Koszyk

Promocje w salonie kosmetycznym

| Autor: Żaneta Stanisławska

Wysoka sprzedaż usług i produktów, rosnące grono stałych klientów, ich satysfakcja i zadowolenie – czy to nie te czynniki wzmacniają naszą wiarę w dobrze wykonywaną swoją pracę? Na pewno! Ale nie możesz osiąść na laurach. Prowadząc salon beauty – podobnie jak w każdym innym biznesie – cały czas musisz robić wszystko, by pozostawić w tyle Twoją konkurencje i zdobywać nowych klientów. Jak tego dokonać? Jednym z często stosowanych rozwiązań są akcje promocyjne. O tym jak je umiejętnie stosować pisze Was Żaneta Stanisławska.

Działania promocyjne nieodzowne narzędzie marketingowe w salonie beauty. Mimo to musicie pamiętać, aby każda akcja była nie tylko korzystna dla Twoich klientów, ale również i dla Twojego biznesu. Eksperci są zgodni – promocje warto ustalać na te zabiegi, które np. nie cieszą się zbyt dużą popularnością lub są poza zasiegiem finansowym większości klientów. Skonstruowane w myśl tej zasady, przyniosą Ci wymierne korzyści.
Zdarza się często, że niską popularnością cieszą się nowe zabiegi, dopiero co wprowadzone do oferty. Postaraj się spojrzeć optymistycznie na tego typu sytuacje i zorganizuj spotkanie dla klientów w swoim salonie. Podczas wydarzenia zaprezentuj nowy zabieg na modelce oraz wręcz upominki (gifth packi), wśród których znajdzie się m.in. okazyjny rabat na prezentowany zabieg. Tego typu akcja zachęci klientów do skorzystania z zabiegu, a także zbuduje w nich zaufanie do Twojego salonu.
 
Akcje promocyjne to działania, które nie tylko nakręcają sprzedaż i  przyciągają nowych klientów, ale budują również świadomość naszej marki.
 
 
Zachowaj umiar
Kolejna ważna zasada: nie organizuj promocji zbyt często. Optymalnym rozwiązaniem są maksymalnie dwie oferty w miesiącu. Pamiętaj też o tym, że aby zdobyć zainteresowanie daną akcją, musisz się czytelnie komunikować z potencjalnymi odbiorcami Twoich działań.
Potrzebujesz na to czasu oraz narzędzi, o których przeczytasz już za chwilę. 
Kiedy dajemy klientom zbyt wiele możliwości, zazwyczaj spotykamy się z wątpliwościami, brakiem zdecydowania i kalkulacją korzyści każdej z ofert. Dlatego przygotowując promocje, najlepiej ograniczyć się do mniejszej liczby i postawić na język korzyści. Twoja oferta musi więc zawierać konkretne informacje na temat tego, co zyska konsument korzystając z Twoich usług. Jeśli oferta będzie atrakcyjniejsza niż propozycja konkurencji (ale dalej opłacalna dla Twojego biznesu), bez dwóch zdań klient przyjdzie właśnie do Ciebie.
 
Przejrzyste warunki
Regulamin promocji jest następną rzeczą, która nie może zostać pominięta podczas jej przygotowywania. To dokument, który powinien być tworzony i szczegółowo dopracowywany przy każdej akcji. Ważne by był dostępny do wglądu dla wszystkich klientów. Dlatego najlepiej umieścić go na swoim blogu, stronie internetowej. Egzemplarz regulaminu powinien także znaleźć się w Twoim salonie. Zasady korzystania z promocji powinny być proste i zrozumiałe. Nie wymagaj i nie oczekuj od swoich klientów zbyt dużej liczby działań, które musieliby podjąć, aby skorzystać z promocji. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że z niej zrezygnują.
Dobre rozwiązania to np.: rabat na drugi zabieg; okazyjny rabat na daną usługę czy zniżka dla klientki, która przyprowadzi koleżankę. Poinformujcie o zasadach skorzystania z promocji w social mediach, jeśli właśnie tam promujecie swoją akcję. Czujesz, że wszystko robi się jaśniejsze? To dobrze. Teraz czas na niezawodne narzędzia do komunikowania o okazjach w salonie. Gotowa?
 
Regulamin promocji
Regulamin musi być czytelny i prosty. Ważne, by był dostępny do wglądu dla wszystkich klientów – powinien być zamieszczony na Twojej stronie www, blogu, fan page’u a także w formie papierowej w salonie. Zasady korzystania z promocji powinny być jasne i proste. Narzucając zbyt wiele warunków zawartych w licznych podpunktach, osiągniesz odwrotny do zamierzonego efekt. Większość klientów nie zainteresuje się akcją, która wymaga od nich podjęcia zbyt wielu działań.

Aby odpowiednio stargetować post dotyczący akcji promocyjnej w Twoim salonie i zdobyć nowych klientów musisz jasno określić do jakiej grupy kierujesz daną ofertę. Narzędzia reklamowe facebooka dają możliwość szczegółowego targetowania.

