Koszyk

Przewodnik po certyfikatach kosmetycznych

| Autor: Dagmara Rut

Spis treści:

Eco, bio, organic, vegan, fairtrade – Na półkach drogerii znaleźć można szeroką gamę kosmetyków, które różnią się nie tylko ceną, składem, opakowaniem czy przeznaczeniem, ale także tajemniczymi, na pierwszy rzut oka, znakami. Powtarzające się na różnych opakowaniach logotypy i symbole wskazują, że produkty tak oznakowane spełniają specjalne wymagania. Ale jakie? Jak nie zginąć wśród tych oznaczeń i o czym dokładnie one świadczą? Przyjrzyjmy się kosmetycznym certyfikatom z bliska.

 

Nie każdy symbol to ocena

Na początek warto zdać sobie sprawę, że nie wszystkie symbole umieszczane przez producentów na opakowaniach świadczą o tym, że produkt spełnia określone kryteria czy też nadano mu konkretny certyfikat. Część symboli jest po prostu skrótowym, obrazkowym wyrażeniem jakiejś cechy produktu i taki znak nie jest przypisany do żadnego świadectwa ani organizacji oceniającej kosmetyki. Symbole takie często są graficznie dopasowane do projektu opakowania i stanowią uzupełnienie innych informacji podawanych przez producenta.

 

Eco, bio, organic

Zanim zagłębimy się w temat kosmetyków ekologicznych, warto przyjrzeć się jeszcze trzem pojęciom, które dotyczą zarówno samych produktów, jak i ich składników.

Na opakowaniach oraz w wymaganiach organizacji certyfikujących spotkamy określenia: naturalne, ekologiczne, organiczne. Nie są to pojęcia tożsame.

Naturalne pochodzenie składnika to najbardziej ogólne określenie. Dotyczy wszystkich surowców pozyskiwanych z naturalnych źródeł (rośliny, minerały itp.).

Organiczne i ekologiczne to już pojęcia bardziej ścisłe, ponieważ odnoszą się do sposobu uprawy i przetwarzania roślin, z których otrzymuje się dany składnik. Warto o tych różnicach pamiętać, porównując kosmetyki naturalne i ekologiczne.

Warunki do spełnienia

Jedna z bardziej rozbudowanych grup certyfikatów dotyczy kosmetyków ekologicznych. Na opakowaniach takich produktów można znaleźć symbole świadczące o spełnianiu przez produkt wymogów kilku różnych organizacji:

– Ecocert – francuska organizacja przyznająca jeden z najbardziej rozpoznawalnych certyfikatów dla dwóch grup kosmetyków – naturalnych i organicznych. Kosmetyki z certyfikatem Ecocert nie mogą zawierać takich składników, jak: syntetyczne oleje, pochodne ropy naftowej, silikony, barwniki i aromaty syntetyczne. Ponadto świadectwo to jest przyznawane tylko wtedy, gdy wymagania organizacji spełnia także zakład produkcyjny – kontrolowane są procesy produkcyjne, magazynowanie surowców i wyrobów gotowych oraz wszystko, co dotyczy certyfikowanych produktów, np. opakowania;

– Cosmebio – certyfikat nadawany francuskim producentom kosmetyków, wymaga 95 proc. składników pochodzenia naturalnego, ocenia także proces produkcji i opakowania. Przyznawane certyfikaty mają dwie kategorie – Cosmebio BIO i Cosmebio ECO;

– Soil Association – organizacja z Wielkiej Brytanii nadająca certyfikaty produktom organicznym. Sprawdzeniu podlega skład i proces produkcji kosmetyku oraz pochodzenie składników;

– BDIH – niemiecka organizacja zrzeszająca producentów i firmy handlowe. Certyfikuje nie tylko kosmetyki, ale także leki i żywność. Oznaczenie BDIH świadczy o roślinnym pochodzeniu produktu i biodegradowalnym opakowaniu;

– NaTrue – międzynarodowa organizacja nadająca certyfikaty kosmetykom naturalnym w trzech kategoriach oznaczonych jedną, dwoma lub trzema gwiazdkami (od naturalnych do ekologicznych);

– ICEA – certyfikat nadawany przez włoski Instytut ds. Certyfikacji Etyki Środowiskowej kosmetykom ekologicznym, wegańskim. Instytut ten ocenia także żywność, meble, tekstylia i usługi turystyczne pod kątem ekologiczności.

