CO NOWEGO W BRANŻY MAKIJAŻU PERMANENTNEGO – W jakim kierunku rozwija się sektor usług PMU? Co będzie wyraźnym trendem w kontekście estetyki wykonywanych przez specjalistów makijaży? Jakie preferencje klientów będą wyznaczać nowe kierunki PMU? Co z edukacją, zmianami przepisów i ich wpływem na działania linergistów? Jakie znaczenie mają terapie łączone i pielęgnacja przed, w trakcie i po zabiegu? I wreszcie, czy wybór PMU jako ścieżki rozwoju zawodowego to przyszłościowy kierunek?
Zapoznajcie się z opiniami ekspertów branży!
„Trendy w makijażu permanentnym nieustannie się zmieniają. Dzisiaj pigmentujemy bardziej świadomie, lepiej znając budowę skóry, składy stosowanych pigmentów, potrafimy z zadowalającym efektem pracować różnymi technikami. Jedno jest pewne: dominującym trendem są naturalnie wyglądające brwi, kolor pigmentu idealnie dopasowany do subtonu skóry i naturalnych włosków na łuku brwiowym klientki. Modne usta to te w kolorze zbliżonym do naturalnej czerwieni wargowej lub idące w odcienie nude. Na powiekach króluje rozcieniowana kreska, która w wieńcu rzęs jest czarna, przechodząca na powiece w kolor głębokiego brązu. W mikropigmentacji trzymamy się sztywnej zasady, mniej znaczy więcej”.
EWA ŚCIESZKA | Właścicielka firmy Hanami. Kosmetolog, linergistka z wieloletnim zawodowym doświadczeniem. Mistrzyni Polski w makijażu permanentnym. Międzynarodowy trener makijażu permanentnego. Wykładowca akademicki. www.hanamipigments.eu
„Dominujące trendy, nie zmieniające się od kilku lat, to dążenie do jak najbardziej naturalnego wyglądu. Dzięki nowoczesnej technologii wykorzystywanej w produkcji kartridży możemy budować wszystkie efekty niczym malarz, który zawsze wybiera odpowiedni pędzel do tworzenia swojego dzieła. Im bardziej będziemy poszerzać świadomość linergistek w zakresie wyboru odpowiednich narzędzi, tym ich praca będzie bardziej twórcza i przewidywalna”.
MARTA ZIÓŁKOWSKA | Pedagog, kosmetolog, absolwentka Sapu. Dziewięć lat doświadczenia jako linergistka, szkoleniowiec, trener Peramblend i Kwadron. Odznaczenie Beauty Metamorphosis 2018, Make Up Pro artist. www.kwadron.pl
„Zbliżający się wielkimi krokami 2022 rok to w pewnością wielki come back naturalności, co niezmiernie mnie cieszy. Na salony powraca moda na dyskretne i jednocześnie efektowne podkreślenie urody – hitem będzie więc technika pigmentacji brwi metodą włosa. W dalszym ciągu w czołówce trendów będą usta w naturalnej kolorystyce, czyli tzw. nude lips. Jeśli chodzi o pigmentację powiek, zauważyłam duży wzrost zainteresowania kolorową pigmentacją – jak widać, potrzebujemy więcej koloru w tych pandemicznych czasach. Moim zdaniem metoda pigmentacji włosa oraz powieki w stylu butterfly będą wiodły prym w trendach estetycznej mirkopigmentacji w nadchodzącym nowym roku”.
PAULA ELIASZ | Licencjonowana linergistka z ponad 11-letnim doświadczeniem. Kosmetolog. Dyplomowany trener PMU. Absolwentka kosmetologii medycznej. Twórczyni marki Art Pmu. Założycielka ArtPmu Academy oraz rocznej szkoły PMU. Specjalizuje się w mikropigmentacji medycznej i rekonstrukcyjnej. Twórczyni autorskich metod pigmentacji, finalistka mistrzostw PMU. Ambasadorka Polski PMU w Rosji.
