Z tego artykułu dowiesz się:
• Na co zwrócić uwagę tworząc profesjonalnego bloga eksperckiego?
• W jaki sposób połączyć działania online w spójną całość?
• Jaką rolę w kreowaniu wizerunku eksperta odgrywają media społecznościowe?
• Jakiego rodzaju treści powinny znaleźć się w Twoich kanałach online, by budować silną markę osobistą?
Blog ekspercki | Jesteś profesjonalistą, praca jest twoją pasją i lubisz dzielić się swoją wiedzą? Chcesz dotrzeć do wyselekcjonowanych odbiorców? Szukasz ciekawych i nowoczesnych rozwiązań w zakresie budowania wizerunku i marki osobistej? Monika Szatkowska przybliża tematykę blogowania w branży beauty, bazując na doświadczeniu własnym i wnikliwej obserwacji internetowych trendów.
Czy stworzenie i prowadzenie bloga eksperckiego to wyzwanie, które warto podjąć? Co nam to może dać? Jak jest odbierane? Jakie potencjalne korzyści może nam przynieść? Spróbuję w skrócie odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się w tym obszarze pytania. Kosmetolog aktywnie udzielający się i tworzący w sieci wchodzi w nowy obszar działalności. Pisze artykuły, doradza czytelnikom, w jaki sposób pielęgnować skórę, wyraża opinię na temat nowości rynkowych, uczestniczy w wydarzeniach branżowych, nieustannie szkoli się i doskonali warsztat pracy. W ten sposób umacnia swoją markę osobistą – staje się rozpoznawalnym i cenionym ekspertem branży beauty. Jest to ciekawe, ponieważ każdy specjalista ma swoją własną, subiektywną wizję, ukochaną dziedzinę czy obszar zabiegów, w którym czuje się najlepiej. Prowadząc bloga, mamy okazję pokazać szerszemu gronu odbiorców, co nam w kosmetycznej duszy gra! Dobierając tematykę, treści i sposób ich prezentowania, styl naszych publikacji, oprawę graficzną, pokazujemy również część siebie, swojej osobowości, poczucia estetyki, subiektywnego spojrzenia na ważne dla nas (i naszych potencjalnych czytelników) sprawy. Po osiągnięciu określonego zasięgu blog nie tylko promuje nas w roli eksperta lub konkretny salon kosmetyczny, ale może stanowić dodatkowy biznes:
– współpraca z producentami/dystrybutorami kosmetyków i sprzętu,
– możliwość rozszerzenia działań: prowadzenie konsultacji online, układanie beauty planów, nagrywanie płatnych webinarów,
– szansa na stworzenie sklepu online,
– prowadzenie kanału YouTube.
Jak zdobyć czytelników?
Aby tworzyć poczytnego bloga, należy tak jak w przypadku prowadzenia każdej działalności uzbroić się w cierpliwość, być pracowitym i zdeterminowanym. Regularne umieszczanie ciekawych treści, dzielenie się specjalistyczną wiedzą (np. jak czytać składy kosmetyków, dobierać kosmetyki, wykonywać analizę kolorystyczną), pomoc w radzeniu sobie ze skórą problematyczną, testowanie nowinek kosmetycznych – to wszystko powoduje, że na blogu przybywa czytelników. Ważna jest również elastyczność i innowacyjność. Większość blogerek eksperymentuje – nagrywa filmy na YouTubie, tworzy Instagrama, promuje webinaria/filmy instruktażowe, pisze książki, pod stronę podpina sklep, np. z profesjonalnymi kosmetykami detalicznymi, akcesoriami spa lub półproduktami. Blogerzy urodowi często uczestniczą również w kongresach kosmetycznych, prowadzą wykłady, szkolenia i warsztaty. Niektórzy nawiązują współpracę z konkretnymi markami. O ile popularne blogi, fanpage’e na Facebooku czy konta na Instagramie w znakomitej większości skierowane są do klienta końcowego, o tyle blogi eksperckie nastawione na profesjonalistów są wciąż niszową sprawą. Nie da się ukryć, że ekspertom często brakuje czasu na dodatkową działalność, która dla mainstreamowych blogerów jest głównym zajęciem. Kosmetolog pracujący naukowo czy też we własnym salonie lub zarówno na uczelni, jak i z klientem, nie będzie wrzucać codziennie nowych tekstów, filmów czy porad. Ale czy powinien? Niekoniecznie. Jak więc przyciągać czytelników? Strategii jest kilka. Z pewnością ogromną rolę w popularyzowaniu bloga odgrywają media społecznościowe.
