Koszyk
Twój dream team

Twój dream team

| Autor: Beata Adamczyk

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak sprawdzić, dlaczego pracownicy odchodzą?

• Jak motywować swój zespół?

• Jakie działania wpływają demotywująco na pracownika?

Jak zatrzymać dobrych pracowników w firmie? – Pracodawcom zależy na zbudowaniu zgranego zespołu profesjonalistów, dlatego coraz więcej mówi się o tym, jak przyciągnąć do firmy najlepsze talenty z rynku. Ale to dopiero początek, bo jak już znajdziesz dobrego pracownika to wiedz, że przed Tobą jako pracodawcą staje kolejne wyzwanie utrzymanie tego pracownika w firmie. Dodatkowe benefity czy atrakcyjne wynagrodzenie finansowe mogą zachęcić potencjalnych kandydatów do wyboru konkretnego miejsca, natomiast to czy zostaną na dłużej, zależy od wielu czynników. Nie unikniesz rotacji pracowników, to normalny proces, ale musisz dbać o to, aby zminimalizować go do minimum.

Aby zrozumieć, dlaczego ludzie odchodzą z pracy najpierw trzeba się zastanowić po co i dlaczego ją podejmują. I tutaj bardzo istotny jest sam proces rekrutacji, jeżeli przeprowadzisz ją dobrze, bez pośpiechu, to wówczas będziesz wiedział, jak utrzymać danego pracownika w firmie.

Warto się zastanowić co tak naprawdę sprawia, że pracownik chce odejść do innej firmy?

Najlepszym źródłem informacji na ten temat są właśnie odchodzący pracownicy. Jednak bardzo rzadko szczerze odpowie nam na to pytanie osoba odchodząca z pracy. Zwykle mówią o lepszej propozycji finansowej, możliwości rozwoju, gdy tak naprawdę powody odejścia są zupełnie inne. Zresztą postaw się na ich miejscu i sam zadaj sobie pytanie „dlaczego odchodzisz z pracy”, czy odpowiedziałbyś szefowi szczerze? A teraz spójrz czy nie lepiej brzmi pytanie „dlaczego nie zostaniesz z nami?”.  Dotarcie do prawdziwych powodów rezygnowania z pracy pozwoli Tobie jako pracodawcy na poprawę obszarów, w których popełniasz błędy. Większość pracodawców myśli, że najczęściej to z powodu wynagrodzenia ich pracownicy decydują się na zmianę miejsca pracy. Owszem pieniądze są bardzo ważne, ale jeszcze ważniejsza dla pracowników jest satysfakcja z pracy, dobra atmosfera oraz relacje z współpracownikami i szefem.

Badania Instytutu Saratoga potwierdzają tę tezę. Otóż aż 89% pracodawców myśli, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych zarobków, a tylko 11% – z innych powodów. Tymczasem analogiczne badania pracowników pokazują zupełnie coś innego. Ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% pracowników, a 88% – z innych przyczyn.

Tu wychodzi, że nie konkurencja przyciąga pracowników, ale firmy skutecznie, choć nieświadomie, same doprowadzają do odejść kluczowych i cennych ludzi.

Jakie działania sprawią, że Twoi najlepsi pracownicy nie będą nawet myśleć o rozglądaniu się za inną pracą? Oto kilka wskazówek, których zastosowanie sprawi, że zmniejszysz rotację w swojej firmie i zatrzymasz tych najlepszych specjalistów w swoim salonie.

Stwierdzenie „pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa” w czasach rynku pracownika ma coraz większe znaczenie.

