Koszyk

Postaw na PR!

| Autor: Agnieszka Majewska-Kunat


Z tego artykułu dowiesz się:

• Co oznacza Public Relation (PR)?
• Co zrobić aby Klienci bardziej ufali Twojej marce?
• Czy warto inwestować w modernizację strony WWW?

WSZYSTKO O DZIAŁANIACH PUBLIC RELATION (cz. 1) ‒ Dziś marki towarzyszą nam niemal na każdym kroku, ale tylko najsilniejsze zapadają w pamięć na dłużej. Z markami, które nie zawiodły naszego zaufania, często łączy nas długa relacja, być może na całe życie. Z kolei marki, które nie spełniły składanych obietnic, kojarzyć się będą jedynie z pustymi sloganami reklamowymi. Pozostaną one przelotną znajomością, która szybko odejdzie w niepamięć…

Podczas gdy nadrzędnym celem działań promocyjnych jest sprzedaż produktów i usług, celem PR jest jak najlepsza prezentacja firmy, zyskanie przychylności dla jej działań i zbudowanie dobrych relacji z odbiorcami. Reklama funkcjonuje dzięki płatnym ogłoszeniom, z kolei dobrego PR nie da się kupić, trzeba na niego zapracować. Jednak warto to zrobić, ponieważ sama reklama dziś nie wystarczy. Może się bowiem okazać, że inwestując coraz większy budżet w reklamę gabinet dalej nie będzie miał dobrego wizerunku, ponieważ zawczasu nie zadbał o swój PR. Zatem zostań swoim własnym PR-owcem, rozpocznij przygodę z działaniami PR, poznaj główne jego narzędzia, by już dziś, krok po kroku, świadomie budować mocny, wyróżniający i wiarygodny wizerunek gabinetu.

„Ostatniego dolara z budżetu marketingowego wydałbym na PR”
 Bill Gates

Aby unaocznić, czym różni się PR od reklamy, warto sięgnąć do słów Sylvii H. Simmons, która doskonale pokazała tę subtelną różnicę w obrazowy sposób: „Jeśli mężczyzna na randce opowiada o sobie i o tym, co osiągnął w życiu, mówi, jak jest przystojny i inteligentny – mamy do czynienia z reklamą. Jeśli ktoś inny mówi, jak przystojny i inteligentny jest mężczyzna, z którym przyszłaś na randkę – to właśnie jest PR.”

Badania wykazują, że większość klientów decyduje się na wybór usług lub produktów firm, które już znają i które kojarzą się im z konkretnymi korzyściami. Obecnie, kiedy tempo zachodzących zmian niezwykle przyspieszyło, konsumenci chcą dokonywać świadomych wyborów, by nie marnować czasu i pieniędzy na nietrafione decyzje. Znana marka jest dziś istotnym drogowskazem: gdy ufają marce, nie muszą analizować podobnych produktów.
Punktem wyjścia do budowania silnej marki są właśnie działania PR, bowiem znajomość narzędzi PR pozwala tworzyć marki oparte na unikalnych wartościach, które wyróżniają się swoim indywidualnym stylem komunikacji.

Co oznacza Public Relation (PR)?

Są to działania komunikacyjne, których głównym celem jest zbudowanie pozytywnego i wiarygodnego wizerunku marki – tak wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Kluczowe jest, aby potencjalni i stali klienci, kontrahenci, partnerzy biznesowi, ale też pracownicy, mieli dobre skojarzenia z marką i ją cenili. By rozpocząć działania PR należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: co chcemy, aby mówiono o naszej marce; dlaczego chcemy, aby to mówiono oraz jakimi kanałami będziemy o niej mówić. Przy udzielaniu tych odpowiedzi warto wziąć pod uwagę działania swojej najbliższej konkurencji, przyjrzeć się im i dokładnie je przeanalizować. Na bazie tego wyodrębnić swoje kluczowe przewagi konkurencyjne, bowiem zależy nam, aby nasz przekaz był wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju. Znajomość mocnych i słabych stron swojej marki pozwala dobrze dopasować przekaz komunikacyjny do proponowanych przez gabinet usług i produktów.

