Koszyk

Twoja marka w kadrze

| Autor: Monika Kozłowska

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak wypromować swoją markę na Instagramie i budować wokół niej zaangażowaną grupę followersów?

• Na czym warto się skupić, by nasz profil był ciekawy, spójny i zgodny z filozofią marki?

• Jak sprawić by konto na Instagramie przynosiło wymierne zyski?

• Jak określić grupę docelową i jaki sposób komunikacji wybrać  oparciu o jej potrzeby?

Instagramowe know-how | Jak wypromować swoją markę na Instagramie? Jak budować wokół niej zaangażowaną społeczność? Czym są InstaStories i jak z nich efektywnie korzystać? Jakie są zalety konta firmowego? Na co warto zwrócić uwagę, aby profil marki był profesjonalny, spójny i angażujący? Monika Kozłowska odpowiada na pytania i zdradza rozwiązania, które sprawią, że Twój instagramowy profil zacznie przynosić zyski, wpisując się w spójną strategię wizerunkową Twojej marki.

Brakuje Ci czasu do prowadzenia Instagrama, chociaż masz świadomość, jak istotny jest w branży beauty? Nie masz pomysłu na ciągłe wymyślanie oryginalnych treści? Choć wszyscy w koło powtarzają, że „social media sprzedają”, nie widzisz istotnych zmian w tym zakresie? Nie jesteś sama! Na co dzień prowadzę komunikację dla wielu różnych firm, dzięki czemu wypracowałam sprawdzone sposoby na zwiększanie świadomości marki i sprzedaż.

Po co ten Instagram?

Przede wszystkim warto się zastanowić, dlaczego marka powinna mieć profil na Instagramie. Moda na bycie „wszędzie” – na szczęście! – powoli przemija. Czy Twój profil na Instagramie różni się czymś od tych na innych portalach społecznościowych, np. na Facebooku? Pamiętaj, by nie powielać tych samych treści – skoro Twój odbiorca widział już post na Facebooku, po co wyświetlać mu to samo? Być może uzna to za spam i przestanie obserwować jeden z profili… albo w najgorszym przypadku oba.

Określ target

Target to Twoja grupa docelowa. Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć? Kiedy już zdefiniujesz odbiorcę swoich treści, wybierz ten kanał komunikacji, w którym znajduje się większość Twoich potencjalnych odbiorców, a także w którym interakcja z marką jest najbardziej naturalna. Uczyń go swoim „głównym profilem”. Komunikacja na Instagramie często ma charakter „backstage’owy”, pokazuje kulisy, kadry z prywatnego życia, ale wcale nie musi się do tego ograniczać! Jeśli najszersze grono klientów stanowią dziewczęta w wieku 13–17 lat (np. w przypadku marek kosmetycznych skupionych wokół pielęgnacji młodej skóry), obecność na Facebooku można potraktować jako uzupełnienie i centrum do zarządzania kampaniami reklamowymi – bowiem pokolenie obecnych nastolatków jest zdecydowanie aktywniejsze na Insta. Ale już w przypadku salonów beauty, gdzie przekrój wiekowy jest dość szeroki – z Twoich usług korzystają przecież zarówno bardzo młode, jak i dojrzałe osoby – można założyć, że jednak większość z nich częściej korzysta z Facebooka. Tak więc, jeśli oficjalna komunikacja ma ugruntowaną pozycję na FB, tam koncentruje się grono Twoich odbiorców, wybierz przeciwną strategię. Instagram uwielbia efemeryczny content, który jest dużo częściej konsumowany, a ponadto jego użytkownicy przywykli do traktowania go jak „tylne wejście” do świata gwiazd i zakulisowej rzeczywistości marek. Idź za trendem!

Co publikować na Instagramie?

Przede wszystkim warto mieć świadomość tego, że Instagram i forma komunikacji z odbiorcami za jego pomocą ma dużo luźniejszy, mniej formalny i zdecydowanie bardziej bezpośredni charakter niż za pomocą innych mediów. Podstawowe taktyki to:

• Pokazywanie życia marki „od kuchni” – przedstaw osobę, z którą na co dzień klienci wymieniają korespondencję elektroniczną, pokaż kulisy sesji zdjęciowej nowych produktów – angażuj: pytaj, komentuj, odpowiadaj!