„Makijaż permanentny intensywnie ewoluuje z roku na rok. Aktualny trend w tej dziedzinie upiększania jest zdecydowanie odmienny od agresywnego tatuażu kosmetycznego, który kilkanaście lat temu gościł na twarzach klientek PMU. Rozwój technik i metod pigmentacji oraz oczekiwania klientek i klientów wskazują na to, iż najbliższe lata będą przebiegać pod znakiem subtelnego i niezauważalnego wręcz makijażu permanentnego. Dążenie do naturalnego efektu zabiegów PMU będzie owocowało delikatnymi metodami pracy. Będą przeważały techniki pigmentacji wydobywające z urody naturalne piękno, do których należą brwi podkreślone za pomocą imitacji włosków lub delikatnego pudru, oczy zaznaczone subtelnym eye-linerem, głównie w linii rzęs, oraz akwarelowe i bezkonturowe usta. Coraz więcej mężczyzn będzie odważniej korzystać z usług linergistów, bo już dziś makijaż permanentny nie jest zarezerwowany tylko dla kobiet. Dlatego w przyszłości najbardziej pożądany będzie subtelny look PMU”.
DARIA JURAŁOWICZ-BORATYŃSKA | Kosmetolog, trener, mistrzyni PMU. Twórczyni techniki mikropigmentacji piegów oraz brwi u pacjentów z alopecją. Jedna z niewielu linergistek na świecie zajmujących się pigmentacją dzieci z alopecją. Właścicielka LE CONTOUR w Legionowie.
„Makijaż permanentny nie powinien opierać się na chwilowych trendach – ze względu na swoją trwałość powinien być oparty na ponadczasowych kanonach, niezmiennie dopasowany do urody, osobowości, harmonizować z indywidualnym stylem, korygować niedoskonałości w symetrii, kształtach i barwach. Jednakże tak w makijażu, jak i w mikropigmentacji odczuwalne są trendy wynikające z promowanych szerzej technik, kolorystyki, jak i ogólnej, sezonowej mody. Moda na zbyt szerokie, karykaturalne niekiedy brwi ustępuje miejsca pięknej i szlachetnej naturze metody włoskowej, hybrydowej bądź elegancji pudrowych technik. Oczy w zależności od preferencji będą nadal podkreślane intensywnie poprzez wyciągnięcie kreski lub też wycieniowanie powiek. Jednak przodująca okaże się naturalna kreska między rzęsami, pięknie i ponadczasowo dodająca świeżości spojrzeniu. W mikropigmentacji ust również odczuwalne będą dwa skrajne bieguny, delikatność naturalnych bezkonturowych efektów lub też zgodnie z światowymi trendami perfekcja intensywnie zapigmentowanych ust z efektem lip light”.
IWONA MARCINIAK | Mistrzyni PMU, linergistka i trenerka z ponad 20-letnim doświadczeniem. Założycielka i właścicielka ARTiSPA® Iwona Marciniak International Training Centre & Beauty Salon. Od lat uczy sztuki makijażu permanentnego i wykonuje zabiegi PMU na całym świecie. Jurorka mistrzostw, międzynarodowy ekspert PMU.
„Kierunek rozwoju branży PMU w 2022 r. to wszechstronność. Z pewnością wszelkiego rodzaju szkolenia i działania edukacyjne nadal będą mocno osadzone w sferze ONLINE. Osobiście nad tym ubolewam, nie wiem, czy idzie to w dobrym kierunku, szczególnie jeśli chodzi o osoby początkujące, które powinny mieć możliwość dokładnej weryfikacji swoich pierwszych kroków i postępów. Coraz większego znaczenia nabiera też posiadanie umiejętności fotograficznych. Doskonały linergista bez dobrej jakości zdjęć może niewiele zdziałać w nowym roku. Jeśli chodzi o trendy w estetyce PMU, to wyznaczają je kobiety, ja się dostosuję, aby spełniać ich wymagania 🙂 A już całkiem poważnie, jesteśmy przesyceni sztucznością, więc w 2022 r. chyba w końcu przyszedł czas na naturalne podkreślanie piękna”.
