Koszyk

Pielęgnacja, która koi

| Autor: Justyna Skarbek

Z tego artykułu dowiesz się,

• Czym charakteryzuje się skóra nadwrażliwa?

• Co określamy mianem reaktywności?

• Jakie czynniki mają niekorzystny wpływ na skórę nadwrażliwą?

• Jakie są możliwe przyczyny nadreaktywności?

Spis treści

Skóra nadwrażliwa – Skłonność do podrażnień, nawet przy delikatnym dotyku, przewlekły rumień i świąd to obraz skóry nadwrażliwej. Skóra reaktywna jest nadmiernie wrażliwa i odznacza się zmniejszoną tolerancją na działanie czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Jak ją pielęgnować i na co zwrócić uwagę dobierając zabiegi?

Nadwrażliwość skóry wynika z jej zwiększonej podatności na czynniki zewnętrzne, takie jak:

•  promieniowanie UV, długotrwałe przebywanie na słońcu, solarium,
•  warunki atmosferyczne: smog, wiatr, mróz, wahania temperatury, duża wilgotność,
•  styl życia: emocje, stres,
•  nieprawidłowa dieta: ostre jedzenie, gorące napoje, alkohol, dym tytoniowy,
•  nieodpowiednia pielęgnacja,
•  wysoka temperatura; gorące kąpiele, sauna,
•  twarda woda,
•  emulgatory, dodatki konserwujące i zapachowe.

Skóra reaktywna, czyli…

Na reaktywność skóry składa się kombinacja czynników, obejmujących uszkodzoną funkcję bariery naskórkowej i tendencję do nadmiernego reagowania na czynniki miejscowe. Kliniczne objawy skóry wrażliwej to głównie dyskomfort w postaci uczucia ściągania, świądu, kłucia, a nawet bólu. Widoczne przesuszenie, złuszczanie skóry, rumień, obrzęk oraz grudki. Skóra wrażliwa jest delikatna, sucha, łatwo ulega podrażnieniu. Jest podatna na alergie i często pojawiają się na niej zaczerwienienia. To „skóra, która nie toleruje niczego”.

Akcja, reakcja

Przyczyny nadreaktywności związane są z większą przepuszczalnością skóry, połączone z zaburzeniami krążenia. Funkcje skóry są zaburzone, co czyni ją bardziej wrażliwą na bodźce zewnętrzne. Dochodzi do pobudzenia neuronów czuciowych i obserwuje się uwolnienie mediatorów zapalnych. Dwa podstawowe czynniki odpowiedzialne za obniżanie progu tolerancji i powodowanie nadmiernej wrażliwości to: •  przede wszystkim zaburzona funkcja ochronna naskórka, która powoduje szybsze odwodnienie oraz łatwiejsze przenikanie czynników drażniących, •  nadmiar wydzielania neuroprzekaźników przez zakończenia nerwów powierzchniowych oraz cytokin zapalnych (substancje wydzielane przez komórki skóry), co daje uczucie dyskomfortu.

Nie tylko geny

O reaktywności cery w pewnym stopniu decyduje genetyka. To za sprawą niezależnego od nas dziedziczenia otrzymujemy kruche naczynka krwionośne, cienką skórę oraz uwrażliwione zakończenia nerwowe. Równie ważne są także czynniki zewnętrzne, w tym nawyki pielęgnacyjne. Na kondycję skóry możemy wpływać i w zależności od rytuałów pielęgnacyjnych, albo neutralizować jej niekomfortowe objawy, albo wręcz przeciwnie – nasilać je. A to zrobić nietrudno – bagatelizowanie wpływu stresu, spożywanie intensywnych przypraw, picie alkoholu, palenie tytoniu, zaniedbania higieniczne – to tylko niektóre przykłady tego, jak można skórze skutecznie szkodzić. Emocje na skórze Skóra reaktywna, chociaż w dużym stopniu jest zależna od uwarunkowań genetycznych, może wystąpić także z innych przyczyn – na przykład wskutek problemów emocjonalnych. Wówczas ma zazwyczaj charakter przejściowy, a jej objawy po pewnym czasie samoistnie ustępują.