Reklama targetowana na Facebooku
Jeśli prowadzisz swój fanpage na Facebooku, na którym informujesz o wszystkich najważniejszych wydarzeniach w Twoim gabinecie to znaczy, że trzymasz rękę na pulsie i wiesz, jak ważna jest prezentacja w kanałach social media. Jednak w wyniku ostatnich zmian algorytmów na facebooku profile firmowe z pewnością odnotują ok. 20-proc. spadki aktywności odbiorców. Antidotum na to zjawisko, może okazać się reklama targetowana na facebooku, która już od jakiegoś czasu stanowi podstawowe narzędzie marketingowe w biznesie. Jak w takim razie odpowiednio stargetować post dotyczący akcji promocyjnej w Twoim salonie i zdobyć nowych klientów? Odpowiedź na to pytanie należy wyłącznie do Ciebie. Musisz jasno określić, jaka grupa konsumentów obecnie odwiedza Twój salon. Czy są to w przeważającej mierze kobiety, a może znaczącą grupę stanowią mężczyźni? W jakim są wieku? Z jakich ofert najczęściej korzystają? Czym się interesują? Czy mają dzieci? Jak się zachowują? Następnie zadaj sobie pytanie: do jakiej grupy kierujesz Twoje usługi.Czy pożądana dla danej promocji grupa docelowa pokrywa się z aktualną, czy nie. Jeśli nie, stargetuj post pod kluczową grupę oraz tę aktualną. Jeśli zakładasz, że na reklamę przeznaczysz np. 50 zł, podziel sumę na dwie równe części – 25 zł na swoich docelowych konsumentów, a drugie 25 na aktualnych. Narzędzia reklamowe facebooka dają możliwość szczegółowego targetowania. Dzięki filtrowi „zainteresowania” możesz określić, czym interesuje się Twój odbiorca. Jeśli wiesz, że większość stanowią młode matki, możesz w filtrze „zainteresowania” wybrać np. marki skierowane do maluchów – zakładając, że Twoje adresatki mogą je obserwować. Innym rozwiązaniem są marki kosmetyczne, jakimi kobiety się interesują. W taki sposób testujesz swoje działania i sprawdzasz, która grupa najlepiej reaguje na Twoje reklamy.
 
 
SMS marketing i newsletter
 
Telefon komórkowy, a właściwie smartfone stał się nieodłącznym elementem naszego życia. Dlatego warto wykorzystać go jako narzędzie do komunikacji z klientem. Zaważyłaś, że ludzie coraz częściej piszą niż dzwonią do siebie? Dostosuj swoją taktykę do tego zjawiska. Przeprowadzasz w salonie event lub promocję? Poinformuj o tym swoich stałych gości za pomocą SMS-a. Innym rozwiązaniem jest program lojalnościowy, który na pewno nie gwarantuje, ale daje dość dużą pewność, że klienci nie przejdą do konkurencji. Możesz stworzyć subtelne, eleganckie wizytówki, na których np. za każde 50 zł wydane na zabieg konsumenci będą dostawać pieczątki. Za każde uzbierane 10 pieczątek klienci zyskują 50 proc. rabatu na wybrany zabieg. Jeśli Twój salon stawia na nowoczesność w komunikacji, a klientami są głównie młodzi ludzie, możesz zlecić stworzenie aplikacji lojalnościowej – pieczątki zastąpią wówczas punkty zbierane w apce na smartfona. 
Wprowadzając program lojalnościowy, niezależnie od jego formy, możesz stworzyć krótką ankietę wraz z prośbą o pozostawienie e-maila oraz numeru telefonu, pod warunkiem, że konsument zgadza się na otrzymywanie informacji o ofertach promocyjnych Waszego salonu.
Dzięki ankiecie możesz dowiedzieć się, jak goście postrzegają jakość oferowanych w salonie usług, a także pozyskać dane kontaktowe, które umożliwią Ci informowanie ich o nadchodzących okazjach.
 

Ochrona danych osobowych

Przy wszystkich działaniach marketingowych, wymagających podania przez klientów danych osobowych, numerów telefonów czy adresów e-mail oraz tych sytuacjach, w których chcesz wysyłać klientom regularne informacje pamiętaj o konieczności posiadania odpowiednich zgód na przetwarzanie danych osobowych, oraz przechowywanie ich w sposób zgodny z aktualnymi przepisami. To bardzo ważne!
 
 
Akcje promocyjne to niezbędne narzędzie marketingowe w każdym biznesie, który opiera się na usługach. Ważne by były to działania przemyślane, skrojone na miarę i odpowiednio skomunikowane. Jeśli do tej pory nie doceniałaś ich potencjału, spróbuj wykorzystać powyższe rady i nie zniechęcaj się, jeśli któraś a akcji „nie wypali” tak, jak planowałaś. Z biegiem czasu i kolejnych projektów, zyskasz doświadczenie i większą łatwość przewidywania. Powodzenia!

Żaneta Stanisławska

Wykładowca akademicki, trenerka z zakresu microblading, makijażu permamentnego i mikropigmentacji medycznej. Ma na koncie założenie trzech firm – Broadway Beauty, NaNo Medic i I am Beauty. Ponad 10 lat doświadczenia w branży beauty & SPA. członek SPCP USA , redaktor naczelna i twórca magazynu o makijażu permanentnym i mikropigmentacji medycznej FOREVER.