• Bieżąca interakcja z odbiorcami – to przecież potencjalni klienci! Nigdy ich nie ignoruj. Jeżeli komentują Twoje treści, potraktuj to jak najlepszy komplement – koniecznie na niego odpisz, podziękuj, odpowiedz na pytanie bądź zadaj jakieś, aby wdać się w dyskusję. Może oznaczają Twoją markę na zdjęciach? Super! Pokaż swoją obecność w komentarzu, podziękuj za zakup. Postaraj się przy tym; warto, aby komentarze, które zostawiasz, miały więcej niż cztery słowa – algorytm Instagrama nie uzna ich wtedy za dzieło bota, a Twój klient doceni personalizację przekazu. Takie zdjęcia to pozytywna rekomendacja Twoich produktów i darmowa reklama;

• Repostowanie zdjęć klientów – nie spotkałam się jeszcze z sytuacją, żeby ktoś odebrał to negatywnie – jest to traktowane jak wyróżnienie! Wywierasz w ten sposób emocjonalny „odcisk” w świadomości odbiorcy, pogłębiasz z nim relację, a poza tym – masz darmowy materiał do publikacji. Twoi odbiorcy to także dobre źródło pomysłów – jeżeli nie wiesz, jakie treści ich interesują, po prostu zapytaj! Możesz poprosić o podanie tematów, które dotyczą Twoich produktów czy usług, w komentarzu pod zdjęciem lub wykorzystać jedną z funkcji Instagram Stories i zadać pytanie otwarte lub stworzyć ankietę.

Sprzedaż na Instagramie

Wciąż niewiele marek w Polsce korzysta z funkcji połączenia sklepu internetowego z profilem. A szkoda, bo to ciekawe, a jednocześnie nieskomplikowane rozwiązanie. Twoi odbiorcy, zachęceni pięknymi zdjęciami, mają wówczas możliwość poznania ceny produktów i podjęcia natychmiastowej decyzji zakupowej.

Instagram to miejsce dla pięknych treści, dlatego skup się na ich wysokiej jakości – warto zainwestować w profesjonalną sesję zdjęciową produktów, aby zdjęcia były dobrze oświetlone, a kadry ciekawe i spójne z klimatem Twojej marki. Dobrą alternatywą będzie również inwestycja w podstawowy sprzęt (statyw, blendy, białe tło) i stworzenie własnego ministudia. 

Instagram Stories

InstaStories to obecnie obowiązkowy punkt podczas Twojej komunikacji na Instagramie! Popularność Stories wynika głównie z tego, że są jednym z najbardziej angażujących narzędzi w social mediach – to pionowe 15-sekundowe filmy lub zdjęcia, które wyświetlają się na całym ekranie telefonu, dzięki czemu Twój odbiorca skupia się tylko i wyłącznie na nich. Dodatkowo Stories posiadają mnóstwo wbudowanych opcji, takich jak: ankiety, zadawanie pytań, zamieszczanie linków do treści poza Instagramem, GIF-y, możliwość zamieszczania ciekawych napisów czy rysowania.

Aplikacje zewnętrzne

Oczywiście istnieje też wiele – również bezpłatnych – aplikacji zewnętrznych, które pomogą Ci w tworzeniu ciekawych treści na instagramowy profil swojej marki. Jedne umożliwiają obróbkę zdjęć, inne posiadają bibliotekę szablonów i efektów do Instagram Stories. Chcesz wiedzieć więcej? O wykorzystaniu Instagram Stories pisałam niedawno na firmowym blogu Social Tigers:  https://socialtigers.pl/blog/instagram-stories-w-branzy-beauty.

Komunikacja na Instagramie często ma charakter „back-stage’owy”, pokazuje np. kulisy sesji zdjęciowych.

Monika Kozłowska

Social media specialist w agencji marketingowej Social Tigers. Prowadzi komunikację marek w social media nastawioną na osiąganie celów biznesowych klientów. W codziennej pracy stawia na budowanie długotrwałych relacji z klientem i doświadczony, zgrany zespół.