Koszyk

Rewolucja VAT 8%

| Autor: Michał Łenczyński

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są korzyści w związku z obniżką VAT-u do wysokości 8 proc.,
  • na które zabiegi obowiązuje nowy VAT,
  • czy ta korzystna zmiana jest już na stałe.

Cztery lata walki, potu i łez, ale w końcu się udało: VAT w wysokości 8 proc. na usługi kosmetyczne stał się rzeczywistością. To epokowy sukces, na który pracowała cała branża beauty, a teraz każdy właściciel salonu może odetchnąć z ulgą i cieszyć się większymi zyskami. Co 8-procentowy VAT oznacza dla Twojego gabinetu? Jak obniżka podatku wpłynie na Twój biznes, nawet gdy nie płacisz VAT-u? Na co dokładnie go obniżono? Jak się przygotować, czego się spodziewać i co nas zaskoczy?

Już 25 maja 2024 r. co trzeci salon wykonał znacznie niższy przelew do urzędu skarbowego. To oszczędność 15 proc. przychodu i można ją wyraźnie zauważyć na koncie bankowym. Wiele salonów zorientowało się, że VAT-u w ogóle nie płaci bądź nawet państwo wykonało dla salonu… przelew zwrotu! Dzieje się tak wtedy, gdy mamy wiele faktur na 23 proc. Będąc płatnikami VAT, możemy je odliczyć od przychodu. Jeśli więc tak „uzbierany” VAT w wysokości 23 proc. przewyższa naliczony 8-proc., należy nam się zwrot, o który możemy wnioskować.

Nawet jeśli nie płacisz VAT-u, już dziś z niego korzystasz i będziesz przez lata

Wspólnie rozwiejmy pewien mit: nie-VAT-owiec skorzysta tak samo. Bezpośrednio za kilka lat, ale pośrednio korzysta już teraz.

W 2020 r. 19 proc. to podatnicy VAT-u – badanie-ankieta CAWI Beauty Razem z 10.2020
W 2024 r. 33 proc. to podatnicy VAT-u – badanie-ankieta CAWI Beauty Razem z 02.2024
W 2030 r. 94 proc. mogą stanowić podatnicy VAT-u – prognoza, jeśli zamrożony limit zwolnienia nadal nie nadąży za inflacją

VAT 8 proc. dotyczy nas wszystkich – bo wszyscy będziemy VAT-owcami.

Gdy 18 lat temu – od 2006 roku – fryzjerstwo zaczęło cieszyć się obniżonym VAT-em (ówczesne 7 proc., dzisiejsze 8 proc.), o 15 proc. wzrosło legalne zatrudnienie i o tyle zmniejszyła się szara strefa. Pomimo faktu, że tylko co dziesiąta fryzjerka była płatnikiem VAT-u.

Nie było dotąd niczego tak demotywującego, jak obserwowanie w grupach lokalnych ogłoszeń „paznokcie po 30 złotych”. Taka nieuczciwa konkurencja, poniżej kosztów legalnej działalności, była błędnym kołem. Napędzali je sami klienci, korzystając z tańszych usług. Dziś każdy będzie obserwował ponad 15 proc. mniej takich ogłoszeń i będzie tracił ponad 15 proc. mniej klientek na rzecz szarej strefy.

Naszą wspólną rolą jest edukować o korzyściach z otwierania firm i legalnej działalności. Wtedy tego typu ogłoszenia zmniejszą się o 30, 50, a nawet 90 proc.! Wszyscy będziemy też obserwować większe zainteresowanie klientek naszymi usługami – czy to fryzjerskimi, czy kosmetycznymi. Mówiąc obrazowo, w portfelach klientek będzie o 15 proc. więcej pieniędzy, które mogą efektywnie wydać u nas, niż byłoby bez tego fiskalnego sukcesu branży. Klientki będą o 15 proc. chętniej korzystać z naszych usług, niż by korzystały. W mentalności wielu z nich utrwali się, że z naszych usług nie trzeba rezygnować.

Nasze salony, oprócz wyższych wpływów, przyniosą także 45 tys. nowych miejsc pracy. To osoby, które będziemy musieli przyjąć, zatrudnić i wyszkolić, by obsłużyć rosnący popyt. Bez względu na to, czy znaleźliśmy się już w gronie VAT-owców, czy działamy we fryzjerstwie lub kosmetyce, czeka nas hossa.