Objawy

Skórę reaktywną cechują takie objawy jak osłabienie i zwiększona przepuszczalność bariery hydrolipidowej naskórka, rozszerzenie naczyń krwionośnych oraz aktywny stan zapalny będący odpowiedzią ze strony układu immunologicznego. Reaktywność skóry wiąże się z wieloma niekomfortowymi i nieestetycznymi objawami. Niezależnie od źródła nadmiernego uwrażliwienia cery, jej symptomy zawsze są jednakowe. Należą do nich:

• nadmierne napięcie skóry,
• świąd i zaczerwienienie,
• stałe rozszerzenie i osłabienie naczyń krwionośnych,
• ciągły rumień,
• uczucie pieczenia,
• pękanie skóry pod wpływem temperatury,
• nadwrażliwość na zmiany temperatur,
• skóra atopowa i trądzikowa,
• łuszczenie skóry,
• uderzenia gorąca.

Złote zasady pielęgnacji

Skóra reaktywna jest nadwrażliwa na różnego rodzaju bodźce, w jej pielęgnacji fundamentalne miejsce zajmuje neutralizacja tych czynników i przeciwdziałanie ich negatywnemu wpływowi na cerę. Zapobieganie powstawaniu objawów związanych ze skórą wrażliwą obejmuje:

• stosowanie preparatów przeciwsłonecznych opartych na filtrach fizycznych typu tlenek cynku czy tytanu, ograniczają wpływ słońca na skórę,
• unikanie produktów zawierających kwas salicylowy, silne środki zapachowe, kwas retinowy, glikol propylenowy i liczne substancje pochodzenia roślinnego,
• nieużywanie mydeł nasilających uszkodzenia funkcji bariery,
• niestosowanie środków nadmiernie usuwających łój, środków tonizujących i ściągających na bazie alkoholu,
• nie zmywanie skóry twardą wodą,

Ukoić i wzmocnić

Zwalczanie symptomów skóry reaktywnej polega w dużej mierze na wzmocnieniu naczynek krwionośnych. W tym aspekcie nie wystarczy wyłącznie stosowanie odpowiednich kremów pielęgnacyjnych. Niezbędna jest także właściwa dieta i rezygnacja z używek. Właściwa pielęgnacja i higiena mogą skutecznie zniwelować uciążliwe objawy.  Odpowiednia pielęgnacja, dobór specjalistycznych zabiegów i kosmetyków ma na celu utrzymać odpowiednie pH skóry, wzmocnić ją, zabezpieczyć przed utratą wody i oczyścić tak, żeby jednocześnie nie zetrzeć cennej, ochronnej bariery hydrolipidowej. Przy takim rodzaju skóry należy stosować terapię złożoną, ze szczególną dbałością o dobór substancji w kosmetykach i zabiegach pielęgnacyjnych. Systematyczność, kondycjonowanie i odpowiednia pielęgnacja są niezbędnym elementem w zmniejszaniu dolegliwości. Pamiętajmy, że skóra o takim podłożu może reagować bardzo silnym podrażnieniem na składniki w kosmetykach o wysokich stężeniach. Pielęgnację lub terapię w gabinecie należy stopniowo rozszerzać, zaczynając od wprowadzenia kosmetyków i zabiegów o nieskomplikowanych składach, a jednocześnie systematycznie dążąc do wprowadzenia substancji bardziej aktywnych.

O pielęgnacji domowej

Dla osób zmagających się z problemami skóry reaktywnej codzienna pielęgnacja może stanowić nie lada wyzwanie. Problemy z naruszonym, zubożałym mikrofilmem mogą pojawić się po zastosowaniu niewłaściwych produktów. Wrogiem skóry reaktywnej i wrażliwej jest agresywne oczyszczanie oraz składniki kosmetyków, które zamiast delikatnie pozbywać się zanieczyszczeń i resztek makijażu, ścierają naturalną barierę ochronną. Skóra musi zostać dokładnie ale delikatnie oczyszczona. Posłużyć do tego może bezbarwny i bezwonny tonik do mycia twarzy lub po prostu przegotowana woda. Ważny jest też odpowiedni sposób mycia twarzy: należy polewać ją wodą zgromadzoną na dłoniach. Skóra reaktywna wymaga też specjalnego traktowania, jeśli chodzi o kosmetyki. Przy takiej skórze należy tak podporządkować pielęgnację, aby wykluczyć wszystko co wywołuje jej wrażliwość oraz zaburza równowagę warstwy hydrolipidowej. Nawet jeśli uda się wyprowadzić skórę ze świądu i pieczenia nie należy zmieniać sposobu pielęgnacji. Im mniej tym lepiej! Substancje pielęgnacyjne powinny być łagodne i delikatne, o lekkim zapachu lub pozbawione substancji zapachowych.  Każdą zmianę w pielęgnacji takiej skóry należy przemyśleć i obserwować. Odpowiedni dobór kosmetyków to jednak połowa sukcesu. Osoby o skórze wrażliwej, dla jej dobrej kondycji, powinny również trzymać odpowiednią dietę. Jadłospis „wrażliwców” powinien być pozbawiony: potraw tłustych, ostrych, kolorowych napojów i używek. Skóra wrażliwa wymaga szczególnej pielęgnacji.

