Koszyk

Menedżer na medal

| Autor: Beata Wielgosik

Kim jest, jak go znaleźć? | Z czym musi się zmagać menedżer nowoczesnego gabinetu beauty? Jakie cechy powinien posiadać, aby połączyć oczekiwania właściciela, zespołu i klientów? Jaką rolę odgrywa etyka w zawodzie menedżera? Czy menedżer musi być liderem? Beata Wielgosik podpowiada.

 

 

Spis treści

Doświadczenie pokazuje, że najczęściej w gabinetach urody menedżerem zostaje właściciel, kosmetyczka lub kosmetolog, wykazujący cechy lidera, który niestety nie jest przygotowany do pełnienia roli kierowniczej. Jeżeli jest osobą, która ma chęci i możliwość zdobywania wiedzy, nie boi się porażek na swojej drodze, stopniowo nabywa doświadczenia i nowych kompetencji, aby z czasem skutecznie kierować zespołem. Kluczem do sukcesu jest chęć podnoszenia kwalifikacji, ciągłej nauki, idące w parze ze zdolnościami komunikacyjnymi i organizacyjnymi. Jeśli menedżerem zostaje pracownik, brak określenia wzajemnych oczekiwań na początku przez właściciela gabinetu, jak i menedżera często kończy się rozczarowaniem i nieporozumieniami w zakresie funkcjonowania gabinetu i jego rozwoju. Jak widać, problemów może być wiele, ale na każdy można znaleźć rozwiązanie, jeśli ustalimy jasne zasady dotyczące oczekiwań, procedur i zakresu obowiązków.

Who is who?

Czy menedżerem salonu urody musi być osoba, która posiada wykształcenie kosmetyczne? Zdania są podzielone – część osób nie dopuszcza myśli, że osoba zarządzająca gabinetem miałaby być spoza branży „urodowej”. Na rynku istnieją jednak świetnie prosperujące gabinety, w których funkcję kierowniczą pełnią osoby niemające wykształcenia związanego z kosmetyką. Siłą rzeczy musiały nabyć wiedzę z zakresu branży beauty, aby odnaleźć się w nowym środowisku. Z mojego doświadczenia wynika, że właściciele gabinetów często boją się podjęcia współpracy z osobami specjalizującymi się w zarządzaniu i marketingu. Dlaczego? Pomijając zaniepokojenie związane z wysokością wynagrodzenia takiej osoby, wynika to często ze strachu przed zmianami czy czysto ludzkiej obawy przed potraktowaniem gabinetu jako biznesu, a nie miejsca do spełnienia marzeń właściciela. A przecież koniec końców chcemy, by nasza praca przynosiła zyski. Paradoks? Tak, tak. Współczesny gabinet to już nie tylko miejsce, gdzie kosmetyczki spełniają się przy fotelu, masując z uśmiechem swoje klientki. Współczesny gabinet to biznes! To walka o przetrwanie w gąszczu zmieniających się przepisów, to ciągłe starania o klienta, to troska o skuteczny i zgrany zespół. To walka o zyski, które umożliwią rozwój, a nie stanie w miejscu.

Główne zadania menedżera to: planowanie, monitorowanie pracy i wspieranie zespołu w realizacji przydzielonych zadań. Wszystko po to, aby gabinet jako całość osiągnął sukces.

Dobry menedżer, czyli…

Wraz ze zmianami na rynku zmieniła się także rola menedżera. Wiele osób zapomina, że jego praca to odpowiedzialne zajęcie, wymagające nie tylko wiedzy merytorycznej, umiejętności kalkulacji, długofalowego planowania i wyciągania wniosków, połączonych z kompetencjami „miękkimi”, które usprawnią codzienną pracę zespołu. Współczesny menedżer to już nie tylko osoba, która pośredniczy między właścicielem a zespołem i odciąża go od codziennych obowiązków, ale też ktoś, kto wykazuje się umiejętnością strategicznego myślenia o biznesie. Idealna sytuacja to taka, w której menedżer ma swobodę zarządzania i podlegają mu zarówno pracownicy, jak i właściciel, bez poczucia „oddania władzy”.

Menedżer – Zakres działań

W skrócie rzecz ujmując, głównymi zadaniami menedżera są: planowanie, monitorowanie pracy i wspieranie zespołu w realizacji przydzielonych zadań. Wszystko po to, aby gabinet jako całość osiągnął sukces. W ramach powyższych zadań menedżer musi oczywiście określić cel i zadania do wykonania, następnie monitorować ich realizację i wyciągać wnioski, powinien nadzorować tworzenie standardów w salonie, aby móc oceniać pracę pracowników, przeprowadzać rozmowy korygujące, ale też i dyscyplinujące. Jak też dbać o właściwe przeszkolenie pracowników, omawiać i skutecznie działać w przypadku problemów, dzielić się doświadczeniem, ale też aktywnie słuchać.

Idealny kandydat na menedżera

Podstawową niezbędną cechą menedżera jest na pewno umiejętność komunikacji, która ułatwi mu znacznie wykonanie powyższych zadań. Autorytet, umiejętności przywódcze i asertywność to kolejne cechy, które powinna mieć osoba kierująca zespołem. Ułatwią one przekazywanie informacji zwrotnej pracownikom, ale też przyjmowanie krytyki przez samego menedżera. A Twoim zdaniem, jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer w salonie beauty?

Beata Wielgosik

Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w pracy z zespołami sprzedażowymi i szkoleniowymi. Trener w branży kosmetycznej. Audytor wewnętrzny. Prezes zarządu Beauty Management sp. z o.o.

www.beautymanagement.pl