Po pierwsze doceniaj

Być może wyda Ci się to takie oczywiste, ale bardzo często o tym szefowie zapominają albo robią to bardzo rzadko. Kilka miłych słów uznania nic Cię nie kosztuje, a dla pracowników może mieć znaczący wpływ na ich motywację oraz zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Niewiele rzeczy tak negatywnie wpływa na morale pracowników jak właśnie brak uznania przez szefa. Dobra praca zawsze powinna być zauważona i doceniona. To jest bardzo istotny aspekt, marginalizowany pracownik szybko traci zapał do pracy a z czasem zaczyna się żalić do współpracowników, co bardzo negatywnie wpływa na pracę zespołową.  Sposobów na docenienie, podziękowanie jest wiele – czasem wystarczy osobista pochwała z ust szefa. Jednak nie może się tylko kończyć na nich kończyć. Należy pamiętać, że wszelkie inne formy jak premie pieniężne, szkolenia, wycieczki, są także mile widziane. O talenty trzeba dbać, ponieważ takie osoby często podnoszą całościowo jakość pracy. Nierzadko pracodawcy dopiero w momencie składania wypowiedzenia, zaczynają zastanawiać się, co skłoniło pracownika do takiej decyzji. Wtedy to już zdecydowanie za późno. To niby takie normalne, ale jakże często zapominamy, że pracownik to człowiek, który też może mieć gorsze i lepsze dni. Dobry menedżer potrafi wesprzeć pracownika, gdy tego trzeba, ale i cieszy się jego sukcesami.

Po drugie zadbaj o dobrą atmosferę

Jednym z bardzo istotnych czynników, dla wielu pracowników nawet ważniejszym niż warunki zatrudnienia, jest atmosfera w pracy. Dobre relacje ze współpracownikami i szefem powodują, że czas spędzany w pracy jest przyjemny. Należy zwrócić uwagę, iż dość dużo czasu spędza się w pracy i kiedy atmosfera jest nie przyjemna to pracownicy stają się nerwowi, niechętnie wykonują dodatkowe zadania, szybciej się męczą. Ogólnie pracują, bo w tym momencie muszą, gdy tylko zdarzy się inna okazja odejdą. Aby zmniejszyć rotację pracowników, warto więc położyć większy nacisk na dobre relacje w zespole. Przecież już nie raz słyszałeś, że siła firmy tkwi w dobrze zgranym i zaangażowanym zespole. Warto o tym pamiętać i szukać rozwiązań, bowiem jest to jedno z największych wyzwań obecnego rynku pracy. Dobry i mądry szef, to ten który buduje zespół marzeń, bazując na naturalnych talentach pracowników, bierze pod uwagę potrzebę uzupełniających się kompetencji oraz dba o dobre relacje w zespole. Kiedy mówimy o relacjach w firmie, to nie możemy mieć na uwadze tylko pracowników, dobre relacje powinien z pracownikami utrzymywać również szef. Sondaże pokazują, że nierzadko pracownicy zmieniają pracodawcę z uwagi na niezadowolenie z tego, jak są przez nich traktowani.

Z reguły pracownicy nie oczekują przyjaźni ze strony swoich szefów, ale chcą by ich wzajemne relacje były pozytywne. W innym przypadku współpraca staje się uciążliwa i to nie jedyni z punktu pracownika. Wzorowy pracodawca nie tylko wyznacza kierunek działania firmy, ale jest również wsparciem dla pracowników. Okazuje się, że dobre słowo i zwykłe „dziękuję” to też bardzo ważny element budowania relacji z pracownikami.
Zdarza się dość często, że szef nie docenia własnych pracowników albo brak relacji sprawia, że codzienna koegzystencja jest dla pracownika byciem w pracy pod przymusem.  Jeżeli ta sytuacja nie zostanie w porę zauważona i szef nie podejmie próby jej naprawienia, z reguły pracownicy odchodzą. Stwierdzenie „pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa” w czasach rynku pracownika ma coraz większe znaczenie.

Po trzecie postaw na rozwój

Tym, co wyróżnia pracownika dobrego od przeciętnego jest chęć rozwoju i dlatego jest to tak istotne, aby dobrym ludziom zapewnić szkolenia, kursy, które zaspokoją ich potrzebę samorealizacji. Dobry pracownik chce się rozwijać, udoskonalać swój warsztat, wiedzieć i umieć więcej. Pracownicy odczuwają nie tylko satysfakcję, ale i dumę, kiedy mogą pokazać swój talent i umiejętności. Jeżeli mogą się rozwijać poprzez szkolenia i uczestnictwo w różnych innych aktywnościach, rośnie ich przywiązanie do firmy. Dlatego Ty jako pracodawca musisz o tym pamiętać. Kluczowe jest dla Ciebie poznanie swoich pracowników i wspólne zaplanowanie ścieżki rozwoju. Jeżeli to zaniedbasz, to szybko Twoi pracownicy szybko znajdą inną firmę, która umożliwi im dalszy rozwój oraz zdobywanie szerszego doświadczenia.