W celu ujednolicenia wymagań dla ekologicznych kosmetyków powstał nowy standard – COSMOS (w wersjach NATURAL i ORGANIC), który jest uznawany przez pięć różnych organizacji certyfikujących: Ecocert, Cosmebio, Soil Association, BDIH i ICEA. Ten standard ułatwia poruszanie się w obszarze certyfikacji zarówno producentom, jak i konsumentom.

 

Inne, ale też ważne symbole

Poza oznaczeniami ekologiczności i naturalności mamy także inne, szeroko znane i ważne symbole świadczące o cechach produktu. Certyfikaty kosmetyków wegańskich to:

– Vegan Trademark – najbardziej rozpoznawalny, przyznawany przez brytyjskie Vegan Society znak dla produktów (nie dla producentów). Produkty nie mogą zawierać żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, modyfikowanych składników z genami od zwierząt oraz nie mogą być testowane na zwierzętach;

– V-label Vegan – znak nadawany przez European Vegetarian Union kosmetykom, żywności i usługom. Produkty nie mogą zawierać składników pochodzenia zwierzęcego ani GMO, nie mogą być testowane na zwierzętach;

– znak V – nadawany przez fundację Viva! Produkty muszą spełniać wymagania jak powyżej oraz nie mogą zawierać oleju palmowego.

W Unii Europejskiej kosmetyki nie mogą być testowane na zwierzętach, a mimo to część produktów ma oznaczenia o treści cruelty-free. Jest to spowodowane tym, że zakaz testowania obowiązuje od 2013 roku, a na rynku mogą znajdować się produkty wprowadzone wcześniej oraz tym, że zakaz odnosi się do produktów, a nie do ich składników.

Najpopularniejsze w tej grupie:

– PETA – przyznawany przez międzynarodową organizację People for Ethical Treatment of Animlas. Wymaga wykazania wszystkich stosowanych przez producenta składników z informacjami o braku testowania ich na zwierzętach oraz wyklucza sprzedaż produktów do Chin;

– Animal Friendly Natural Cosmetics – przyznawany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Przeciwko Testowaniu Kosmetyków na Zwierzętach. Wymaga wykazania, że składniki użyte do produkcji nie były testowane na zwierzętach po 1979 roku i wyklucza sprzedaż do Chin;

– Leaping Bunny – przyznawany przez koalicję różnych organizacji na całym świecie, w której działa m.in. Fundacja Viva! Wymaga zobowiązania do wyeliminowania testów na zwierzętach zarówno dla produktów, jak i dla składników.

Na deser mamy jeszcze certyfikaty sprawiedliwego handlu. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest FAIRTRADE – certyfikat, który zapewnia sprawiedliwe warunki handlowe dla rolników i pracowników, godziwe warunki pracy, bezpieczeństwo relacji handlowych dla tej grupy, która bywa najbardziej marginalizowana w systemie handlowym.

 

Z certyfikatem czy bez?

Wybierając kosmetyki, kierujemy się wieloma aspektami. Możemy znaleźć produkty o dobrym składzie i działaniu, które jednak certyfikatów nie posiadają. Ale jeśli chcemy mieć pewność co do spełniania przez produkt ważnych dla nas wymagań, to certyfikaty są pomocne – organizacje, które je przyznają, sprawdzają producenta w naszym imieniu.

Jeśli chcemy mieć pewność co do spełniania przez produkt ważnych dla nas wymagań, to certyfikaty są pomocne – organizacje, które je przyznają, sprawdzają producenta w naszym imieniu.

 

Dagmara Rut

Doktor nauk chemicznych, technolożka działu R&D w Laboratorium Kosmetycznym AVA, w branży kosmetycznej od ponad sześciu lat, w chemicznej od zawsze.