Koszyk

PR na medal

| Autor: Agnieszka Majewska-Kunat

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wykorzystać technologię do działań PR,
  • dlaczego warto postawić na wizerunek pracowników,
  • dlaczego warto być marką zaangażowaną społecznie.

Wszystko o działaniach Public Relation (cz. 2) – Aktywność w zakresie Public Relations można określić jako działania komunikacyjne, których głównym celem jest zbudowanie pozytywnego i wiarygodnego wizerunku marki. Kluczowe jest, aby odbiorcy mieli dobre skojarzenia z marką i ją cenili. Domeną PR są eksperckie treści. Warto tworzyć wartościowe przekazy oparte na faktach i budować pozycję autorytetu w branży.

W pierwszej części artykułu, w poprzednim wydaniu BEAUTY FORUM (4.2022), znalazło się krótkie omówienie, od czego zacząć realizację działań Public Relations w gabinecie, dlaczego ważna jest współpraca z mediami oraz jak ważne jest budowanie własnego contentu. W tym materiale położymy nacisk na aktualne trendy w komunikacji i umiejętność ich sprawnego wykorzystania w PR.

 

Dziel się informacjami

Wiem, że połowa środków wydawanych na reklamę jest marnotrawiona. Problem w tym, że nigdy nie wiem, która to połowa – sto lat temu powiedział John Wanamaker, amerykański kupiec, jeden z ojców nowoczesnej reklamy i pionierów marketingu. Reklama wciąż jest ważna, ale żeby była skuteczna, kluczowe jest, aby bardzo dokładnie badać jej efektywność, analizując, ile zostało zainwestowane i jaki nastąpił zwrot. Jednocześnie należy pamiętać, że uwaga konsumenta ulega coraz większemu rozproszeniu, ponieważ reklam w przestrzeni publicznej jest coraz więcej. Tradycyjny model przedstawiania oferty gabinetu, oparty tylko na promowaniu jej wyróżników, traci systematycznie na znaczeniu. I tutaj właśnie pojawia się przestrzeń do działań PR, które w nienachalny sposób przekazują merytoryczne informacje na temat marki.

„Wiem, że połowa środków wydawanych na reklamę jest marnotrawiona. Problem w tym, że nigdy nie wiem, która to połowa” – John Wanamaker

W działaniach PR głównym celem dla salonów powinno być budowanie jak największej satysfakcji w kontakcie z marką, zarówno w świecie wirtualnym, jak i realnym. Dla przykładu: pozytywne wrażenie z przeglądania firmowej strony czy z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej klient musi potwierdzić, przekraczając drzwi gabinetu. Takie dobre doświadczenia związane z marką są podstawą do budowania długoterminowej relacji z klientami.

Jeżeli chcesz budować silną markę, warto pamiętać, że sprzedawanie dobrej usługi to za mało. Aby zostać wyróżniającą marką, gabinet musi stać się synonimem najwyższej jakości i zadbać o klienta całościowo, zapewniając mu wspaniałe doświadczenia z wizyty.

Na jakość składa się wiele szczegółów, dzięki którym klient nabiera przekonania, że znalazł się w miejscu wyjątkowym, np.: sposób przywitania klienta, sposób prezentacji oferty, jakość wyposażenia gabinetów, markowy sprzęt, profesjonalne marki kosmetyczne czy autorskie menu. To także umiejętność odpowiadania na indywidulane preferencje klientów, znajomość profilu osoby, historii jej zabiegów i preferencji.

Śledź rozwój interakcji

Pogłębienie cyfrowych interakcji wymusiła pandemia. Jeszcze pod koniec zeszłego roku Mark Zuckerberg, twórca Facebooka, zapowiedział, że nadchodzi przełomowy moment w dziejach internetu. Ogłosił, że jego zespół pracuje nad stworzeniem nowego sposobu doświadczania – Metaverse. Mówił dużo o wrażeniach 3D, rozszerzonej rzeczywistości i świecie wirtualnym. Krótko po tym kolejny gigant technologiczny, Microsoft, przedstawił swoją wizję rozwoju i nową wersję Microsoft Teams przeznaczoną do pracy zdalnej w wirtualnym środowisku. Giganci Big Techu pracują intensywnie nad stworzeniem nowych światów wirtualnych; być może każdy z nich stworzy własny metaverse, który zastąpi znany nam internet. Warto być na bieżąco z nowinkami technologicznymi. Metaversum, czyli nowy rodzaj internetu, prawdopodobnie jeszcze mocniej połączy świat wirtualny z realnym i umożliwi nowe sposoby komunikacji także z klientami gabinetowymi.