Stwórz społeczność!
Blog połączony z fanpage’em czy kontem na Instagramie to rozwiązanie, które umożliwia stały kontakt z czytelnikami, szybkie odpowiedzi na komentarze, umieszczanie postów zachęcających do wypowiedzi, rozwijania dyskusji. Dzięki temu mamy szansę dowiedzieć się, np. o czym chcieliby przeczytać w najbliższym czasie nasi fani i followersi. Kosmetolog posiadający wiedzę i doświadczenie ma szansę stworzyć wysokiej jakości bloga eksperckiego. Aby zdobyć czytelników, najczęściej promuje go na Facebooku. Prowadzenie fanpage’a stanowi jedynie mały ułamek działań. Aby zostać zauważonym, należy przynależeć do grup zrzeszających potencjalnych czytelników i aktywnie się w nich udzielać. Warto pójść o krok dalej i założyć własne grupy, których stajemy się administratorem. W ten sposób tworzymy przestrzeń online, pozbawioną spamu i reklam, w której osoby zainteresowane branżą beauty mogą korzystać z naszej wiedzy, komunikować się ze sobą, a w przyszłości stworzyć mikrospołeczność.RADA Podczas prowadzenia działań w internecie musimy być przygotowani na hejt, krytykę i podważanie naszego autorytetu. Zanim zaczniemy działać w sieci, warto zdobyć wiedzę na temat tego zjawiska. Liczne kampanie społeczne, opracowania popularnonaukowe i filmy nagrywane przez youtuberów pozwalają nabrać dystansu, oswoić hejt i nauczyć się chronić i reagować.
TWORZENIE BLOGA PRZYNOSI WIELE KORZYŚCI:
– tworzenie i umacnianie marki osobistej,
– reklama i promocja salonu oraz naszych pokrewnych biznesów,
– zdobywanie nowych klientów,
– budowanie pozycji eksperta,
– ciągła motywacja do zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności: redagowania coraz lepszych tekstów, tworzenia bardziej profesjonalnych filmów, zdjęć, odkrywania nowych obszarów tematycznych,
– poszerzenie sieci kontaktów o ekspertów z różnych dziedzin, poznawanie ludzi związanych z branżą,
– współpraca z mediami,
– impuls do rozwoju osobistego.
Bardzo intensywnie rozwija się również Instagram. Dla stylistek paznokci, wizażystek i linergistek jest to ważna forma wyrazu i promowania swojej firmy. Począwszy od stworzenia charakterystycznej nazwy, poprzez dopracowanie bio, aż po tworzenie wysokiej jakości materiałów. Topowe instagramerki stają się równie popularne jak blogerki, poprzez umieszczanie zdjęć i nagrywane Instagram Stories. W ten sposób profesjonalistki branży beauty pokazują kulisy swojej pracy, umieszczają krótkie tutoriale, dzielą się wiedzą i trikami, pokazują ulubione narzędzia i preparaty. Popularność na Instagramie można osiągnąć dużo szybciej, jednak ze względu na ograniczenia (długość filmu, liczba znaków) warto powiązać ją z blogiem, stroną www lub kontem na Facebooku.
W roli eksperta
Blogi specjalistyczne stały się nowym źródłem pozyskiwania wiedzy. Ludzie ufają ekspertom, dzięki czemu ich blogi zyskują coraz większą popularność. To sprawia, że kosmetolodzy mogą nie tylko pozyskać nowych klientów, ale również rozwijać się i odkrywać nowe formy samorealizacji. Choć wielu blogerów decyduje się na współpracę reklamową ze znanymi markami, warto zastanowić się, jak mimo wszystko zachować obiektywizm i szerokie spojrzenie na zagadnienia związane z branżą. Jeśli nasze działania staną się zbyt agresywne marketingowo, czytelnicy mogą stracić do nas zaufanie. Jak widać, twórczość online niesie ze sobą wiele ciekawych rozwiązań i perspektyw, ale też i pewne zagrożenia. Mimo wszystko uważam, że warto próbować, dzielić się swoją wiedzą i kreować nowe pola do naszych działań. Powodzenia!