Po czwarte zagwarantuj stabilność finansową i dobre wynagrodzenie za dobrą pracę

Dla wielu pracowników główną motywacją do pracy jest odpowiednie wynagrodzenie, więc trudno mówić o uznaniu wyników, umiejętności, kiedy pensja jest nieznacznie wyższa od minimalnej krajowej. Wynagrodzenie powinno być adekwatne do umiejętności, zaangażowania i wyników. Pracownik w wielu przypadkach wie, że jest dobry, w związku z tym będzie oczekiwał odpowiedniej zapłaty za to, co robi, jakie wyniki osiąga dla firmy. Jeżeli mu tego nie zapewnisz, to możesz liczyć się z jego odejściem. Opracuj więc system wynagrodzeń tak, aby automatycznie nagradzał pracowników bardziej się angażujących. Nie ma chyba pracownika, który z radością przystaje na to, że jego wynagrodzenie ponownie zostanie wypłacone z opóźnieniem.

Regularne spóźnianie się z wypłatami, brak obiecanych premii skutkuje spadkiem zaufania pracowników wobec pracodawcy a to automatycznie przekłada się na większą rotację pracowników. Brak poczucia bezpieczeństwa sprawia, że pracownicy zaczynają szukać nowej pracy. Jeżeli firma rzeczywiście przechodzi jakieś kłopoty, jedyne co możesz zrobić to uczciwie powiedzieć o tym pracownikom. Dzięki szczerości zyskasz też ich szacunek i przynajmniej część z nich zostanie. Pracownikom zależy, by ich pracodawca miał stabilną pozycję, więc mogą pomóc przetrwać firmie ten ciężki okres.

Po piąte przedstaw jasny i klarowny zakres obowiązków

Już na samym początku nowemu pracownikowi zakomunikuj w bardzo jasny sposób oczekiwania wobec niego. Niech rozmowa o zakresie obowiązków i odpowiedzialności będzie wyczerpująca, aby tak się stało musisz się do tego rzetelnie przygotować. Nie oczekuj, że pracownik będzie czytać Ci w myślach bądź zgadywać Twoje oczekiwania. Jasno przedstaw swoje oczekiwania oraz kryteria, według których będziesz oceniać efektywność jego pracy. Istotną częścią sukcesu jest wypracowanie wspólnych zasad ewaluacji pracy.

Zadbaj o równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym Twoich pracowników. Nuda w pracy jest nieznośna i mało jest osób, które spokojnie siedzą, nic nie robiąc przez wiele godzin. Naprawdę, każdy chciałby mieć pracę, której wykonywanie sprawia mu radość i przyjemność. Jednak, jeżeli cały dzień pracy jest maksymalnie wypełniony, trudno znaleźć czas na przerwę, i sytuacja powtarza się regularnie to pracownik szybko może poczuć się zmęczony i zniechęcony. Pokaż swoim pracownikom, że szanujesz ich czas, oni poza pracą mają też własne życie. Nadgodziny, od czasu do czasu większość z pracowników z chęcią wykonuje, ale nadużywanie terminu „elastyczny czas pracy” na dłuższą metę jest nie opłacalne.

Mam nadzieję, że ten artykuł skłonił Cię do refleksji nad tym czy, aby na pewno robisz wszystko, żeby w Twojej firmie pracowało się jak najlepiej. A jeśli, okazało się, że starasz się postępować zgodnie z wyżej wymienionymi wskazówkami to składam Ci wielkie gratulacje. Twoi pracownicy z pewnością to docenią i na pewno nie będą myśleć o zmianie pracodawcy.

Beata Adamczyk

Ekspert od budowania zyskownego biznesu beauty, międzynarodowy konsultant rynku spa & beauty. Od 25 lat edukuje i konsultuje przedsiębiorców w branży kosmetycznej. Wspiera, motywuje i dodaje skrzydeł klientom. Efektem jej pracy jest wzrost rentowności biznesu poprzez pracę nad aspektami finansowymi, marketingowymi i strukturalnymi. Jej rolą jest spójne podejście do wszystkich najważniejszych aspektów biznesu, pozwalających na wyzwolenie pełni potencjału zyskowności. www.beataadamczyk.pl