Stwórz unikalną historię

Z pewnością warto chwilę poświęcić na stworzenie ciekawej historii gabinetu. Dobrze napisana historia uwiarygodni markę oraz pokaże jej „ludzkie” oblicze. Klienci bardziej ufają marce, za którą stoi wyjątkowa i odróżniająca od innych historia. Opisz więc w kilku zdaniach: Kiedy i dlaczego powstał gabinet? Jaka idea przyświecała jego twórcom, jakie wartości są dla Was ważne? Na jakie potrzeby mają odpowiadać proponowane usługi? Co jako załogę Was inspiruje, jaką macie misję, do czego dążycie?
Taką własną historię warto systematycznie pokazywać np. poprzez social media (ciekawe chwile, przełomowe momenty z naszej historii), a na stałe zamieścić ją na WWW.

Buduj rozpoznawalność

Jednym z kluczowych elementów działań PR jest nawiązywanie i rozwijanie relacji z mediami. Zastanów się, czy w Twoim gabinecie są tematy, które możesz nagłośnić medialnie za pomocą m.in. informacji prasowej rozsyłanej do dziennikarzy; komentarzy eksperckich, w aktualnie poruszanych przez media tematach; case studies nowatorskiego zabiegu lub rozwoju własnego biznesu. Jeżeli wybranego dziennikarza np. z mediów lokalnych czy branżowych zaciekawi Twój materiał i go wykorzysta – zyskasz darmowe dotarcie do danej grupy docelowej i jednocześnie pokażesz się w mediach jako ekspert. Dodatkowo takim działaniem budujesz pozytywne skojarzenia z marką w umysłach czytelników.

 

Inwestuj we własny content

Być może w Twojej głowie pojawiło się pytanie, czy wciąż warto inwestować w modernizację strony WWW lub bloga. Odpowiedź brzmi ‒ zdecydowanie warto, ponieważ wzrasta rola content marketingu oraz kanałów i baz własnych. To one właśnie umożliwią Ci wydawanie unikalnych treści, kiedy ceny reklam np. na FB poszybują w górę. Dzięki umiejętności sprawnego prowadzenia swoich kanałów komunikacji także możesz być wydawcą treści. Polecam zatem budowanie własnego contentu, np. artykuły poradnikowe na WWW, blog z case studies, e-booki z poradami. Warto też rozważyć inwestycję w treści audio. Już teraz widzimy, że Twitter, FB czy LinkedIn pracują nad wprowadzeniem różnego rodzaju podcastów, pokojów lub postów z samym dźwiękiem.

Traktuj markę jak skarb

Markę gabinetu należy traktować jak cenne aktywo. Badania wykazują, że ‒ w zależności od rynku ‒ marka może wytwarzać nawet do 60 proc. zysku. Przy dobrym zarządzaniu może ona zagwarantować przyszłe dochody, jeżeli jej wizerunek zostanie nadszarpnięty – gabinet poniesie straty. Nie należy zatem osłabiać swojej marki podejmując działania wizerunkowe, które mogą jej zaszkodzić, zmniejszać jej potencjał, składając obietnice bez pokrycia, zaniżając ceny czy wprowadzając promocję za promocją. Warto stawiać dobro swojej marki nad chwilowy zysk. Budować jej wartość odpowiedzialnie, pamiętając, że celem jest stworzenie długoterminowego, trwałego związku z odbiorcami.
Osoby pracujące w branży beauty nie muszą być mistrzami PR i znać wszystkich jego narzędzi. Powinny jednak mieć świadomość, jak ogromne możliwości daje ten obszar działań dla rozwoju gabinetu.

 

Badania wykazują, że większość klientów decyduje się na wybór usług lub produktów firm, które już znają i które kojarzą się im z konkretnymi korzyściami.

Agnieszka Majewska-Kunat

Ekspertka PR, trenerka biznesu, kulturoznawczyni, zajmuje się budowaniem strategii marketingowych dla firm z branży beauty.