenia wywiadu i rozmowy są niezmiernie ważne, aby stworzyć atmosferę ufności i akceptacji.

Zaniedbanie jednego z tych aspektów zaburza harmonijny odbiór naszej osoby, a co za tym idzie – oferowanych usług. Trudno oczekiwać zaufania od klienta, jeśli nasze permanentne brwi pamiętają początki ery mikropigmentacji, a wystrój gabinetu budzi zastrzeżenia pod względem estetyki czy higieny.

Pozycja eksperta

Najważniejsze jednak, by linergista czy linergistka (bo do grona kobiet linergistek coraz częściej dołączają mężczyźni) był/a ekspertem w swojej dziedzinie. Znał trendy, nowe techniki pracy, zdobywała wiedzę, poszukiwała inspiracji i stale się dokształcała, uczestnicząc w różnych kongresach, sympozjach i wydarzeniach branżowych. Osoba, która posiada udokumentowaną wiedzę i doświadczenie, wzbudza zaufanie klientów. Dlatego tak ważne jest ciągłe dokształcanie i podnoszenie kwalifikacji. Linergista musi też posiąść umiejętność empatycznej rozmowy, oceny potrzeb klienta oraz fachowego doradztwa. Jedną z najtrudniejszych kwestii jest osiągniecie kompromisu między życzeniem klienta a realnymi możliwościami, w zgodzie z obowiązującymi kanonami piękna i sztuką zawodu. Niezbędna jest asertywność, wynikająca bezpośrednio z doświadczenia. Linergista musi umieć odmówić usługi osobie, która nie kwalifikuje się do zabiegu, ma nierealne oczekiwania lub próbuje przeforsować własny wybór rysunku, czy koloru, o którym wiemy, że jest niezgodny ze sztuką, a jego efekt nie będzie profesjonalny.

Artysta, który łączy sztukę i bezpieczeństwo

Zawód linergisty wymaga precyzji na każdym etapie naszych działań i w każdym aspekcie kariery zawodowej – dlatego nasz wizerunek musi być spójny i dopracowany w każdym szczególe, tak jak makijaż, który wykonujemy. Pamiętajmy, że linergista jest artystą, łączącym sztukę i bezpieczeństwo. Tworzy estetyczne dzieła na żywym organie, jakim jest skóra człowieka.

W procesie sprzedaży na kupującego wpływają różne czynniki: 25 proc. – obraz produktu (najlepszy zabieg dostosowany do potrzeb klienta); 27 proc. – jakość produktu (korzyści dla klienta – estetyczny i długo utrzymujący się efekt zabiegu); 48 proc. – relacje (empatia, wzajemne zrozumienie, uznanie, wiarygodność)

Komunikując się, zwracamy uwagę na: 7 proc. – czynniki werbalne, czyli słowa (co mówimy – treść wypowiedzi); 38 proc. – czynniki parawerbalne, a więc ton głosu (jak mówimy – ekspresyjność mowy, tempo, siła); 55 proc. – czynniki niewerbalne – „język ciała’’ (mimika, gesty, kontakt wzrokowy, pozycja ciała).

Daria Jurałowicz-Boratyńska

Certyfikowana linergistka i trenerka makijażu permanentnego. Absolwentka pedagogiki, kosmetologii medycznej i praktycznej. Autorka cyklicznych artykułów w Beauty Forum Polska oraz innych pismach branżowych. Prelegent podczas targów i konferencji kosmetycznych. Juror podczas mistrzostw makijażu permanentnego oraz zdobywczyni 1 miejsca w Międzynarodowych Mistrzostwach PMU. Twórczyni autorskiej techniki mikropigmentacji piegów, realistycznych brwi 3D oraz metody rekonstrukcji brwi u pacjentów z alopecją. Właścicielka LE CONTOUR w Legionowie.