Koszyk
Skóra w potrzebie

Skóra w potrzebie

| Autor: Ewa Kawka-Lewandowska

Z tego artykułu dowiesz się:
• Jak zabezpieczyć skórę przed promieniowaniem UV oraz klimatyzacją?
• Jakie składniki powinny znaleźć się w letnich kosmetykach?

Spis treści

W SZPONACH SŁOŃCA I KLIMATYZACJI ‒ Przed skórą najbardziej wymagający okres w całym roku. Zabezpieczenie jej przed negatywnym działaniem promieni słonecznych oraz wszechobecnej w upały klimatyzacji wydaje się kluczowym aspektem pielęgnacyjnym w sezonie wiosenno-letnim.
Klimatyzacja wysusza nie tylko powietrze, ale również naszą skórę. Poziom wilgotności w klimatyzowanych pomieszczeniach jest zdecydowanie zbyt niski, aby zachowała ona swój komfort. Poprzez działanie nawiewu dochodzi do zaburzeń w funkcjonowaniu bariery hydrolipidowej oraz odporności skóry, nasilają się problemy naczyniowe, staje się ona odwodniona, szorstka, podrażniona oraz podatna na negatywne bodźce zewnętrzne.

Cery tłuste i mieszane po chwilowym przesuszeniu mogą reagować na klimatyzowane powietrze jeszcze większym łojotokiem, a w konsekwencji częstszymi stanami zapalnymi.

Efekty po latach

Promieniowanie słoneczne ma udokumentowany negatywny wpływ na ludzką skórę. Efekty w postaci rumienia i oparzeń mogą być widoczne natychmiast po ekspozycji słonecznej, ale pamiętajmy, że najpoważniejsze zmiany zachodzą stopniowo, a uszkodzenia w strukturze rusztowania naszej skóry, zmiany naczyniowe oraz barwnikowe są widoczne po latach nadmiernej ekspozycji na promieniowanie.

Złoty środek

Jaka jest zatem recepta na prawidłową pielęgnację skóry w tak wymagającej porze roku? Ze względu na obecną szybkość życia i maksymalne skracanie porannych rytuałów pielęgnacyjnych oraz częstą niechęć klientów do nakładania kilku warstw kosmetyków pod makijaż, należy sięgnąć po produkty, które będą spełniały dwie funkcje: chroniły skórę przed negatywnym działaniem promieni UV, ale też działały pielęgnacyjnie i zapewniały ochronę podczas codziennych aktywności w klimatyzowanych pomieszczeniach – w pracy, domu, galerii handlowej, siłowni czy w samochodzie.

Idealne połączenie

Jakie więc składniki aktywne powinny znaleźć się w letnich kosmetykach?

Mieszanka filtrów chemicznych dająca szerokie spektrum ochrony UVA i UVB (filtry chemiczne są to substancje chemiczne, które wnikają w wierzchnie warstwy naskórka, absorbują promieniowanie UV i zamieniają je na nieszkodliwą energię cieplną) ‒ HYBRID AB ‒ filtr awobenzonowy, octinoxate, octisalate, homosolate, oktokrylen, iscotrizinol, tinosorb®S,  tinosorb®M, bemotrizinol, ensulizole.

Filtr fizyczny (mineralny) ‒ działa na zasadzie lustra, które odbija promieniowanie UV od powierzchni skóry; innowacyjnym rozwiązaniem w kosmetykach fotoprotekcyjnych jest rozpuszczalny w wodzie dwutlenek tytanu zamknięty w silikonowych mikrosferach, niepozostawiający dzięki temu białych śladów tak charakterystycznych dla filtrów fizycznych.

Polidimetylosiloksan ‒ jest emolientem suchym. Wykazuje działanie zmiękczające, nawilżające i zapobiega odparowaniu wilgoci w klimatyzowanych pomieszczeniach, nie powoduje powstawania zaskórników. Jest idealnym składnikiem kosmetyków do opalania, ponieważ charakteryzuje go odporność na działanie wysokiej temperatury oraz nie ulega on degradacji pod wpływem UV.

Polidimetylosiloksan jest suchym emolientem. Wykazuje działanie zmiękczające, nawilżające i zapobiega odparowaniu wilgoci, nie powoduje powstawania zaskórników.

Gliceryna – dzięki wysokiej higroskopijności silnie wiąże cząsteczki wody w skórze, a poprzez wzmocnienie bariery hydrolipidowej zapobiega ucieczce wody z naskórka podczas ekspozycji na słońce, ale także na skutek wysuszającego działania klimatyzatora.

Octan tokoferolu – witamina E w formie estru znalazła zastosowanie w kosmetykach plażowych ze względu na zwiększoną trwałość w warunkach silnej ekspozycji na promieniowanie UV. Octan tokoferolu to jeden z najsilniejszych antyoksydantów, hamujący proces fotostarzenia. Wykazuje zdolność wbudowywania się w struktury lipidowe błon komórkowych i cementu międzykomórkowego warstwy rogowej, dzięki czemu wzmacnia barierę naskórkową, a w konsekwencji hamuje TEWL, zapobiega podrażnieniom oraz stanom zapalnym; co więcej ‒ wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i poprawia ukrwienie skóry.

Skwalan – organiczny związek chemiczny; nasycona postać skwalenu, czyli węglowodoru alifatycznego, który jest składnikiem płaszcza lipidowego naszej skóry. Z racji konsystencji zaliczany jest do lekkich, suchych olejów, nie pozostawia bowiem po zastosowaniu tłustej warstwy na skórze. Nie wykazuje też działania komedogennego – nie zatyka ujść gruczołów łojowych i nie powoduje powstawania wyprysków czy zaskórników. Dzięki temu świetnie nadaje się do pielęgnacji nawet wymagającej skóry, alergicznej, ze skłonnością do przetłuszczania i mieszanej.