Na które dokładnie zabiegi wszedł w życie zmieniony VAT?

Fake newsy zalały internet! Powiela je nie tylko branża, ale nawet prawnicy, doradcy, czy… portale księgowe. Powołują się przy tym na wywiady, wcześniejsze artykuły czy opisowe uzasadnienia projektu rozporządzenia. Faktycznym adresem, gdzie można znaleźć stosowny akt prawny, jest Dziennik Ustaw 2024 poz. 387. Chodzi o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, a w szczególności jego załącznik:

Źródło: Dziennik Ustaw 2024 poz. 387, fragment załącznika do rozporządzenia dotyczący branży beauty, wg koncepcji Beauty Razem.

I tutaj pojawia się problem – czym jest „pozostała usługa kosmetyczna” i jaka jest granica stosowania stawki? Rozporządzenie jest czytelne, ale obecnie Krajowa Administracja Skarbowa nie wydała jeszcze żadnych WIS-ów (Wiążące Informacje Stawkowe – przyp. red.) dotyczących konkretnych zabiegów, dlatego każda dotychczasowa informacja w odniesieniu do zabiegów jest na razie spekulacją. W branży istnieje wiele zabiegów z pogranicza tych kategorii, a za ustawienie ich po właściwej stronie granicy – a co za tym idzie, stosowanie prawidłowej stawki VAT – odpowiadasz Ty. Możesz w tym celu wystąpić o WIS dotyczący Twoich konkretnych zabiegów, w czym pomoże Ci prawnik lub księgowa.

W sposób ścisły aktualizujemy aktualną bazę WIS-ów, lecz one jeszcze nie istnieją.

Każda pozycja „pozostała usługa kosmetyczna” mieści się w zakresie 8-procentowego VAT-u, lecz wykluczone są usługi już sklasyfikowane w innych PKWiU, opodatkowanych inną stawką. Przykład: piercing wykonany przez piercera (PKWiU 96.09.19.0) nie może stosować stawki 8 proc., ale podobny zabieg kosmetyczny wykonany przez kosmetyczkę w salonie kosmetycznym – już tak. Poszerzenie zakresu obowiązywania obniżonego podatku VAT to ciężka praca na kolejne lata.

Czy obniżony VAT będzie z nami już zawsze?

Polskie rozporządzenie to sprytny trik. Unia dopuściła obniżenie stawki „wbrew” katalogowi z dyrektywy, jeśli zrobiło to już inne państwo. Ministerstwo Finansów powołało się na precedens z Irlandii. Dziś w Polsce cieszymy się obniżką podatku, ale nie wiemy, co przyniesie jutro. Jeśli Unia zaneguje nasze rozwiązanie i nie uzyskamy skutecznych rzeczników naszej sprawy, jeśli nie zarejestruje się dużo więcej legalnych działalności i budżet nie zyska, jeśli pojawi się duży opór społeczny („podwyższyli na żywność, a obniżyli na makijaż”), jeśli nie będziemy w stanie wystarczająco klarownie tłumaczyć społeczeństwu, że to win-win nie tylko dla nas, ale też dla budżetu, gospodarki i klienta – obniżka podatku w dalszych latach może być zagrożona.

Jej utrzymanie będzie możliwe, jak cała branża okaże jedność – tak, jak odbywa się to od czterech lat. Dlatego zachęcamy Cię do włączenia się w ten proces, bo dbając o branżę, dbasz o siebie. Niemożliwe stało się faktem, bo to właśnie Ty w sukces związany z VAT-em włożyłaś cząstkę swojego serca.

Michał Łenczyński

Człowiek Roku Branży Beauty, Osobowość Roku Biznesu Beauty, najpopularniejszy w kraju branżowy ekspert stale goszczący w 200 polskich i międzynarodowych mediach. Założyciel i lider Beauty Razem. Trener charyzmy, marki osobistej, relacji i biznesu. Związany z Branżą od 40 lat, w tym ponad 20 jako szef salonu i akademii. Zapobiegł trzeciemu lockdownowi branży, wynegocjował 1.000.000.000 zł wsparcia finansowego, współtworzył wytyczne sanitarne i pilotował z ramienia branży ostateczne zniesienie restrykcji Covid w salonach. Pomysłodawca akcji Beauty dla Ukrainy.