Rozwój technologii sprawił, że zatarły się granice pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym. Szczególnie w czasie, gdy gabinety są zamknięte (weekendy, święta, pandemia) świat wirtualny staje się niezwykle istotny przy doświadczaniu marki i budowaniu skojarzeń z nią. Wirtualna rzeczywistość istnieje już niczym lustrzane odbicie naszego świata, do której przenieśliśmy idee, pomysły i marki. Jednak i w świecie alternatywnym warto pokazywać treści i zdjęcia prawdziwe, autentycznie powiązane z gabinetem. Zdjęcia anonimowe z ogólnodostępnej bazy, fotografie zbyt idealne i za mocno wyretuszowane, treści zbyt promocyjne, nastawione na markę, a nie na odbiorcę, sprawiają, że potencjalny klient dystansuje się. Nam z kolei zależeć powinno na skróceniu dystansu do gabinetu i budowaniu unikalnych przeżyć także online.

Zadbaj o wizerunek pracowników

W czasach, kiedy duża ilość działań odbywa się online, na znaczeniu zyskuje marka osobista budowana w sieci. Dlatego też należy zwrócić uwagę na spójność wizerunku pracowników i gabinetu. Jeżeli w świecie realnym budujemy wizerunek eksperta, czy jest on widoczny również w wirtualu? W tym kontekście na znaczeniu zyskiwać z pewnością będą programy Employee Advocacy, czyli strategie komunikacji za pomocą marek osobistych pracowników z wykorzystaniem przede wszystkim mediów społecznościowych. Już teraz treści z profili osobistych pracowników mają nawet 7-, 8-krotnie wyższe zasięgi niż treści firmowe w social mediach. Wprowadzenie programu Employee Advocacy w firmie przekłada się nie tylko na pozytywny wizerunek marki czy sprzedaż, ale także na efektywność procesów rekrutacyjnych.

 

Bądź marką zaangażowaną społecznie

Pandemia i wojna w Ukrainie pokazały, że wiele marek zmieniło sposób prowadzenia dialogu z odbiorcami. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności zyskały na znaczeniu jak nigdy wcześniej. Dziś coraz więcej klientów wskazuje, że wybiera marki, które dbają nie tylko o swój interes ekonomiczny, ale przynoszą korzyści także najbliższemu otoczeniu, interesariuszom, pracownikom, i oczywiście klientom. Inwestując w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, wspierając tematy społecznie ważne, budując dobre relacje z otoczeniem, gabinet jest w stanie działać w sposób zrównoważony i bardziej stabilny.

Od czego zacząć działania społecznie odpowiedzialne? Od wdrożeń w samym gabinecie, edukując ekologicznie pracowników i klientów, w sposób zrównoważony zarządzając surowcami. Następny krok to działania obejmujące pracowników: przemyślane inwestycje w ich rozwój – poprzez kursy podnoszące kwalifikacje, programy integracyjne czy też wyrównujące szanse osób niepełnosprawnych. Wiele firm w branży beauty realizuje działania z zakresu wolontariatu pracowniczego, które polegają na dobrowolnej pracy załogi na rzecz określonej instytucji czy na zaangażowaniu się w akcję, i są też sposobem na integrację pracowników.

Badacze trendów przewidują, że po czasie dominacji dużej liczby reklam i treści słabej jakości oraz fake newsów do łask powrócą eksperckie rzetelne treści, które właśnie są domeną PR. Dlatego warto tworzyć wartościowe przekazy oparte na faktach, aktywnie dzielić się opiniami ekspertów i wiedzą, by budować pozycję autorytetu w branży. Już teraz widzimy, że klienci przy podejmowaniu decyzji zakupowych coraz większą wagę przywiązują do wartości, którymi kieruje się dana marka, m.in.: merytorycznego przygotowania kadry, kwestii społecznych, przestrzegania praw pracowniczych czy etyki działania. I na te właśnie działania warto zwrócić szczególną uwagę.

Agnieszka Majewska-Kunat

Ekspertka PR, trenerka biznesu, kulturoznawczyni, zajmuje się budowaniem strategii marketingowych dla firm z branży beauty.