Zalecenia dla klienta:

• myj twarz letnią wodą, używaj płynnych zmywaczy (opartych na syndetach, niezawierających mydeł alkalicznych), nie stosuj gąbek ani myjek,
• stosuj dermokosmetyki poprawiające kondycję naczyń włosowatych oraz odnawiających bakteryjny film skóry,
• unikaj silnego masażu, wzmagającego grę naczyniową.

CENNE SKŁADNIKI

Zarówno zabiegi kosmetologiczne jak i kosmetyki do codziennej pielęgnacji powinny być oparte o składniki przeciwzapalne, wzmacniające naczynia krwionośne i odbudowujące płaszcz hydrolipidowy.  Warto stosować preparaty zawierające między innymi:

▪ alantoinę – działa kojąco, przeciwzapalnie i regenerująco na skórę,
▪ pantenol – łagodzi podrażnienia oraz trwały i napadowy rumień. Ma zdolność wiązania wody przez co zwiększa elastyczność skóry,
▪ bisabolol – działa antyseptycznie, łagodząco i przeciwzapalnie,
▪ siarczan dekstranu- redukuje stany zapalne w rozległych sczerwienieniach,
▪ witamina C – wzmacnia ściany naczyń, działa antyoksydacyjnie,
▪ witamina K – działa przeciwkrwotocznie, zapobiega wylewom podskórnym,
▪ piroktonian olaminy- hamuje powstanie zmian grudkowo-krostkowych,
▪ neutrazen- hamuje nadreaktywność i powstanie zmian grudkowo-krostkowych
▪ peptydy – zwiększają poziom tolerancji skóry,
▪ prebiotyk – działa ochronnie na ekoflorę skóry, wzmacnia mechanizmy obronne
▪ kwas azelainowy- działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, antyoksydacyjnie, hamuje powstanie wolnych rodników tlenowych,
▪ wyciąg z kasztanowca- zawiera escynę, która hamuje przepuszczalność ścian naczyń włosowatych, poprawia ich elastyczność, zwiększa odporność na rozszerzanie i pękanie,
▪ wyciąg z arniki – wzmacnia ściany naczyń, działa lekko przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo,
▪ ekstrakt z ruszczyka – zawiera hesperydynę o działaniu obkurczającym naczynia, przeciwzapalnym, przeciwutleniającym,
▪ ekstrakt ze złotej algi – działa przeciwzapalnie, kojąco i łagodzi podrażnienia,
▪ wyciąg z mimozy meksykańskiej – wzmacnia naczynia i poprawia mikrokrążenie,
▪ wyciąg z ziarnopłonu – zmniejsza przekrwienie, poprawia elastyczność naczyń,
▪ ekstrakt z owsa – działa łagodząco,
▪ wyciąg z oczaru wirginijskiego – ma właściwości ściągające i przeciwzapalne,

Kluczową zasadą w pielęgnacji skóry reaktywnej i wrażliwej jest utrzymanie regularności w stosowaniu produktów do pielęgnacji domowej i zabiegów kosmetologicznych. Przy takich skórach naprawdę ważna jest codzienna pielęgnacja, dlatego warto przypominać klientom, że tylko systematyczność i konsekwencja w działaniu przyniosą upragnione efekty.

Justyna Skarbek

Kosmetolog, ekspert i trener branży beauty z 15-letnim doświadczeniem w terapiach zabiegowych i pracy z klientami. Realizuje się również jako prelegentka, wykładowca, autorka artykułów dla pism branżowych tj. BEAUTY FORUM czy LNE oraz praktyk rozwoju osobistego. Specjalizuje się w diagnozie kosmetologicznej i sprzedaży terapii zabiegowych. W trakcie bezpośredniej pracy „przy fotelu” z klientami, przeprowadziła 10 000 rozmów, co pozwoliło jej zdobyć nieocenione umiejętności, a przede wszystkim wiedzę na temat tego, czego klienci oczekują od profesjonalistów w branży beauty. Przez 15 lat równocześnie budowała markę największego Medical SPA w Radomiu wraz z 12-osobowym zespołem ekspertów z różnych dziedziny kosmetologii.