SZYMON ELIASZ | Licencjonowany linergista i trener PMU. Założyciel marki ArtPMU. Specjalizuje się w usuwaniu makijażu permanentnego i tatuażu oraz trychopigmentacji. Prelegent międzynarodowych konferencji, juror mistrzostw. Twórca Removera i lasera ArtPmu. art-pmu.pl
„Z roku na rok pigmentacja staje się coraz bardziej świadoma. Dostęp do coraz szerszej wiedzy w świecie PMU daje nam ogromną przestrzeń, by udoskonalać swój warsztat pracy nie tylko pod kątem technik i metod samej pigmentacji, ale też w kontekście pielęgnacji skóry w trakcie i po zabiegu. Dobrze nawilżona, nie straumatyzowana skóra jest kluczem do pięknych rezultatów końcowych. Coraz więcej specjalistów podkreśla, jak ważną kwestią podczas gojenia jest niedoprowadzanie do zaschnięcia osocza w miejscu pigmentacji. Unikamy wówczas odparzenia skóry, które wydłużyłoby gojenie oraz sprawiło, że w skórze zostałaby mniejsza ilość pigmentu. Podczas naruszenia ciągłości skóry dochodzi do zachwiania się naturalnej bariery hydrolipidowej. Odpowiednio dobrany kosmetyk utrzyma jej poziom nawodnienia. Cieszy mnie, że pielęgnacja przed- i pozabiegowa jest coraz wyraźniej doceniana. Rozwój tej dziedziny PMU już owocuje wprowadzaniem coraz doskonalszych produktów i procedur i jestem przekonana, że ten trend utrzyma się także w nowym roku”.
ALICJA MICHALAK | Kosmetolog, linergistka, trenerka PMU, właścicielka Studia ODNOVA, założycielka AM Akademia – akademii szkoleniowej PMU. Autorka publikacji, prelegentka, inicjatorka Showroom PMU Conference. https://kosmetykipmu.pl/
„PMU opiera się na kreatywności. Mamy więc pełne prawo oczekiwać, że 2022 r. przyniesie ze sobą nowe i ciekawe rozwiązania w zakresie technik pigmentacji i osiąganych dzięki nim efektów. Zmiany zachodzą również w zakresie obszaru, celu i profilu klienta. Pigmentacje paramedyczne – areola, trychopigmentacja czy odtwarzanie płytki paznokciowej – to coraz częstsze działania w naszej branży, warto też dostrzec, że z pigmentacji brwi i ust coraz śmielej korzystają również mężczyźni. Coraz częściej będziemy wykorzystywać w PMU zabiegi mikronakłuwania wraz ze wspierającymi je terapiami tkankowymi. Przygotowanie skóry do zabiegu PMU jest czymś naturalnym, a w przypadku skóry dotkniętej urazem zabiegi mikronakłuwania są po prostu nieocenione. Rośnie liczba zabiegów PMU i wraz z nimi liczba pigmentacji do usunięcia – w kręgu naszego zainteresowania będą więc metody usuwania pigmentacji, w tym łączone. UE zafundowała nam nową regulację o pigmentach, abstrahując od kwestii technicznych, co powinien zrobić producent, a co linergistki, dla naszej pracy ważny jest aspekt efektywności pigmentów po ich dostosowaniu do wymogów unijnych. I obawiam się, że w tym zakresie możemy spodziewać się mniej przyjemnych niespodzianek – wykluczenie ponad 30 substancji barwiących oraz niektórych spoiw w pigmentach musi się przełożyć na nowe ich formuły. A z nowym jest jak z nowym, przyjdzie nam się poznawać na nowo. W dłuższej perspektywie z całą pewnością te zmiany przyniosą pozytywne efekty – konieczność poszukiwań nowych rozwiązań w pigmentach, na które aktualnie nie było czasu i możliwości, ale również wprowadzenie obowiązków informacyjnych – tych producenckich, ale i wobec klienta. To wszystko ma szansę dać duży pozytywny impuls rozwoju. Coraz więcej Europejczyków chce mieć tatuaż lub PMU. Według szacunków UE w perspektywie kilku lat przybędzie nam ponad kilkadziesiąt milionów nowych klientów… a to oznacza, że wybór PMU jako ścieżki rozwoju zawodowego to dobry wybór”.
PAWEŁ PAWŁOWSKI | Prawnik, od ponad 20 lat w branży beauty. Jego zainteresowania skupiają się wokół pigmentów, urządzeń PMU. Wraz z Katarzyną Pawłowską prowadzi w Toruniu PERMANENT MAKE-UP ACADEMY KATARZYNA PAWŁOWSKA oraz zajmuje się dystrybucją marki CLINITA. www.facebook.com/ClinitaPoland